Installatie Windows XP Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twilight68

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2007
Berichten
20
Hallo allen,

Ik vind het zelf nogal een raar en genant verhaal, maar ik weet dus ff echt niet meer wat ik hiermee aan moet.

Ik had Windows Vista Home Premium op mijn systeem staan:

Systeem:
Asus P4P 800 (mainboard)
Celeron 2.66 GHz
4 x 512 MB DDR Twinmos memory (2GB dus)
Asus GT 6000 256 MB (videocard)
Creative Audigy LS (Soundcard)
1 x opstart schijf 40 GB
1 x RAID schijf 120 GB
1 x RAID schijf 160 GB

Nadat ik met Eraser de hele opstart schijf heb gewist. Wilde ik opnieuw Windows XP Pro erop zetten omdat onder Windows Vista Home Premium mijn geluidskaart niet word ondersteund. Dus maar weer terug naar XP.
Windows schijf erin, opstarten vanaf cd-rom geen enkel probleem.
Nadat hij de setup bestanden kopieert naar de opstart schijf, wordt er vervolgens een melding gegeven dat de computer opnieuw moet opstarten.

Als dit gebeurd is, dan komt het Windows logo van XP met het bekende lopende balkje.
Het balkje gaat ongeveer 2 keer door daarna staat hij stil en doet vervolgens helemaal niks meer. Wat ik ook doe, opnieuw opstarten of helemaal overnieuw beginnen van formateren af aan. Niets helpt , elke keer weer hetzelfde, balkje en na 2x keer staat hij stil.

Ik heb intussen al gekeken of ik andere Windows versies op de schijf kon zetten. Ik had natuurlijk nog 98 en 2000 liggen, deze laten zich prima installeren. Zelf nog weer geprobeerd om Vista te installen en dat werkte ook prima.

Nu heb ik verschillende versies van Windows XP (engels, nederlands) liggen, deze heb ik allemaal stuk voor stuk geprobeerd. Maar geen enkele doorloopt het balkje.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is. Want ik ben zo langzamerhand een beetje uitgedacht over wat dit probleem veroorzaakt.

Bij voorbaat hartelijk dank
 
Laatst bewerkt:
Zijn het echt 3 fysieke schijven waarover je schrijft, of zijn het er 2 en heb je op 1 hdd 2 partities? Ik vermoed namelijk dat ALS die 40 gig opstart deel uitmaken van die ene raid disk, dat er "ergens" een probleempje is ontstaan m.b.t. de raid en Eraser.
Daarbij : ik ken Eraser niet, maar heb je ook al tijdens een van de installatie pogingen geprobeerd om EERST alle partities te formatteren vanaf de Windows CD ? (alle partities verwijderen en daarna opnieuw aanmaken en formatteren) ?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eens alle niet-noodzakelijke hardaware (zoals je geluidskaart en je beide raids) verwijderen, en dan terug proberen op te starten, mogelijks blijft het systeem hjangen gedurende de hardwareherkenning, dan heb je de voortdurende balk. Als je Windows dan (hopelijk) geInstalleerd krijgt, kaart per kaart er terug in.

Jan
 
Om alle vragen te beantwoorden:

Beste Pasja

Alle schijven zijn fysiek. De opstart schijf zit aan de eerste IDE deze is maar 40 GB. Maar genoeg om Windows te installeren.

De opstartschijf van 40 GB is helemaal geformateerd, zowel door eraser als door de installatie procedure van Windows XP. Zowel op snel NTFS als op normaal NTFS. Geen van beiden maakt verschil uit.

===========================================================

Beste Zwozwedra

Dat is eigenlijk het eerste waar ik aanacht, dus daar ben ik mee begonnen. Alle hardware die ik niet echt nodig had vootr de installatie heb ik eruit gehaald. Dus een hele kale poc met alleen een videokaart en een 512 MB memory bankje daar aan de hard disk van 40 GB en een CD rom speler. Ook hier loopt hij vast op het installatie balkje van XP.

==========================================

Het rare van alles vind ik dus nog steeds dat andere Windows versies zich wel laten installeren. Ik heb nog eens geprobeerd, met een Windows Millenium en en Advanced Server 2000, deze laten zich allemaal goed en zonder problemen installeren.

Het gaat mij werkelijk boven mijn pet.
 
Hoi !

Kies es, voordat je XP gaat installeren, voor: partitie verwijderen.

Dan de partitie door de XP-CD opnieuw laten formatteren.

Ik denk dat het dan wel lukt.

Greetz,

Harry.
 
Sorry, ik begrijp dat je dat al gedaan had !

Niet goed gelezen !

Geen andere oplossing, dan : gewoon 98 SE installeren, en een upgrade naar XP uitvoeren.

Greetz,

Harry.
 
Harry Snor

Hmm, Windows 98 installeren, geen punt. Alleen het probleem is dat ik geen upgrade productkey heb van XP. Ik heb alleen de volledige versie. Dus een upgrade zal in dit geval ook niet gaan. Ben ik bang van
 
Ik heb mijn probleem ook op een aner forum gezet. Die van Computeridee.

Hier word op een gegeven moment deze optie geboden:

Vista schrijft,i.v.m. de bootloader,in tegenstelling tot XP,informatie in de MBR en dat kan tot het soort problemen leiden waar je nu mee zit.

Uitleg van de herstelconsole.
http://support.microsoft.com/kb/314058/nl

Nu heb ik deze eens gelezen en da's vrij pittig. Nu ben ik geen leek op pc gebied, maar hier wil ik toch eerst meer van weten eer ik me hier aan waag.
Hoe krijg ik dit in vredesnaam voor elkaar. Welke Windows versioe moet ik hiervoor gebruiken.
Er word wel aangeven dat ik XP moet hebben maar de bootloader word gemaakt in Vista, die er dus voor zorgt dat ik geen XP op mijn systeem kan zetten.

Ik heb ook al het programma VistabootPRO 3.1 erop gezet, maar dat programma kom ik dus helemaal geen wijs uit.
Die heeft mij de volgende uitslag gegeven:

Windows Boot Manager
--------------------
identifier {bootmgr}
device partition=C:
description Windows Boot Manager
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
default {current}
resumeobject {7117d93f-e439-11db-a733-cc45ff99852c}
displayorder {current}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 30

Windows Boot Loader
-------------------
identifier {current}
device partition=C:
path \Windows\system32\winload.exe
description Microsoft Windows Vista
locale nl-NL
inherit {bootloadersettings}
osdevice partition=C:
systemroot \Windows
resumeobject {7117d93f-e439-11db-a733-cc45ff99852c}
nx OptIn
custom:47000005 301989892
3

Resume from Hibernate
---------------------
identifier {7117d93f-e439-11db-a733-cc45ff99852c}
device partition=C:
path \Windows\system32\winresume.exe
description Windows Resume Application
locale nl-NL
inherit {resumeloadersettings}
filedevice partition=C:
filepath \hiberfil.sys
pae No
debugoptionenabled No

Windows Memory Tester
---------------------
identifier {memdiag}
device partition=C:
path \boot\memtest.exe
description Windows Geheugencontrole
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
badmemoryaccess Yes
custom:47000005 301989892
2

Windows Legacy OS Loader
------------------------
identifier {ntldr}
device partition=C:
path \ntldr
description Oudere versie van Windows
custom:47000005 301989892
6

EMS Settings
------------
identifier {emssettings}
bootems Yes

Debugger Settings
-----------------
identifier {dbgsettings}
debugtype Serial
debugport 1
baudrate 115200

RAM Defects
-----------
identifier {badmemory}

Global Settings
---------------
identifier {globalsettings}
inherit {dbgsettings}
{emssettings}
{badmemory}

Boot Loader Settings
--------------------
identifier {bootloadersettings}
inherit {globalsettings}

Resume Loader Settings
----------------------
identifier {resumeloadersettings}
inherit {globalsettings}

wat ik hier invredesnaam mee moet en wat ermee kan, is mij een compleet raadsel.
 
Je kunt met mbr van Windows XP terugzetten vanuit de recovery-console met het commando fixmbr, dan zou XP het mbr van Vista moeten overschreven hebben.

Jan
 
Hoi !

Tja, dat probleem dat Vista de mbr overschrijt is ook op dit forum voorbijgekomen.

Ik heb al meerdere malen aangegeven dat het eenvoudig is op te lossen door, voordat je Vista eraf gooit de Vista BootLoader te verwijderen via VistaBootPro.

Dan heb je geen problemen meer.

Maar goed: daar heb je nu niets meer aan.

De post van @Zwozwedra is helemaal correct.

Aan de andere kant: je kunt wel 98SE installeren.

Het maakt niet uit wat voor versie van XP je hebt: opstarten in Win98, kiezen voor upgrade en klaar-is-kees.

Greetz,

Harry.
 
Het maakt niet uit wat voor versie van XP je hebt: opstarten in Win98, kiezen voor upgrade en klaar-is-kees.

Greetz,

Harry.

ja zover was ik inmiddels ook al, Windows 98 staat erop. Tweede editie wel te verstaan, maar helaas de versies van Windows XP die ik heb geven alleen maar de mogelijkheid om een nieuwe installatie te doen. 1 versie daarintegen heb ik wel zover gekregen dat hij upgrade zegt, maar daar heb ik dus geen passende productkey van.
 
Hoi !

Sorry hoor maar ik installeer al ruim 5 jaar XP op computers, zowel clean install als upgrade, met een gemiddelde van vier per week.

Een upgrade-versie kun je alleen als upgrade installeren; een normale versie kun je ook als upgrade installeren over een ouder besturingssysteem !

Dan werkt de bijgeleverde productkey gewoon, hoor.

Tenzij je 't over een OEM-versie hebt: die kan alleen op de PC geinstalleerd worden waarbij hij geleverd is.

Dus: gewoon je key intrommelen en gaan !
En geen sprookjes verzinnen.

Greetz,

Harry.
 
Dus als ik het zo hoor kan je beter nog een paar maanden wachten tot dat de meeste fouten er uit zijn.
 
Hoi !

Sorry hoor maar ik installeer al ruim 5 jaar XP op computers, zowel clean install als upgrade, met een gemiddelde van vier per week.

Een upgrade-versie kun je alleen als upgrade installeren; een normale versie kun je ook als upgrade installeren over een ouder besturingssysteem !

Dan werkt de bijgeleverde productkey gewoon, hoor.

Tenzij je 't over een OEM-versie hebt: die kan alleen op de PC geinstalleerd worden waarbij hij geleverd is.

Dus: gewoon je key intrommelen en gaan !
En geen sprookjes verzinnen.

Greetz,

Harry.

Het gaat hier inderdaad om een OEM versie van XP
 
Hoi !

Tja, die OEM-versie kan/mag je alleen maar installeren op de PC waarbij die geleverd is.

Een Dell-OEM versie bijv. kan alleen op een Dell, omdat de z.g SLIC-table in het BIOS gevonden moet worden.

Dus je probleem is dat je geen goede/geldige WinXP-versie hebt.

Als je die koopt zal het zeker geen probleem opleveren.

@Humpe: ik zou niemand aanraden nu een VISTA-versie te kopen !

Zit het bij je nieuwe PC is het wat anders.

Gewoon wachten tot de meeste problemen zijn opgelost, vooral met beschikbare drivers.

Ik moet zeggen dat ik over stabiliteit en bedieningsgemak van VISTA geen klagen heb (gewenning en enige tweaks nodig).

Greetz,

Harry.
 
Maar de OEM versie is bij dit systeem gekomen. Nu staat er een een USAversie van Windows XP Pro op zonder SP2, welke ik nu trachtte installeren maar daar wil hij niet aan. Tot aan de laatste updates voor SP2 heb ik de pc tot 3 x toe moeten activeren.

Ik word er een beetje gek van
 
Hoi !

Tja, het spijt me, maar ik kan je verhaal niet meer volgen.

Eerst lukte de installatie van XP niet, en nu blijkt er wel degelijk een USA-XP-versie op te staan , waar je geen product-key van hebt ?

Je kunt er wel 98SE opzetten, maar niet de bijgeleverde OEM-versie ?

Ergo: de bijgeleverde CD is beschadigd, toch niet bijpassend, o.i.d.

XP is wat gevoeliger voor geheugenfouten dan bijv. 98SE, maar als een andere XP-versie er zo op loopt kan het geheugen niet de oorzaak zijn.

Als je er een ander OS op kunt installeren is er niks mis met je PC.

Enne.... installeren en aktiveren zijn echt twee verschillende zaken, die technisch niet met elkaar te maken hebben

Probeer het met een nieuwe CD (via de fabrikant van je PC),

Greetz,

Harry..
 
Hoi !

Tja, het spijt me, maar ik kan je verhaal niet meer volgen.

Eerst lukte de installatie van XP niet, en nu blijkt er wel degelijk een USA-XP-versie op te staan , waar je geen product-key van hebt ?

Je kunt er wel 98SE opzetten, maar niet de bijgeleverde OEM-versie ?

Ergo: de bijgeleverde CD is beschadigd, toch niet bijpassend, o.i.d.

XP is wat gevoeliger voor geheugenfouten dan bijv. 98SE, maar als een andere XP-versie er zo op loopt kan het geheugen niet de oorzaak zijn.

Als je er een ander OS op kunt installeren is er niks mis met je PC.

Enne.... installeren en aktiveren zijn echt twee verschillende zaken, die technisch niet met elkaar te maken hebben

Probeer het met een nieuwe CD (via de fabrikant van je PC),

Greetz,

Harry..

Ja idd er staat nu een XP versie op van de USA, deze heeft alleen SP1, met het nummer van mijn originele Nederlandse XP. Ik dacht ik gok het of die daar op installeerd, en waarachtig hij deed het.

Alleen bij de installatie van SP2 en de updates is er nogmaals 2 x gevraagd om te activeren. Wat overigens wel goed lukte en gewoon was geaccepteerd door Microsoft.

98 en 2000 lopen prima met de installatie, maar tja een beetje verouderd zijn ide OS's wel.
Ik heb alleen de originele versie die bij mijn systeem kwam dit blijkt een OEM versie te zijn maar deze slik mijn pc niet meer. (NL versie) Ook die van de buren die ook een XP versie hebben lukte het niet om te installeren. Zelf op mijn werk nog navraag gedaan en een spaanse en italiaanse versie geinstalleerd. Maar deze hadden allemaal dezelfde fout.

Tot mijn chef dus met een USA versie kwam, hij zet gewoon installeren en kijken wat hij gaat doen. Mijn productkey gebruikt ern lopen als een zonnetje , de hele installatie procedure door lopen zonder problemen.

Wij hebben zelf getracht om er een Linux versie op te zetten welke niet eens door kon starten omdat hij dergelijk hardware niet kon vinden of ondersteunen. Ik praat dan over Kunbuntu en iets van Puppy.
Mij zegt het allemaal niks. IK ben allang blij dat er uberhaupt een XP versie op staat in welke taal dan ook. Al zou het chinees zijn geweest.

Maar het blijft inderdaad raar !!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan