Installatie XP zonder cd-rom speler

Status
Niet open voor verdere reacties.

gbonenberg

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2001
Berichten
115
T.b.v. een vereniging heb ik van een bedrijf een gebruikte pc gekregen zonder besturingssysteem en cd-rom speler. De PC is wel voorzien van een netwerkkaart, floppydrive. Is het op de een of andere manier mogelijk (bijv. via de netwerkkaart) XP als besturingssysteem te installeren?
 
Of het via een netwerkkaart kan weet ik niet, ik weet wel dat je voor 15 euro een cd-romspeler kan kopen.
 
mja, misschien krijg je het voor elkaar om via de netwerkkaart de hele installatie cd van XP op die pc te krijgen om het op die manier te installeren.

Als dat niet lukt is het misschien handiger om de harde schijf eruit te halen, aan een andere pc te hangen vervolgens de XP cd er volledig op te kopieren. Schijf weer teruig in de lege pc, en installeren maar.

Je zou ook meteen XP kunnen installeren, maar dat is niet zo slim denk ik.
XP zal immers allerlei apparaten gaan instellen die waarschijnlijk niet overeenkomen met de pc waar je de schijf uiteindelijk in gaat plaatsen. Dat gaat dan gegarandeerd problemen geven.

Gewoon een simpel cd rom spelertje voor een paar centen lost natuurlijk ook veel problemen op, en is met het oog op het toekomstige gebruik waarschijnlijk wel zo handig.
 
Ja hoor, dat kan. XP kun je vanaf een map in je netwerk installeren.
 
reactie

Ik heb een externe cd-romspeler op de pc aangesloten met dosdrivers. Nu kan ik Windows98SE wel installeren via de cdrom, maar niet XP, want dan krijg ik de melding dat dit niet kan onder DOS (via setup) moet ik een ander uitvoerbestand hebben? Of is er een andere oplossing.
 
Als je 98 kunt installeren is er verder geen probleem.Installeer 98 in de minimale installatie.Als dit klaar is kun je XP er gewoon overheen installeren(upgrade) of nieuwe installatie.Kies voor nieuwe installatie.Lees wel alle schermen goed,zodat je er voor kiest om XP in de bestaande C:Windows map te laten installeren en de 98 installatie te laten verwijderen.Doe je dit niet,lees je eroverheen b.v. dan krijg je een dual-boot machine waarbij je bij opstarten kan kiezen met welk systeem de pc op moet sarten.98 of XP.Heb zelf 4 pc's staan 266mhz,466mhz,500 mhz en een 700mhz,bij alle vier heb ik het probleem dat xp niet wil installeren op een lege machine en 98 wel.Volg dit ritueel dus regelmatig om xp er weer op te krijgen.Je bent alleen een drie kwartier langer bezig maar je krijgt XP er dan zonder problemen op.
Suk6 Geert
 
Laatst bewerkt:
reactie 2

Bedankt voor het advies van Windows 98. Inmiddels had ik dat zelf ook ontdekt. Ik heb echter een upgrade gedaan met XP. Toen liep ik tegen het probleem aan dat XP bij een herstart de externe cd-romspeler niet meer vond (is al een oudje, een driverprobleem denk ik). De installatie moest ik afbreken.
Vervolgens heb ik via het netwerk (XP in een cd-romspeler van een andere computer) XP uiteindelijk kunnen installeren en later Office XP op dezelfde manier. Kostte inderdaad veel tijd, maar het draait nu.

Bedankt voor alle reacties en tips.
 
Ik heb een externe cd-romspeler op de pc aangesloten met dosdrivers. Nu kan ik Windows98SE wel installeren via de cdrom

Beste,
Kunt u me vertellen hoe u dat gedaan hebt?
Ik heb een laptop met een lege C: schijf (geformatteerd via de W98SE opstart diskette). Mijn ingebouwde CD-rom is overleden. Ik heb een externe CD-rom via de usb poort, maar die wordt niet gezien / herkend .
Kennelijk is het u wel gelukt. Gaarne advies.
 
gbonenberg

kijk eens of Northon Ghost iets voor je is. kan je een image maken van windowsxp en deze dan via je netwerk kaart instaleren.
 
Geplaatst door bork
gbonenberg

kijk eens of Northon Ghost iets voor je is. kan je een image maken van windowsxp en deze dan via je netwerk kaart instaleren.
Dan moet je wel een reeds geinstalleerde pc hebben, anders heeft Ghost totaal geen zin. Je kunt niet een image van een andere pc/laptop gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan