Installatie Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

tips18

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2008
Hallo,

Ik weet niet of ik deze vraag hier moet stellen of op het hardware forum, maar ik heb een probleem met het installeren van Windows 7.

Ik heb mijn eigen computer gebouwd. En nu wil ik Windows daarop installeren, maar tijdens de installatie komt de vraag waar windows op geinstalleerd moet worden en dan staat er geen harde schijf aangegeven, terwijl deze er wel inzit. Het BIOS herkent de harde schijf wel, dus volgens mij is ie wel goed aangesloten (SATA kabel en Power kabel). Wat kan ik doen om dit op te lossen? Ligt het aan windowsof aan de harde schijf? ik weet het iig niet.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Je zult waarschijnlijk een driver moeten laden voor de aansturing van de SATA-controller.
Zoek naar Vista (of Windows 7) drivers op de website van het moederbord, zet die op memory-stick, en laad die drivers na. Hierna zul je in het venster met waar je de harde schijf wilt installeren wellicht na het laden van de drivers nog een "Refresh" moeten doen (NL-term weet ik zo even niet, "Verversen"?).
Hopelijk krijg je dan je harde schijf in beeld.
PS: Als je meerdere harde schijven hebt en die in RAID-verband hebt gekoppeld, dan zul je naar een (SATA) RAID-driver moeten zoeken ipv. naar een 'kale' SATA controller driver.

Succes, we horen wel of je het hiermee gered hebt.

Tijs.

dankjewel voor je snelle reactie! dit zou het wel eens kunnen zijn idd. Ik heb de driver voor SATA2 van de website van Gigabyte (is namelijk een gigabyte P55U3 bord) op een udb-stick gezet, maar hoe krijg ik die nou geinstalleerd op de computer zonder besturingssysteem?

Tijdens de installatie kun je 'm bijladen.
EDIT: Zie in de bijlagen waar je dat kunt doen (rood omrand).
NB: Pak de driver wel uit (indien nodig) dus niet als .RAR of .ZIP op memory-stick zetten.
Ik ben nl. niet zeker dat het installatiepakket met ingepakte drivers uit de voeten kan.

Tijs.

Bijlagen

• windows7_driver.JPG
    windows7_driver.JPG
    44,9 KB · Weergaven: 68
  • windows7_driver2.JPG
    windows7_driver2.JPG
    61,2 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt:
hoi tijs,

Helaas helaas, ik heb de driver voor sata2 van de website van gigabyte gehaald en hem geinstalleerd, maar hij komt nog steeds niet in het laadscherm. De rest van de computer schijnt de schijf wel te herkennen, maar hier loopt het vast.
Heb je mss nog meer ideeën? of iemand anders natuurlijk?

gr. Rob

Let op: Er zijn 32-bits drivers en 64-bits drivers.
Nu heb je niet gemeld of je Windows 7 64-bit of Windows 7 32-bit installeert, maar je moet dan wel de juiste soort driver erbij laden (dus een 32-bit driver als je Windows 7 32-bit installeert en de 64-bit driver als je Windows 7 64-bit installeert).

Misschien heeft dit er iets mee te maken...

Tijs.

het is windows 7 64-bit en die drivers heb ik ook gedownload:-s, dus volgens mij ligt het daar niet aan

Zit de harddisk wel op de juiste SATA poort aangesloten? Niet elke poort is bootable, dus ook niet elke poort is geschikt om je Windows op te installeren. In de handleiding van je mobo kun je zien welke SATA poort je wel, en welke niet moet gebruiken hiervoor

Laatst bewerkt:
Ik kan in de beschrijving geen verschil vinden tussen de SATA poorten. Win7 installatie kan nog steeds de harde schijf niet vinden terwijl hij in de BIOS wel aanwezig is. Nu geeft de pc bij het opstarten echter ook de error 'bootmgr ontbreekt'. Ik heb echt geen idee hoe dit te verhelpen...

Hang voor alle zekerheid je harddisk eens aan SATA 0

Een welke Win 7 heb je en waar vandaan?

Laatst bewerkt:
Nog aan gedacht om te Vernieuwen in het scherm met de schijfkeuze na het laden van de driver? (Zie eerste schermafdruk een paar postings geleden).

Verder:
1. Geef on de juiste volledige aanduiding van je moederbord, want op "P55U3" kan ik niets vinden bij Gigabyte(!)
2. Geef ons ook de link waar jij dacht de juiste SATA-drivers gevonden te hebben.
3. En vertel ons ook waar je die W7 versie vandaan hebt.

Tijs.

Is het misschien dit dat je als Windows 7 gekocht hebt bij Zercom?

Tijs.

Kijk eens op deze pagina

Download aldaar (en laad tijdens installatie W7): GIGABYTE SATA2 Driver.

Directe link:
Gigabyte Sata2 Driver
Pak uit naar een eigen map met 7-zip
De driver die je zoekt staat dan in submap R1.17.51.02g\Floppy64
De inhoud van die map op memory-stick zetten en bijladen tijdens de setup van Windows7.
Niet vergeten tijdens de setup van Windows 7 aan te geven dat je de 64 bits versie installeert, dus niet de x86 (want dat is de 32-bits versie).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Raar probleem hoor....

Ik heb inmiddels al op heel wat systemen en laptops Win 7 geinstalleerd, maar werkelijk nog nooit SATA drivers hoeven laden extra, tenminste, niet met een legale Win 7.

Bij sommige download versies is dit WEL een bekend probleem...

hallo,

Ik heb de drivers geladen, maar hij herkent hem nog steeds niet. De windows-versie is deze: Microsoft Windows 7 Home Premium, DVD, OEM, 64bit, NL | GFC-00598
gekocht bij Zercom.
Het rare is dat ik twee computers in elkaar heb gezet, één met een MSI P55-GD65 moederbord en een SAMSUNG F3 1000GB HDD 7200rpm SATA 32MB harde schijf, de ander met een Gigabyte GA-P55-UD3 moederbord en dezelfde harde schijf.

Op de computer met het MSI moederbord doet alles het gewoon, en bij het gigabyte moederbord heb ik deze problemen. Heb de SATA aanlsuiting al paar keer veranderd, maar daar ligt het volgens mij ook niet aan, want de computer herkent hem wel in de BIOS etc. Alleen bij de installatie van Windows gaat het mis?

Ik weet niet of jullie nog meer opties hebben...

Kijk eens op deze pagina

Download aldaar (en laad tijdens installatie W7): GIGABYTE SATA2 Driver.

Directe link:
Gigabyte Sata2 Driver
Pak uit naar een eigen map met 7-zip
De driver die je zoekt staat dan in submap R1.17.51.02g\Floppy64
De inhoud van die map op memory-stick zetten en bijladen tijdens de setup van Windows7.
Niet vergeten tijdens de setup van Windows 7 aan te geven dat je de 64 bits versie installeert, dus niet de x86 (want dat is de 32-bits versie).

Succes,

Tijs.

De mappen in deze submap zijn niet compatibel met de computer.

Tsja, er staat op die download-pagina van Gigabyte (zie eerdere link) ook iets wat met Intel te maken lijkt te hebben als SATA-RAID driver.

Interessant is: Zodra je die driver erbij laadt staat standaard aan: "Stuurpgrogramma's verbergen die niet compatible zijn met uw hardware". Wordt je SATA-controller daar wel aangegeven als 'herkend' (oftewel: Dat de driver zou kunnen/moeten werken)?

EDIT: Ik zie dat je zojuist gereageerd hebt. Dan zou "GIGABYTE SATA2 Driver." de verkeerde driver zijn. Ik kan me echter niet voorstellen dat INTEL drivers niet worden meegeleverd....

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik heb al die drivers geprobeerd (dus ook de RAID etc.), maar ze zijn allemaal niet compatibel met deze computer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan