installeren van mijn nieuwe SSD lukt niet :(

Status
Niet open voor verdere reacties.

saradepara

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2012
Hoi allemaal,
Ik ben geloof ik toch iets minder snugger dan ik gedacht had...
ik probeer mijn laptop (asus k52dr) te voorzien van een nieuwe ssd in plaats van de gewone harddisk. SSD is een Vertex4 van 128 gb.
Het inbouwen was geen probleem. Om te installeren heb ik het volgende gedaan:
* de recovery dvd's van asus (die ik bij het verkrijgen van mijn laptop moest maken) geinstalleerd. Dit leek goed te gaan, de recovery van de verborgen partitie voltooide. Maar bij het opstarten van de laptop kreeg ik te zien dat ik niet kon booten.
* ik heb in de bios alles goed nagekeken, de bios herkend de ssd ook.
* daarna heb ik een installatie cd van win7 ultimate er in gedaan die ik nog had liggen. Die start op,maar geeft bij het installeren aan dat er geen schijf aanwezig is om op te installeren. Met shift+f10 heb ik in dos de ssd (althans ik denk dat het die schijf was, het is de enige in de laptop) kunnen formateren. Maar dit heeft verder helemaal niet geholpen toen ik bovenstaande stappen nogmaals probeerde.
Ik heb werkelijk geen idee meer wat ik nog kan proberen en begin te vermoeden dat wat ik probeer misschien helemaal niet kan? Hopelijk kan iemand mij helpen:shocked:

grtz,
sara

Wordt de SSD wel in de BIOS herkend? Kan je de acces modus aanpassen voor de SSD (IDE, RAID of AHCI)?

Vreemd dat je wel kon formatteren. Dan wordt de schijf dus wel herkend.

Als het probleem is opgelost, dan in ieder geval een verse installatie doen en niet de recovery gebruiken. Windows gaat onderhuids anders om met een SSD dan met een gewone harde schijf. Dit wordt bij installatie automatisch geregeld en kan achteraf niet meer gewijzigd worden. Heeft veel invloed op de levensduur van je schijf en de snelheid van Windows.

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met een Samsung en het enige wat bij mij hielp was het BIOS flashen.
Volgens wijlen Harry Snor zitten er vanaf de fabrikant beveiligingen in het BIOS die voorkomen dat je kan booten vanaf een andere schijf dan het orgineel. Hij heeft toen het BIOS geflasht en voila werkend !!

Wordt de SSD wel in de BIOS herkend? Kan je de acces modus aanpassen voor de SSD (IDE, RAID of AHCI)?

Bedankt voor je reactie! De SSD wordt wel in de BIOS herkend en ik kan in de BIOS wel iets aanpassen van AHCI..RAID heb ik niet zien staan. Hoezo?

Vreemd dat je wel kon formatteren. Dan wordt de schijf dus wel herkend.

Als het probleem is opgelost, dan in ieder geval een verse installatie doen en niet de recovery gebruiken. Windows gaat onderhuids anders om met een SSD dan met een gewone harde schijf. Dit wordt bij installatie automatisch geregeld en kan achteraf niet meer gewijzigd worden. Heeft veel invloed op de levensduur van je schijf en de snelheid van Windows.

Bedankt voor je reactie! Het is volgens mij sowieso een verse installatie. Het zijn ASUS recovery discs die ik moest maken na aankoop...windows wordt via die dvd's ook opnieuw geinstalleerd...werkt het dan niet??

groetjes

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met een Samsung en het enige wat bij mij hielp was het BIOS flashen.
Volgens wijlen Harry Snor zitten er vanaf de fabrikant beveiligingen in het BIOS die voorkomen dat je kan booten vanaf een andere schijf dan het orgineel. Hij heeft toen het BIOS geflasht en voila werkend !!

Thanx! Ja ik heb ook al gekeken naar hoe ik het BIOS kan flashen, heb via de ASUS site ook wel een programmaatje gevonden (winflash ofzo) om het BIOS te flashen, maar die vraagt om een bepaald bestand om het BIOS mee te flashen (heb ik niet dus, en kan ik ook niet vinden)...hoe werkt dat...flashen? Heb je een tip daarvoor?

groetjes,
sara

Ik weet van ASUS dat ze inderdaad een programma leveren waarmee je het BIOS onder Windows kan flashen. Maar gezien het feit je nu geen werkende Windows installatie hebt gaat het dat niet worden.
Je kan op de ASUS site de laatste versie van je BIOS vinden, dat is het bestand waar het programma om vraagt.
Als je mij het type even geeft kijk ik voor je mee.

Ik weet van ASUS dat ze inderdaad een programma leveren waarmee je het BIOS onder Windows kan flashen. Maar gezien het feit je nu geen werkende Windows installatie hebt gaat het dat niet worden.
Je kan op de ASUS site de laatste versie van je BIOS vinden, dat is het bestand waar het programma om vraagt.
Als je mij het type even geeft kijk ik voor je mee.

bedankt! K52Dr is het type. Ik heb nu mijn oude schijf weer in mijn laptop btw...dus wel een werkende windows op mijn laptop :). Alleen niet mijn SSD:(

Overigens zijn de herstel CD's dus niet degene die je moet gebruiken. Dit is meestal een image (kopie) van Windows en geen volledig nieuwe installatie. Staat los van het probleem dat je SSD niet herkend wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan