Instelling laser printer bij foto printen - (Konica Minolta 5550 magiccolor)

Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
131
Hallo,

Ik heb een foto in photoshop bewerkt voor een clubsponsor. Nou wil ik die afdrukken.
Ik heb een laser printer een Konica Minolta 5550 magicolor. Deze printer is o.a. ook geschikt om foto's af te drukken. Nu heb ik de manual al doorgekeken/gelezen, maar ik kan niets vinden over de setting voor het printen van images.

Voordat ik er een berg aan papier + toner door jaag ben ik aan het uitzoeken hoe ik het beste print resultaat krijg.
B.v.:
Kan ik het beter via de PS (postscript) driver of via de PCL driver afdrukken. Wanneer gebruik je welke printer driver.
Ik heb glossy inkjet papier (240g/m2) liggen maar dat is volgens mij niet goed voor een laser printer of wel? Ik heb ook nog 120 g/m2 wit papier, geschikt voor een laser, liggen.
De printer kan ik bv. op sRGB instellen. Dat lijkt mij aan te bevelen of niet?

Hoewel ik inmiddels de foto al heb afgedrukt ben ik toch nog nieuwsgierig of iemand mij nog kan adviseren of een tutorial weet die nog meer info geeft omtrent dit onderwerp.
Dit is wat ik nu gedaan heb:
- PS printer.
- photoshop de kleuren laten beheren
- sRGB
- glossy papier gebruikt - handmatige invoer
- kwaliteit printerdriver: photo, best quality (niet gecomprimeerd), brightness:15%, contrast:0%

Ik heb het ook nog via de PCL driver geprobeerd maar daarvan vond ik het resultaat minder.

Overigens waarin uit zich het verschil tussen PS vs. PCL printer?

Nico
 
Wil je de beste resultaten,ben je toch aangewezen op een inkjet printer.
Een laser printer drukt af op 600 Dpi,een inkjet op 2880 dpi max.
En gebruik nooit inkjet glossy papier in een laser printer,hier zit een speciaal laagje op wat de warmte rollen kan beschadigen.
 
De user manual heb ik doorgekeken/gelezen. Hierin staat het menu uitgelegd etc. en nog wat specifieke printer zaken.

Maar waar ik op zoek naar ben is zoals in de latere reactie is gegeven dat je geen glossy inktjet papier door de laser moet jagen -heb ik nu wel gedaan om het nu maar te kunnen afdrukken-.

Dat je toch eigenlijk een inktjet moet gebruiken voor het afdrukken van foto's.
Ik ben destijds naar deze KM gegaan vanwege dat je er toch foto's mee af zou moeten kunnen drukken.
Met de eerdere inktjet had ik altijd de ellende dat als de kinderen iets wilden afdrukken, altijd de cartridges uitgedroogd waren of zover opgedroogd waren, dat er maar een halve afdruk uitkwam.
Of is inmiddels dit euvel van uitdrogen, sterk verbeterd?

Maar als ik het goed begrijp voor foto's zou je er een goeie inktjet naast moeten zetten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan