Installeren Vista en indelen harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Een nieuwe PC met 500Gb harde SATA schijf, 8800 GTS 640 Mb videokaart, Q6600 processor. OEM-versie van Vista Home Premium.

Schoon uit de doos.

Vanaf DVD Vista Home Premium installeren.

1) Bij de installatie van Vista heb ik geen scherm gezien voor het indelen van partities. Waar heb ik die gemist?

2) In het schermpje (bij of eigenlijk voor de installatie van Vista) met formatteren en vernieuwen enz. stond 476.938 Mb aangegeven. Met de pijltjes naast dat getal alleen naar beneden te gaan. Waarom staat daar niet 500.000 Mb. Zou toch een lege harde schijf moeten zijn? Ik kon in dat schermpje overigens niet op formatteren klikken.

Bij schijfbeheer (nadat Vista is geinstalleerd)

C: Indeling eenvoudig - Type standaard - Bestandssysteem NTFS

Status In orde (Systeem, Opladen, Wisselbestand, Actief, Crashdump, Primaire partitie)

En daar: 465.8 Gb op de C.

Dus... waar blijven de Gb's en hoe (waar) tijdens de installatie partities indelen?

dat je 476.938 Mb overhoud aan een 500GB schijf is normaal. het word anders berekend. Je hebt tijdens het installeren een scherm gemist waar je de partitie's kan instellen. het schijnt nu ook nog gaan via Schijfbeheer, maar dat laat ik liever even aan de techneuten over.

Waar worden die Gb's dan voor gebruikt?

En hoe ziet het scherm (tijdens of voor de installatie van Vista) eruit waar je de partities in kunt delen?

Groet, Dick

Het duizelt een beetje na het lezen van al die getallen... Dat zal ook wel komen doordat het voor mij nieuwe stof is. Bij de calculator 500 "gigabyte" ingevuld, maar ik kom niet dan zo makkelijk op de 476.938... Excuses voor de domheid...

Zou iemand met kennis van die berekeningen simpel kunnen uitleggen hoe Vista op dat andere getal uitkomt.

Dus hoe wordt 500 "GB" (Gb?) voor Vista 476.938 Mb (MB?)

Groet, Dick.

Het is toch totaal van ondergeschikt belang hoe Windows aan dat getal komt?
Jouw vraag was waar de resterende Gigabytes waren gebleven.
En het feit is dat die GigaBytes niet gebruikt worden, maar een verschil in de berekening is.

Blijft voor een leek de vraag, waarom een 500 Gigabyte harddisk niet gewoon 500 Gigabyte groot is :confused:

Moet ik begrijpen uit je antwoord, dat dat niet eenvoudig uit te leggen is?

Groet, Dick

Het heeft ook helemaal niets met vista te maken! ook in bv Windows Xp is een schijf kleiner dan op de verpakking staat. het komt doordat de fabrikanten een andere berekening gebruiken en elke schijf is in werkelijkheid een klein stukje kleiner. hierbij geld, Hoe groter de schijf hoe meer eraf gaat.Het waarom moet je aan de fabrikanten vragen maar 500GB ligt beter in de mond dan 476.938 effectief

Een fabrikant geeft de grootte van de schijf aan in een decimale notatie, terwijl de pc rekent in een binair systeem.

Het aantal data werd vroeger toen het nog genoeg was, in bits aangeduid. een verzameling van 4 bits werd vervolgens een nibble genoemd. Toen men vervolgens met 8 bits ging werken werd dat 1 byte. Omdat een computer alleen met adreslijnen kan werken die aan of uit staan werkt het adresseren van een computergeheugen binair. Dat wil zeggen dat voor elke adreslijn er een verdubbeling van geheugen is. Oftewel 1 byte, 2 byte, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 etc etc.

Daarmee is dus duidelijk dat 1000 voor adressering van geheugen geen natuurlijk getal is. Vandaar dat ooit is afgesproken dat men bij geheugenadressering er van uit gaat dat 1024 een kilo is. Een megabyte is dus geen 1024000 bytes maar 1024x1024 = 1048576 bytes en een derhalve is een gigabyte dus 1024x1024x1024 = 1073741824 bytes. Formateer je een 250GB hd blijft deze maar 233GB ! HD fabrikanten willen getallen verkopen en zetten doodleuk op hun product 1 gb = 1000000000 bytes. maar ze liegen want dat is tegen de regels van adressering binnen een computer. Daarom klopt dis 233GB dan ook want:

250000000000/1024/1024/1024 = 232.8 GB !!!

Oftewel je wordt belazerd omdat de HD fabrikanten (en daarom natuurlijk ook de OEM's) tegen de regels van geheugenadressering in er van uit gaan dat 1 GB gelijk staat aan 1000000000 bytes.

In jouw geval dus 500.000.000.000/1024/1024/1024=465,66128730

Laatst bewerkt:
Hoi !

@Patrickt: prima uitgelegd,

In Vista kun je via schijfbeheer alsnog partitioneren naar behoeven,

alleen kun je de C-partitie niet al te klein maken.

Greetz,

Harry.

Hoi !

@Patrickt: prima uitgelegd,

In Vista kun je via schijfbeheer alsnog partitioneren naar behoeven,

alleen kun je de C-partitie niet al te klein maken.

Greetz,

Harry.

Mijn ervaring is toch anders met schijfbeheer van Vista. In veel gevallen kan je een bestaande partitie of schijf niet of nauwelijks verkleinen.

Morgen ga ik eens op een pc aan de slag met Paragon Partition manager aan de slag.
Hopelijk zijn de ervaringen positief.;)

Hoi !

Wat betreft de C-partitie heb je helemaal gelijk.

Ergens logisch als je kijkt naar de grootte van SP1, zoals die inmiddels bekend is.

Maar verder heb ik er nog geen problemen mee ondervonden.

Verder beschik ik over AcronisDiskDirector, werkt ideaal, zeker met Vista.

Greetz,

Harry.

Patrick, bedankt voor de uitleg! Harry Snor natuurlijk ook.

Ik moet verder dan nog kijken wat ik met de partitie-indeling doe. Op dit moment helaas nog wat problemen met deze nieuwe PC.(zie mijn andere topics hier) Misschien dat hij terug naar de winkel moet. Bij een nieuwe start zou ik dan opnieuw naar de indeling kunnen kijken.

Groet, Dick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan