installeren xp met 2 partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

olemla

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2000
Ik wil windows xp pro gaan installeren op een harde schijf van 120 GB. Deze schijf wil ik vervolgens verdelen in twee partities. Wat kan ik nu het beste doen:
1. Opstarten met een winME opstartdiskette, de harde schijf formatteren en dan met fdisk de harde schijf in 2 partities verdelen en vervolgens xp installeren... of:
2. Opstarten met win xp cd-rom, vervolgens formatteren en daarna met partition magic de schijf in 2 partities indelen...

Opstarten met XP cd, aanwijzingen volgen, partitiegroote aangeven, installeren en dan in windows zelf de andere partitie formatteren in schijfbeheer

Ik zou van te voren de boel verdelen,.. (fdiskken)

P.S.
--> en ik zou een windows'98SE diskette gebruiken.
(heb je trouwens al een backup gemaakt?)

bootdisk win98

ik voel zelf ook het meest voor opstarten met een opstartdisk. volgens mij wordt de schijf dan beter en zorgvuldiger geformatteerd, maar ik kan dat natuurlijk mis hebben.

ik heb geprobeerd een opstartdiskette van win98SE via bootdisk.com te downloaden maar dit lukt me niet.
ik krijg na ongeveer 34% de volgende melding:

disk error on track 27, head 0
error in reading

Enig idee hoe ik anders aan een win98SE opstartdiskette kan komen?

en dan nog iets....

Kan ik na fdisk vervolgens wel windows xp installeren?
Fdisk kan toch alleen formatteren en partitioneren in
fat32? Kan ik dan nog wel via de cd-rom van xp het besturingssysteem installeren?

Je kan met FDisk de partities aanmaken als fat 32, dus ondersteunig van grote schijven (J)
formateren doe je ze vervolgens met de XP cd-rom als NTFS, als je met ghsot o.i.d een imige wil maken, laat dan een deel van 5 gig als FAT 32 staan.

Groeten Oossie

Re: bootdisk win98

Geplaatst door olemla
Volgens mij wordt de schijf dan beter en zorgvuldiger geformatteerd

disk error on track 27, head 0
error in reading

Er zit echt geen verschil tussen formatteren in DOS en in de setup van Windows XP. Alleen kun je met Fdisk geen NTFS partitie formatteren.

Die error klinkt niet goed. En of je nu formatteert met een Win98 diskette of van ME, dat maakt niet uit. Ik zou zeker nog proberen om met de WinXP CDROM de partitie te verwijderen en opnieuw aan te maken. Er wordt dan toch ook geformatteerd, en als je die foutmelding opnieuw krijgt, dan weet je dat je HDD beschadigd is. Je zou nog met een tooltje van de fabrikant kunnen proberen een low-level format uit te voeren, zodat die sector niet meer wordt gebruikt. Meestal is dat echter toch een teken dat de schijf aan zijn einde is gekomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan