Installeren XP Pro: Probleem en afsluiten Windows installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
M'n systeem met Maxtor 120G schijf geeft bij installatie van XP Pro (setup) na laden van alle bestanden de volgende melding (blauw scherm):

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.
Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:
Controleer de computer op virussen. Verwijder nieuwe vaste schijven of vasteschijfcontrollers die u hebt geïnstalleerd.
Controleer of de vaste schijf op de juiste wijze is chkgeconfigureerd en afgesloten. Voer CHKDSK /F uit om te controleren of de vaste schijf is beschadigd en start de computer vervolgens op.

Technische informatie (mogelijk in het Engels):
*** STOP: 0x0000007B (0XF7C8263C, 0XC0000034, 0X00000000, 0X00000000)

Schijf is ontdaan van partities en comp. geeft na herstart telkens dezelfde melding.
Zaken waar ik op moet controleren volgens bovenstaand verhaal zijn grotendeels abracadabra voor me.
Met opstartdisk en CHKDSK /F krijg ik 'Bad command or file name' te zien.

Madbootdiskette geeft melding dat deze niet gelezen kan worden.
Wat kan ik doen om dit op te lossen?

Rare vraag

Ik lees dat je de schijf ontdaan hebt van partities, dan heb je wel weer partitie"s" aangemaakt en geformateerd voordat je met installatie van windos begint?

grtjs jjw

Heb met Partition Magic 8.0 inderdaad keurig opnieuw een stuk of 5 partities aangemaakt, maar nu met ruimte voor het besturingssysteem.
Het is de bedoeling dat de schijf nu als enige in de comp komt te hangen, i.p.v. als slave naast een kleinere schijf waar alleen XP op stond (voorheen dus).

Met opstartdisk en intypen: fdisk na de prompt krijg ik ook de melding 'Bad command or file name'.

Flop

Op de flop staat wel dit bestand, normaal als er wordt aangegeven dat er een bad command or file name staat dit commando ook niet op de flop of type je het verkeerd.
De schijf is ook als Master nu in de pc aangesloten, juiste connector op de kabel, de master/slave junper ook omgezet?

Probeer eens een andere opstart flop http://home.tiscali.nl/theplace/Progjes/OPSTART.ZIP
Hier staat in ieder geval de fdisk wel op.
Wat zei Windows setup als je daarmee opstart.
Ook bad command, vreemde uitdrukking voor Winxp setup.

grtjs jjw

Schijf staat als Master/jumper verzet (aanduiding staat niet op het chassis, maar ik heb hem geheel links van de 'sectie' verticaal geplaatst-is volgens mij de goede manier) aangesloten. Uiteinde van lintkabel (80)gebruikt voor MasterHD.
Bad command idd vreemde aanduiding; zowel Fdisk als fdisk getypt, maakt niets uit natuurlijk.
Ook vreemd dat de Madbootdisk een foutmelding geeft.
'k zal eerst eens je linksuggestie opzoeken en een andere opstartdisk aanmaken en proberen.
Thx. tot zover :)

Opstartdiskette

Heb het RAR-bestand uitgepakt en naar vers geformatteerde diskette geschreven.
Geplaatst en opnieuw opgestart.
Krijg nu de melding: Verwijder schijf of medium :8-0:
Druk op een toets
Diskettestation funktioneert toch 100% ?

Maxblast heb ik en reeds toegepast. Toch maar even deze versie gedownload en op disk gezet. In patientcomp geplaatst en opgestart. Na enige tijd en afwerking processen krijg ik 't volgende te zien:
Your RAM Disk is C:\
Thank you for using MaxBlast 3
C:\>Your RAM Disk is C:\

Overigens is Maxblast meer voor het ondervangen van het probleem met een ouder BIOS in geval van het niet correct herkennen van het juiste aantal Gb's, dacht ik.
Nog even op nagelezen en blijkt nog iets meer te kunnen, maar dit is dus niet helder voor mij (vandaar de melding boven....).
Bij de toelichting valt dit te lezen:
(helaas krijg ik dit verhaal/deze opties niet te zien op de patientcomp, mogelijk aangezien ik er geen besturingssysteem op heb zitten)

Installing a new or blank Master Drive (Boot drive):

Helaas geeft dit niet de oplossing op dit moment :confused:

Vreemd

Ik vindt het zeer vreemd dat je zo'n rare melding krijgt bij het opstarten met flop van mijn link.
Deze opstart flop gebruik ik toch al jaren en zal dat nog vele jaren doen denk ik zomaar.
Als iets echt niet meer wil lukken lang leven de floppies.

Verwijder medium?????
Wordt de harde schijf zo en zo wel herkend in de bios, als je daar nou eens de instelliingen naar auto detect zet.
grtjs jjw

Heb in BIOS de schijf nog eens laten detecteren en kreeg dezelfde gegevens als wat er stond.
Keurig 122 Gb./ Write Cache enabled/ IDE Primary Master op Auto/ Access Mode op Auto.

Wat je zegt over diskettes... Blijft toch vreemd dat ik Fdisk niet kan starten etc.:(

Geplaatst door Chopra
Wat je zegt over diskettes... Blijft toch vreemd dat ik Fdisk niet kan starten etc.:(
Wat gebruik je als opstartfloppy?
Staat Fdisk daar wel op?
Anders kan je hier eventueel een Win98(se) opstartfloppy downloaden.
www.bootdisk.com

Daarmee moet je Fdisk kunnen gebruiken.

fdisk

Ja fdisk staat er echt wel op.
Ik vind het allemaal maar heel vreemd klinken, haal de cdrom er eens af, haal de schijf er eens uit en kijk of je zeker bent vd master functie, het zou er echt op moeten staan waar de jumper moet.
Probeer het eens voor de fun in een andere pc mischien dat wel werkt.
Let zeer goed op dat de schijf in de juiste connector hangt hoor dat wil nog wel eens problemen geven.
Zet write cach eens uit in bios.
Laat de HD zo normaal mogelijk werken zonder extra functie die snelheid verbeteren.

grtjs jjw

Kan inmiddels wel een winkel in opstartdisks beginnen, want heb er nu zoveel :D
R.muis optie in XP: een MS DOS Opstartdiskette maken zou toch ook moeten inhouden dat daar Fdisk op komt te staan?
Maar goed, gedowned en naar diskette geschreven.
Disk geplaatst in patientcomp. In BIOS opstartvolgorde weer gewijzigd. Resultaat: Ik geloof m'n ogen niet!
Eindelijk een normaal ouderwets opstart menu :)

Even met Fdisk wat zaken aangepakt en moet nu eerst m'n RAID-controller passeren omdat deze nog niet geïnstalleerd is. Dit veroorzaakt vast de kreet: 'Bad command or file name'. Zal dit morgenavond even rechtzetten.
Bedankt tot zover
:thumb:

Gelukkig

Ik ga meteen mijn link verwijderen en een nieuwe opstart dikette daar neer zetten of lag het niet aan mijn link??

Ben wel blij voor je.
Nu alweer een stapje dichterbij.

grtjs jjw

nog een stapje... (volhouden)

Nwe. lintkabel (80 aderig) geplaatst, RAID gepasseerd, gelegenheid gekregen tijdens XP setup de met PM aangemaakte partities te verwijderen en zo het scherm
'formatteren als NTFS' te krijgen.
Ben nu hele schijf aan het formatteren (tweede poging).
Bij de eerste poging tot formatteren kreeg ik weer een blauw scherm met een andere foutmelding.
o.a. advies tot uitzetten caching. Heb ik gedaan....

@jjw: Lijkt me niet dat je schijf niet goed was, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Inmiddels zoveel handelingen met evenzoveel disks...
:rolleyes:

op dit moment...

... worden bestanden naar de Windows-installatiemappen gekopiëerd en dat duurt behoorlijk lang. Heb dit, dacht ik, nog niet eerder gezien.
*(kreeg eerder een paar keer de melding dat deze bestanden er nog niet opstonden en werd teruggefloten naar de 'formatteringspagina')
Misschien een eenmalig iets?

Nou, de dag begint goed :)
Heb vannacht die operatie laten voltrekken en ziedaar, vanmorgen keurig 'informatie verzamelen' op het scherm. Installatie verloopt nu voorspoedig.
Lijkt in het feit gelegen te hebben dat de schijf niet voldoende geprepareerd was. Tegenwoordig krijgt men toch ook een soort installatieCDR bij een nwe. schijf geleverd?

Mijn probleem is hiermee i.i.g. opgelost.
Dank voor het meedenken
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan