Installeren in Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

KaY.NL

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2004
Hoi,

Ik draai sinds 2 uur Linux Fedora op mijn server. En ik wordt er niet echt wijzer van. Ik heb als grafisch interface KLP aangeklikt. Maar hoe kan ik in godesnaam nou iets installeren. Als ik een linux setup download (van bijvoorbeeld firefox) staat er nergens, zoals ik van windows gewend was, een setup bestand. Hoe kan ik dan firefox toch installeren?

Groeten Kay

Ja.. ik ben er bang voor dat dat de enige oplossing is. Is er geen desktopmanager die ongveer gelijk is aan windows?

Ik zou het niet weten,
! keer heb ik een poging gedaan om linux te snappen, helaas.

In het menu van KDE? waar kan ik dat vinden?

ik weet het niet het is bij mij al een half jaar geleden en ik ga hem er niet terug opzetten. Ik weet dat ik gnome had en dat het daar in het menu stond dus bij kde moet het ook ergens zijn

Hm.. kan het zo niet vinden. Maar kun je me misschien vertellen hoe ik iets moet installeren met Fedora?

kijk eens naar die link die ik u heb gegeven.
Ik zou opteren voor het alternatief via apt.

Ben je echt een fedora fan. Want voor linux beginners vind ik suse eigenlijk beter hier is alles veel beter gecentraliseerd.
Ik draai hier debian dat is iets moeilijker.

Hm.. nee helemaal geen Fedora fan maar iemand heeft me het aangeraden. Ik snap geen ene **** van Linux... dus hoe gemakkelijk hoe beter. Je raadt dus SUSE aan?

ik zeg alleen maar ik vind suse de gemakkelijkste distro die al ooit gezien heb. ik heb al fedora, suse, debian en ubuntu gedraait. gentoo bijna maar vond de compileer tijden lang.
suse heeft als belangrijkste voordeel dat hij heel gemakkelijk.
dat bij yast alles gecentraliseerd is. dus je printer etc allemaal in yast.

Hm.. oke.. dat yast verhaal snap ik niet maar ik zal eens kijken...

in een normale linux installatie moet je voor je printer cups instellen.
Voor software moet je dan weer ergens anders zijn.
Bij suse heb je het programma yast zowat te verglijken met het configuratie scherm van windows waarop alle dingen voor het instellen upgraden je pc gecentraliseerd zijn.
bij een andere distro moet je maar zoeken. :p

Ja inderdaad. Zoeken zoeken en zoeken. En het ergste nog: ik vind niks. Ik kijk wel of ik Fedora eraf gooi en Suse erop zet. Ik zoek nog even verder.. misschien vind ik nog iets.

laat me je een raad geven.
instaleer fedora core 3.
veel beter van grafishe interfaces, en voor de rest programmas instaleer je met:

cd desktop/
ls
tar -gz 'bestand dat je wilt'
tar xgvf (of zoiets)
en dan heb je wel een gewoone setup
setup

succes

geen idee, zelf al tijden gele da ik nog es iet geinstaleerd heb. Maar als je de readme eens zou lezen zou je dat weten ;) :p daar staat zo goed als altijd in hoe je het moet instaleeren. (ook in de firefox install file)
Ik draai zelf fedora onder VM-ware.......

succes

Ah oke, bedankt. Maar het is dus wel mogelijk om een soort van Windowsachtige setup te draaien met Linux?

Waarom doe je toch zo moeilijk tar -xzvf is een commando om een gecomprimeerde map terug te decomprimeren. Als je die map hebt moet je nog altijd zoiets als ./configure en dan make en dan make install doen. Of er moet een installer inzitten. Waarom toch zo moeilijk doen.
Nadelen.
*Het prog kan niet automatisch mee geupgrade worden naar de nieuwste versie.
*Het is veel werk
*voor een beginner is direct naar text mode gaan moeilijk
*dependencies
Kies gewoon voor suse hier is iedere beginnende linux gebruiker me eens. Suse heeft wel iets heel handig om dingen te installeren.

Ik zelf gebruik debian hier heb je synaptic dit kan je op fedora ook hebben maar daar werkt het niet zo fijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan