installeren van win95 op grote hdd in oude pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

ta-lee

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2005
Ik probeer win 95 te installeren op een 80 gb hdd de schijf is verdeeld in 3 partities C: systeem fat, en 2X een ntfs partitie
bij opstarten geeft hij in de mcpc een lijst waar je kan kiezen voor xp of windows 95. Als ik win 95 probeer te starten dan geeft hij een windows beschermings fout.
Als de hdd in de oude pc geplugd wordt vraagt hij om een boot diskette. Als je die erin stopt geeft hij dat er geen hdd aanwezig is. Bios laat ook zien dat er geen hdd installed is.
Wat nu?

twee problemen ?

Kun je iets duideliker zijn.

Je zegt mijn bios van PC 1 herkent de harde schijf niet. Was dat altijd al zo of sinds kort.

In PC2 doet hij het wel alleen 95 wil niet starten.

Je hebt dual boot ? Heeft 95 het wel gedaan ?

Eric.

(Heb je e-mail hieronder even gekopiëerd - ik weet hier namelijk te weinig van om een antwoord te kunnen geven. Misschien kunnen anderen dat wel.
Je kunt het best gewoon in het forum reageren. :))

Ik het de partitie geformateerd met xp die geeft alleen fat zonder toevoeging.
Heb wel ontdekt dat mijn windows xp en 95 in dezelfde partitie staan.
Dus hoe zie ik nou welke fat versie het systeem gebruikt?
Misschien moet ik de voorgeschiedenis erbij vertellen.
Ik had xp op de harde schijf staan.
vervolgens geprobeerd om win 95 erbij te installeren
commando's als fdisk werken niet dan krijg ik geen vaste schijf
in de bios meld de setup geen hdd geinstalleerd daar staan allemaal mooie nullen
ide enz staan op automatisch detecteren.
de hdd werkt wel als ik hem op de mcpc aansluit.
daar kan ik met diskpart zien welke partities er zijn.
ik heb geprobeerd om de partities waar de bestuuringsprogramma's opstaan te
formateren om met een schone lei te beginnen zowel de dos prompt als diskpart
weigeren dat omdat er systeem bestanden op de schijf staan.
Help dit?

Guus.

net ontdekt hoe dat moet

Hoi Guus,
bedankt voor je aandacht.
ik heb net ondekt hoe ik op het forum moet reageren denk ik.

Leg uit

Waarom per se 95 en geen 98

Uit je email aan guus maak ik op dat je dus inderdaad een PC hebt die de schijf niet herkend.

Dat kan van alles zijn.
Moederbord ondesteund zulke grote drives niet. Dus ....
Gebruik maxblast om hem tot andere gedachten te brengen.

Schijf is niet goed aangesloten Dus....
Controleer kabels, voeding etc.

IDE van moederbord is dood

Wat is een MCPC, bedoel je mediacenter, dat is geen merk hoor.

Als eerste moet je zeker weten dat PC1 goed is. Stop er een oude 500 MB schijf in en kijk wat hij doet.

Weet je ook wat voor moederbord je hebt in PC1?

Dan als je opnieuw wilt beginnen start je PC2 op vanaf CD verwijder alle partities met Setup van Windows.

Leef je daarna maar uit, maar of XP mediacenter nog fat 16 ondersteund betwijfel ik. Win2K wel, die noemt FAT16 alleen FAT en FAT32 noemt hij FAT32. Let op FAT16 gaat niet verder dan een paar gig.

Eric.

waarom 95 ipv 98

de spelletjes draaien alleen onder 95.
heb inmiddels via de setup cd van xp de partities verwijderd
toen naar fdisk daar een primary partitie van 4607 mb aangemaakt. partitie geactiveerd. opnieuw afsluiten opstarten via setup flop win 95 vandaar format c: /u/s.
toen 95 geinstalleerd. doet ie zomaar . maar dan afsluiten en opnieuw opstarten. dan geeft hij tijdens het initialiseren van apparaat ios:
er is een beschermingsfout van windows opgetreden
u dient de computer opnieuw op te starten
dit blijft hij zeggen als je opnieuw opstart.
dat is deel 1

deel 2 is de oude pc
die gaat steeds meer kuren vertonen, nu doet de monitor ook niets meer. zelfs niet als ik de oude hdd erin prik. monitor werkt op een andere pc geprobeerd.
Het niet herkennen van de hdd doet hij denk ik sinds ik probeer om de 80 gb hdd erin te zetten.
zal als ik er weer beeld op krijg eens iets met max blast proberen.
hoe kom ik erachter welk moederbord het is kan alleen vinden made in ireland
alvast bedankt en suggesties zijn altijd welkom.

ps. mcpc is de benaming die wij voor dit type pc gebruikten op het werk. daar schroefden we ooit hp's inelkaar.

nog iets ontdekt

win 98 op de oude hdd 854.66 mb wil ook niet opstarten als ik hem aan de mcpc plug, dus dat doet vermoeden dat er aan de installatie van het bestuuringsprogramma niets mankeert. Dan zou de combinatie mcpc met win 95 en 98 het probleem kunnen zijn. of zie ik dat verkeerd?

Welke snelheid.

Van 95 weet ik het niet maar 98 gaat hangen bij snelheden boven 1.2 gig, daar is wel weer een update voor als je second edition hebt.

Ik ben bang dat alles vroeger dan 98SE niet met de huidige snelheden om kan gaan.

Eric.

tja, dat verklaart wel wat

Hoi Eric,
daar had ik niet bij stil gestaan dat mijn processor van de mcpc te snel zou zijn voor het bestuuringsprogramma. maar nu het volgende. Ik heb nog een oud bakkie tevoorschijn gehaald. die was voor het laatst opgestart in 1993
die geeft een cmos fout bij het opstarten
daar staat hij op 1980
memory check gaat goed. daarna geeft hij drive not ready. doe je een opstartflop erin dan blijft hij een read error geven.
en ook deze zegt geen hdd installed
weer die mooie nullen bij de hdd omschrijving
Kan het zijn dat hier een tijdsprobleem in zit?
help!!!
ben een poosje weg ga waarschijnlijk dinsdag weer verder.
als iemand goeie ideeen heeft ik hou me aanbevolen.
Colinda

tja cmos gereset denk ik, maar nog steeds drive error.
zijn daar nog oplossingen voor?
Het lijkt wel of hij de floppy drive helemaal niet aanstuurt. van binnen eens gekeken en het lijkt erop dat alle kabels wel vast zitten dus dat is het niet.
dus nu voel ik me :(
Colinda

Aanvulling op mijn oude bakkies

Oud bakkie nr 2 die van de cmos doet het weer.
****a!

handmatig de hdd instellingen ingevoerd en in de bios de floppy drive weer aangezet.
Die werkt dus weer.

Bakkie nr 1 zijn originele HDD opnieuw geinstalleerd
blijft beschermingsfout geven bij opstarten.

Als je de HDD van nr 1 aan nr 2 plugt dan heeft hij problemen met een ntfs partitie. Mijn volgende actie zal dan ook gaan worden die er af te gooien.

Daarna kan ik kijken of bakkie nr 1 uberhaupt nog wil draaien. Hij geeft bij het opstarten geen beeld meer.
Dus ik ben bang dat de vga kaart het niet meer doet.
zodra ik weer tijd heb hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen en of het uberhaupt gaat lukken om mijn grote hdd in bakkie nr 1 werkend te gaan krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan