Installeren in Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daar snap ik dus niets van :).
Maar wynand zegt dat het dus wel mogelijk is om te installeren via een windowsachtige setup. Weet jij toevallig hoe het moet?

Hmm het slaat er gewoon op dat wynand maar moeilijk aan het doen is.
tar -xzvf is een commando zoals dat je in textmode moet ingeven (een beetje zoals dos)
Bij mozilla is het nu toevallig zo dat er een scriptje inzit dat een install runt. Maar wat als je nu iets anders wil installeren.

In linux gebruik je meestal een package beheerder die zorgt ervoor dat met een simpel selecteren en op instaleren klikken een prog geinstalleerd is.
Als je nu alle programma geinstalleerd op je pc op de laatste versie wil brengen klik je gewoon op upgrade
zo simpel is het. Maar een nadeel fedora doet dit niet zo gemakkelijk.
Bij suse is dit veel beter gegeregeld. Je kiest gewoon yast2 voor alles wat gedaan moet worden install configuratie allemaal in een prog.
Fedora heeft een groot nadeel ik heb het zelf gebruikt. De software die fedora gebruikt is nog niet genoeg getest bij de laatste release zat er zelfs nog een grote fout in toen het uitkwam die normaal al moest verwijdert zijn tijdens de test fase.
Hier staat wel tegen over dat fedora heel nieuwe soft gebruikt.

nou, harelijk dank voor de mogelijke (zeer subtiele) beledigingen. Maar als je ineens met fedora begint heb je wel meer mogenlijkheden als je wilt gaan programeren (zoals ik) maar dat duurt wel vrij lang. ik ben 12 jaar en ik ben er morge een jaar mee bezig.
en nu lukt het toch al ook met spelletjes make. (1 verkocht: opbrengst: 250euro) en da is toch wel mooi meegenome... Maar jij moet het weten. Als je de korte maar gemakkelijke versie wilt probeeren maar niks wilt opsteken, ga je gang maar als je iets fatsoenlijks wilt probeeren zou ik fedora proberen. toegegeven bij release zaten er veel fouten in maar tegenwoordig niet zo veel, heb er net nog 4 aangegeven bij fedora.....

P.S.: ik zou het zeer op prijs stellen als je mij niet meer zou willen beledigen....

Ten eerste wynand ik wil je niet belediggen maar volgens mij vraagt de vraagsteller naar een gemakkelijke distro die simpel werkt. En dan kies je suse of mandrake maar aangezien
mandrake zoveel bugs heeft suse.
Als je iets van linux wilt opsteken neem je dus geen fedora.
Fedora doet alles op zo een rare redhat manier.
Dan kies je debian of gentoo.
Debian heeft trouwens sinds sarge een heel gemakkelijke installer.
Ik ben zelf debian gebruiker. Als je het in gang hebt hoef je er bijna nooit meer iets doen even elke week apt-get update apt-get upgrade en het is voor de bakker.
Kom je tot de conclussie dat je gimp nodig hebt om een tekening te maken dan doe je apt-get install gimp en alle depencies worden mee geinstalleerd.
Ik ga hier verder fedora niet meer zwart praten. Want dit gaat uitlopen op een zinloze discussie waar iedereen zijn distro gaat voortrekken. Hier heeft de vraagsteller niets aan hij wil gewoon linux gebruiken en dit op een heel simpele manier.
Dus ik blijf erbij suse :)

kan mij geen barts schelen, hij moet gewoon de mogenlijk heden kennen

Rutig aan jonges hierzo... maar ik ga eens suse proberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan