Installatie Windows XP strand na 1e keer opnieuw opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

zoomer

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2003
Dag,

Ik probeer windows XP te installeren op een nieuwe pc maar na de 1e keer opnieuw opstarten strand de pc... (geen besturingsprogramma gevonden).

Er zat linux (suse personal) op de pc voorgeïnstalleerd.

Ik heb de pc opgestart met windows xp in de cd-romspeler.

De installatieprocedure werd opgestart.

Ik heb 3 partities gemaakt op de maxtor 80gb-schijf
1. C: 10 gig
2. D: 30 gig
3. E: 30 gig
4. F: 10 gig

C heb ik nfts geformateerd (kreeg de vraag ntfs of fat) Wat kan ik het beste kiezen?

Dan wordt de installatie gestart en na een tijdje moet de pc opnieuw worden opgestart.

Uiteraard komt ie de cdrom weer tegen en hij geeft aan wel of niet opstarten van cdrom. (in de bios heb ik staan als opstartvolgorden cd-rom-hd-flop).

Ik kies voor niet opstarten (er moet immers een eerste deel van winxp op de pc staan).

Vervolgens komt de pc met de melding: geen besturingsprogramma gevonden.

Wat doe ik verkeerd? Moet ik wellicht nog iets met de bootsector?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

als xp aan het installeren is en herstart,moet je hem door laten lopen nergens aankomen dus

De installatieprocedure werd opgestart.

Ik heb 3 partities gemaakt op de maxtor 80gb-schijf
1. C: 10 gig
2. D: 30 gig
3. E: 30 gig
4. F: 10 gig

C heb ik nfts geformateerd (kreeg de vraag ntfs of fat) Wat kan ik het beste kiezen?

Je hebt partities gemaakt, met FDIS? heb je dan ook aangegeven welke partitie de actieve partitie moet zijn. Dit moet je met Fdisk doen.

Geplaatst door vanschagen
als xp aan het installeren is en herstart,moet je hem door laten lopen nergens aankomen dus

Maar ik krijg de vraag. Wil je opstarten van cd of niet. Als ik dan niets doe dan komt ie dus met de melding: geen besturingssysteem gevonden... :confused:

Geplaatst door raymond-hubertu
Je hebt partities gemaakt, met FDIS? heb je dan ook aangegeven welke partitie de actieve partitie moet zijn. Dit moet je met Fdisk doen.

Gewoon in de installatieprocedure van XP. Daarin wordt de optie geboden partities aan te maken. Ik heb nog geen prompt gezien ofzo om een programma als fdisk op te starten. Wat XP gebruikt in zijn installatieprocedure moet toch gewoon werken? Dit zal toch ook gewoon fdisk zijn op de achtegrond? NFTS of FAT?

Normaal gesproken wel maar ergens gaat er iets mis en kan de pc niet booten vanaf de windowspartitie. Dit komt omdat de schijf niet als actieve partitie staat aangemerkt of omdat de pc probeerd te booten vanaf HDD1 terwijl HDD2 actief is. Fdisk staat alleen op een opstartflop van bv W98. Probeer eens in het bios op te starten met je harddisk als eerste. Kan je in het bios van verschillende schijven booten dan even experimenteren met HDD0-HDD1-HDD2

Geplaatst door raymond-hubertu
Probeer eens in het bios op te starten met je harddisk als eerste. Kan je in het bios van verschillende schijven booten dan even experimenteren met HDD0-HDD1-HDD2

Ik heb maar één harddisk. Ik kan bij de bootvolgorde alleen kiezen voor de hdisk, cdrom, usb of diskette.

Ook zit er een raid-controller op. Deze heeft toch geen nut als er maar 1 schijf in zit? Ik heb in het bios deze dan ook niet geactiveerd RAID in IDE veranderd.

Opstartdisk 98 en dan fdisk draaien moet ik nog proberen. Ik hoop vanavond.

Vreemd probleem, ik kan niet inschatten of dit te maken heeft met je raid-controller want daar heb ik geen ervaring mee. Je hebt je schijf dus gewoon op een ide-kabel op ide-1 controller aangesloten?

Geplaatst door vanschagen

Ik krijg automatisch de vraag of ik van cdrom wil booten. Doe ik dit niet dan: besturingssysteem niet gevonden. Als ik vervolgens via opstartdiskette opstart zie ik dat op c: alleen een gevulde directory c:\windows staat. Verder niets op de root.
Doe ik dit wel dan start de installatie opnieuw :confused:

Fdisk opstarten na (98-)opstartdiskette: Hij heeft moeite met de grootte van de schijf. Ik kan maximaal ca. 13000mb verdelen terwijl ik een 80gb schijf heb. Ook met de win ME opstartdisk hetzelfde.

Ik zou als ik jou was met fdisk alle partities verwijderen (wel in fdisk aangeven dat je de ondersteuning voor grote schijven wilt inschakelen) Maak de partities vervolgens opnieuw aan, formateer ze allemaal en kies een actieve partitie, liefst c. Ga nu opnieuw installeren en kies voor de c partitie om xp te installeren.

Lukt dit niet dan een vorige versie installeren en met xp upgraden of dual-boot maken

Ik heb de partities al verwijderd en opnieuw aangemaakt maar dan zit ik met het grootte-probleem. Fdisk herkent maar ca. 13000mb ipv 80. Als ik een partitie maak van 10gig voor xp en dan de rest wil partitioneren heb ik maar 3gig over....

Welke Fdisk gebruik je, toch wel die op de XP cd?? Oude versies hebben moeite met grotere harde schijven.
Heb je ook alle NON-DOS partities verwijderd met fdisk, Linux maakt namelijk partities aan die normaal niet te lezen zijn door FDISK.

Geplaatst door zoomer
Ik heb de partities al verwijderd en opnieuw aangemaakt maar dan zit ik met het grootte-probleem. Fdisk herkent maar ca. 13000mb ipv 80. Als ik een partitie maak van 10gig voor xp en dan de rest wil partitioneren heb ik maar 3gig over....

vreemd want met fdisk kan ik gewoon mij WD 80 gig schijf partitioneren

Het is nu toch gelukt. Op de één of andere manier kwam er een partitie steeds terug of ik kon er niet bij komen.

Nadat ik alle partities echt verwijderd dacht te hebben heb ik nog eens opgestart met een kale opstartdisk (direct dos-prompt) fdisk gedraaid. toen vond ik nog een partitie (?). Deze verwijderd. Nogmaals opnieuw opgestart met opstartdisk en toen was ie echt weg.

Daarna xp-install gestart en HIJ DEED HET!! :thumb:

Bedankt voor al jullie reacties!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan