Installeren windows xp (rookie zoekt hulp)

Status
Niet open voor verdere reacties.

marklievens

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 mei 2006
Goedenmiddag heren (en damens)

Dit word mijn 1e toppic op dit forum, hoop dat ik geen regels hiermee doorbreek. Heb even gezocht voor een antwoord op mijn vraag, maar die was hier niet te vinden.

Ik ben bezig om opnieuw windows Xp op een iets wat oudere computer te zetten.
Normaal is dit een kwesti van cd-rom erin, op een toets drukken en alles wijst zich vanzelf.

Deze keer werkt et allemaal niet zo mee... Mijn 1e vraag is hoe ik in de bios aangeef dat het spulletje vanaf de cd-rom op moet starten... Druk nu op een toets om de computer vanaf windows op te starten, komt wel in beeld, maar om er zeker van te zijn, dat de volgorde goed is...

Nadat ik op een toets gedrukt heb, zou xp moeten gaan installeren, helaas krijf ik elke keer deze foutmelding:

Windows kan niet worden gestart, omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden <windows-hoofdmap>\system32\hal.dll
Installeer het bestand opnieuw

Weten jullie hier een oplossing voor?

Alvast bedankt

De instellingen in je BIOS kun je nakijken door middel van tijdens het opstarten van je PC meermaals op de [del] -knop te drukken, welke meestal de knop is die gebruikt wordt om in het BIOS te komen.

Verder verschilt het ook per BIOS waar je precies naartoe moet om de "boot device priority" te wijzigen, maar deze zal je daar wel vinden.

druk op een toets komt wel in beeld zeg je.
dus dan staat de opstart volgorde ook goed.
Wat krijg je te zien nadat je een druk hebt gegeven.
de foutmelding die jij geeftkomt pas nadat je verschillende handelingen hebt gedaan.
vertel eerst eens wat je gedaan hebt.

Ik heb eerst de cd-rom in de computer gestopt... daarna via andere forums eruit gekomen hoe ik ervoor zorg dat de computer vanaf de cd-rom start..

Alles ziet er goed uit... zelf het zinnetjhe: "druk nu op een toets op de computer op te straten vanaf de cd-rom" kkomt in beeld (daarna zou de installatie moeten beginnen)

helaas komt er na dit zinnetje de bovenstaande foutmelding dat het hall.dll bestand ontbreekt of beschqadigd is...

Daarna doet je pc niks meer

Om er zeker van te zijn dat mijn cd-rom goed is.. wel me aangeraden op een ander forum om zonder hardeshchijf te proberen om in het installatieprogramma van windows te komen...

Tot mijn verbazing lukte het zonder harde schijf wel... Het probleem zit dus in de harde schijf? Misschien een idee, om dat kreng eerst te formateren op een andere computer?

Ik heb het vermoeden dat je NIET vanaf CD opstart, ondanks dat zinnetje met "druk op een toets............"

Als ik het mij goed herinner komt dat zinnetje nl. altijd, ook als je vanaf hdd start. Daarom vermoed ik dat de pc toch vanaf hdd opstart. Dat zou kunnen verklaren waarom de hal.dll niet gevonden kan worden, dan wel beschadigd is.

Het zou tevens kunnen verklaren waarom zonder hdd het e.e.a. WEL goed gaat, immers, DAAR staat de fout op.

Laatst bewerkt:
Zit opzich een hele goede logica in...

Nu mag jij me uitleggen hoe is dan ervoor zorg dat ie wel vanaf de cd-rom opstart..

BIOS..._> BOOT Sequence... ? First Boot Device?

Idd. zoals de vorige schrijver, schrijft :

first bootdevice CD/DVD
second hdd
third diskdrive

hall.dll weg

bij het opstarten zoekt de CD of er "oude" installaties ergens op de pc staan. En dat kan slapeloze nachten opleveren!
Je zult echt eerst ALLLES van de vorige windows eraf moeten gooien en dan via de root (del of F5, afhankelijk van moederbord) de "juiste" CD rom als root moeten kiezen. Gaat dát good krijg je 1) enter om verder te gaan, 2) f3 om te stoppen en 3) f10 om te ?? (ben even kwijt).
Pas dán ziet de bios dat er wat gedaan moet worden.
De boot (eerste opstart van de PC) kan je met + omhoog en als eerste positioneren.
suc6
theo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan