Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Begrijp ik het goed dat je 2x xp geinstalleerd hebt of heb je 2 partities ntfs of fat32 geformatteerd?
In het 1e geval kan je de xp installatie die je niet of zelden gebruikt wissen en linux eroverheen zetten.
In het 2de geval kan je linux over de niet-systeem partitie zetten. Meestal is dat idd C: Let ook goed op wat er nog meer op die partitie staat. Sommige mensen hebben de gewoonte Mijn Documenten naar een andere partitie te verplaatsen.
Overigens partitioneren linux distributies over het algemeen zelf, dus als je geen gegevens die je wilt bewaren hebt op die 2de partitie dan hoef je pm niet te gebruiken.
Het maakt wel degelijk uit op welke partitie je linux gaat zetten. Linux kan weinig met ntfs en komt met zijn eigen keur aan bestandssystemen (ext3 is meestal standaard). Je kan dus:
1 - 1 partitie wissen en er linux op zetten
2 - 1 of meer partities verkleinen danwel samenvoegen of bestanden kopieeren
Overigens begrijp ik nou nog steeds niet of je nu 2x xp geinstalleerd hebt of dat je gewoon 2 partities hebt - 1 met xp en 1 die ook ntfs is maar geen systeempartitie.
Backuppen is zowiezo een goed idee voor je aan dit soort dingen begint - tenzij je niets belangrijks op je pc hebt
Voor de goede orde:
Linux heeft ruimte nodig, afhankelijk van de distributie die je zal gebruiken minstens een paar Gb. Linux zal 2 partities aanmaken 1 ext3 root bestandssysteem en 1 swap partitie. Je zal dus ruimte moeten maken voor linux of een partitie opofferen. Als je de windows systeempartitie wist, zal windows niet meer starten. De andere windows partitie kan je wissen ALS ER NIETS BELANGRIJKS OP STAAT.
Je kunt gewoon linux over de C partitie schrijven. Linux zal een eigen bootloader installeren, grub, en alle moderne linux distro's zullen windows toevoegen als optie in het boot menu.
Linux gebruikt alleen andere namen voor partities. Linux noemt schijven naar het ide kanaal waar ze aan hangen en sata/usb schijven naar hun volgorde. Voor ide geldt dat hda de primary master is, hdb de primary slave, hdc de secundary master en hdd de sec. slave. Voor sata/scsi/usb worden opeenvolgend sda, sdb, sdc etc gebruikt.
Dan wordt voor partities het nummer aan de betreffende schijf toegevoegd. hda1 is dus de 1e partitie op de primary master bij ide. sda1 de 1e partitie op de eerste usb/scsi/sata schijf.
Kortom, om de windows C schijf te vinden (windows noemt volgens mij de 1e partitie altijd C, maar helemaal thuis in windows stationbenaming ben ik niet) zal je hda1 of sda1 moeten gebruiken.
Wil je helemaal zeker zijn dan kan je onder bijv c: een tekst bestand maken bijv zoals c:\ikbenc.txt en dan deze met een live-cd van je favoriete linux distro mounten (aankoppelen). Als je dat bestandje ziet weet je dat dat de juiste partitie is
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.