instellen quota

Status
Niet open voor verdere reacties.

hangmat

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 mei 2001
Berichten
3.199
In windows 2000 en hoger kan je op een NTFS volume quota instellen voor gebruikers. Nu staan er volgens mij twee tegenstrijdige opties in het quota management paneel.

- deny disk space to users exceeding quota limit, hiermee krijgen gebruikers die over hun quota heen gaan een out of disk melding
- do not limit disk usage, hiermee geef je aan dat er geen quota begrenzing voor de gebruikers is

Deze opties werken onafhankelijk van elkaar en spreken elkaar tegen, of zie ik dat nu verkeerd? Wat heeft het voor zin om deny disk space aan te vinken als je het effect met do not limit disk usage kan overriden?
 
Waar zie je dat?

En er zitten wel meer van die dingen in Windows. Zo kun je bij beveiliging zowel TOESTAAN als WEIGEREN aanvinken (waar weigeren dan weer boven toestaan gaat in het uitvoeringsrijtje zeg maar)

attachment.php
 

Bijlagen

  • blaat.jpg
    blaat.jpg
    41,7 KB · Weergaven: 304
In je bijlage zie je het al. Je kunt schijfruimte weigeren aan gebruikers boven gebruikerslimiet, maar tegelijk geen maximum aan schijfruimte opgeven. Dat is erg tegenstrijdig.
 
Hmm... Je hebt gelijk. Is inderdaad wat tegenstrijdig.

En als je dan beiden aanvinkt en op OK klikt; krijg je dan geen waarschuwingen? (kan ik nu even niet uitproberen).
 
Ho even!


Het is voor nieuwe gebruikers van dit volume. Dus dat betekent dat de huidige gewoon intact blijven (vandaar het vinkje; ruimte weigeren) maar elke nieuwe gebruiker die nog geen individueel limiet heeft gekregen krijgt te maken met het hier opgegeven quotum.

Althans; het klinkt zo wel logisch.
 
Eh... Ik heb vandaag het iq van een bevroren visstick dus ik snap het niet helemaal. Waar is het gedeelte nieuwe users op van toepassing en welk gedeelte betreft de bestaande gebruikers?

Quota zijn toch hetzelfde toch voor iedereen, dus op het hele volume (tenzij administrator en specifiek aangegeven onder quota entries), dus individuele gebruikers geef ik onder quota entries aan?
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door hangmat
Eh... Ik heb vandaag het iq van een bevroren visstick dus ik snap het niet helemaal. Waar is het gedeelte nieuwe users op van toepassing en welk gedeelte betreft de bestaande gebruikers?

Quota zijn toch hetzelfde toch voor iedereen, dus op het hele volume (tenzij administrator en specifiek aangegeven onder quota entries), dus individuele gebruikers geef ik onder quota entries aan?

Hangmat, denk eens na.

De quota stel je per user in. Maar dit kan natuurlijk niet voor een user die niet bestaat.

Zo kun je dus instellen dat wanneer er een user wordt toegevoegd deze automatisch een quota wordt toegewezen.

Snapie?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan