Installeren wel, spelen niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

JWeetje

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2002
Ik heb op een W98SE pc 2 spellen geinstalleerd: M.I.A. en CFS2. Installeren gaat wel, maar als ik wil spelen dan zie ik wel een blokje in de taakbalk verschijnen en de muisaanwijzer blijft maar ronddraaien, maar het spel start niet op. Op dezelfde pc staat ook w2k en daar werkt het wel.
Beide spellen hebben het ook altijd gedaan onder w98se op dezelfde pc.
Beide spellen hebben een cd nodig. Deze zit er in en draait en draait.

Het is een PII, 400, 128Mb, Riva TNT 16Mb, A-Open AB6X 440BX ATX mamaplank.
De pc is kapot geweest (harde schijf) en heeft maanden stilgestaan. Ik heb nu een nieuwe harde schijf en netwerkkaart geplaatst (zat er nog niet in).
Die netwerkkaart (Surecom) werkt perfect.
Ik ben wel bezig geweest met IRQ instelling van de 'legacy' van de videocard (dat was vroeger ook niet nodig). Handmatig op 5 gezet.
De nieuwe harde schijf is een Maxtor Diamond Plus 8 van 30 Gieg. Dat is ATA 133.
Kan dat een reden zijn? Ik bedoel ondersteunt de mamaplank dat wel?
Bij de opstart zie ik bij de harde schijf en de cd-rom de kreet UDMA33 staan.
Maar zoals gezegd onder w2k op de zelfde pc heb ik geen van bovengenoemde problemen.
Alle originele drivers zijn geinstalleerd en upgedate.
Ale kabeltjes in de pc zitten op de goede plek.
Waar moet ik het zoeken?
In de setting van jumpers op de harde schijf en/of cd-rom voormaster en slave?

Ik wil w98se wel opnieuw installeren, maar dan ben ik de dual boot kwijt (toch?) en moet ik dus eigenlijk w2k daarna ook opnieuw installeren.

Geplaatst door JWeetje

Het is een PII, 400, 128Mb, Riva TNT 16Mb, A-Open AB6X 440BX ATX mamaplank.
De nieuwe harde schijf is een Maxtor Diamond Plus 8 van 30 Gieg. Dat is ATA 133.
Kan dat een reden zijn? Ik bedoel ondersteunt de mamaplank dat wel?
Bij de opstart zie ik bij de harde schijf ...
Mijn gok is dat je moederbord maximaal ata 33 ondersteunt, dwz een theoretische doorvoersnelheid van 33mb/sec. Ata 133 heeft een theoretische doorvoersnelheid van 133mb/sec. Ata is backwards compatibel, hetgeen inhoudt dat je mobo de HD ziet/ gebruikt als zijnde een 33mb/sec schijf. No problemo, anders had je je OS ook niet kunnen installeren. Dus hier ligt het mi niet aan. Misschien een windhoos98 driver probleempie?Staat er bij apparaatbeheer onder 98 ergens een uitroepteken? (Mn bij de videokaart)

Dat is 1 optie minder.

Eigenlijk dus zonde van die harde schijf.
Zou in een andere pc moeten.

Bij apparaatbeheer staan geen uitroeptekens meer.
Er stond er alleen 1 bij die soundblaster 'legacy' nog wat onder besturing voor geluid, video en spellen.
Maar die heb ik wel weg kunne krijgen.
Resulteert in een regel in de autoexecute:
... set ... 220 ... 5 ... 1 of zoiets (heb 'm even niet bij de hand).

Dat irq probleem was er vroeger niet. Kan dat zijn door de nieuwe netwerkkaart?
Hoe voorkom je zoiets? Een printer gebruik ik niet op die pc. Daarvoor gebruik ik een andere pc + printer (netwerkje).

Na format C: ...

Toch maar alles weggepoetst en opnieuw geinstalleerd.
Zo weinig mogelijk drivers etc.
Weer hetzelfde probleem.
Weer die SB Legacy met z'n tekort aan IRQ.
Deze zegt IRQ 5 te moeten hebben en deze zou niet vrij zijn. Volgens system info is deze wel vrij.
Toen in apparaatbeheer de configuratie van de bronnen ingesteld en basisinstelling 0000 gebruikt.
Het vinkje bij automatisch weggehaald en ...

... HET WERKT ...

De regel in autoexec.bat over set SB 220 etc is ook weg.

Ik heb het idee dat het allemaal te maken heeft met of die BIOS-update, of die nieuwe netwerkkaart.

Iemand nog commentaar/opmerkingen/advies?

Nee toch niet!!!

Dat lijkt het toch niet te zijn.

Welke expert helpt mij?
Misschien komen we erachter als we precies nagaan wat er eigenlijk gebeurt binnen in de pc als ik op play druk.
Nu begint de cd als een gek te draaien, verschijnt in de taakbalk de aanduiding dat het spel loopt en that is all folks.

Windows start verder goed op. Ik hen dit nog niet met andere programma's geprobeerd. Instaleren gaat goed.

Maar wat gebeurt er nu: loopt het geheugen vol, kan de processor het niet aan, is de videocard een beperking?
Ik refereer nog even naar hierboven m.b.t. de nieuwe harde schijf.
In apparaatbeheer overigens geen uitroeptekens meer.

Wie o wie?

En nu wel !!!

Sisoft Sandra maar eens geinstalleerd.
Verschillende testen gedaan.
Bij de video test bleef het programma hangen.
Dat betekent dus probleem met video kaart.
Ik had Office ook al geinstalleerd en gedraaid.
Dit veel te zware programma werkte goed.

Ik had al eerder naar losse delen, draadjes etc gekeken.
Nu dus de video kaart.
Deze zat niet 100% in de sleuf. Er vast ingedrukt.

EN HET WERKT WEER !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan