Installeren van programma's onder Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piepje

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2006
hallo, ik heb sinds gisteren SuSe geinstalleerd gehad op mijne computer en best wel een linux leek.
en nu had ik een vraag
hoe kan ik setups uitvoeren onder linux?
want met die -tar gaat het toch alleen maar met tarbestanden, maar kan ik bijvoorbeeld ook een .exe bestand uitvoeren onder linux? als dat gaat, hoe moet dat dan?
Groetjes

Dat kun je doen met de package manager, eventueel laten zoeken naar de rpm files, b.v. met YaST2.
Of wil je gaan compileren? zie hier.

Je zult je dan wat meer moeten verdiepen in de werking van Linux, hier staat veel erover.

Nog een link voor het installeren van applicaties in Linux.

[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”.[/edit]

Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet wel dat ik dat met die YaST moet doen, maar moet ge dan installatie in directory nemen? ik kan nergens mijn bestand aanduiden :s

welk programma wil je installeren want het meeste vind je terug in the archives van suse.
Dan hoef je het alleen aan te vinken en te installeren.
Het grote voordeel hierbij is dat elk pakket dat zo geinstalleerd is automatisch word geupdate door YOU van alles worden de laatste security updates aangebracht dat is anders dan windows waarbij je telkens naar de site van het programma moet gaan etc.

Software voor suse word meestal geleverd in .rpm pakketjes deze kan je makkelijk installeren, ook redhat en mandriva gebruikt dit soort pakketen.
Debian, ubuntu gebruiken .deb bestaden.
Ik doe een handmatige installatie altijd via command line omdat ik het gewoon ben maar ik ben zeker dat suse een grafische oplossing heeft.
Ik weet het gewoon niet omdat ik geen suse gebruik.
ik zou rpm -i pakketje.rpm doen.

pokerclient wil ik installeren, maar waar zet ik dit bestand het beste? toch in mijn bin-directory,niet?

wat voor een extensie heeft het bestandje?
ik vind het niet direct op internet.

pokerclient_en.exe

maar ik heb wine nu geinstalleerd ghad en heb dus ACE codex voor films enzo geinstalleerd gekregen maar waar vind ik deze terug? Als ik ga bij zoeken dan vind die dat niet :s en kan ik dat nergens in een menu geinstalleerde programma's ofzo terugvinden?

Normaal komen de wine programma's in het kde menu te staan.
Maar alle programma die je installeerd worden onder /home/jouwusername/.wine/ opgeslagen.

Stop met op de windows manier te denken daar ga je nergens mee komen.
Ik denk dat je deze tekst eens moet lezen windows is geen linux http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm Het werkt compleet anders.
Waarom heb je trouwens die codecs geinstalleerd op wine? wil je films afspelen?
Dit doe je best met mplayer, deze player heeft heel veel codecs.
http://www.alleslinux.com/forum/viewtopic.php?p=28821&sid=cbb28fbcf3fff3ea7c711817a8073c4a

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan