• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

instellingen in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

bazzdaciple

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2008
Ik heb een worksheet formulier gemaakt in excel. Op mijn PC heb ik de instellingen van excel dusdanig dat iemand wel het formulier mag gebruiken maar niet in de cel mag editten. Als ik het formulier echter naar iemand mail dan gebruikt excel de instellingen van die persoon. Betekent dat hij dat ineens wel in de cel mag editten.
Ik wil ervoor zorgen dat als iemand opstart:

- Alle werkbalken zijn verdwenen
- Directe Celbewerking wordt uitgevinkt. onder Extra, Opties, Bewerken zit de instelling "Directe Celbewerking". Bij mij staat deze instelling uitgevinkt. Bedoeling is dat iemand alleen een cel moet mogen copy/pasten naar een word document maar niet de inhoud van de cel mag bewerken.

Overigens bestaat het workbook uit twee sheets. In sheet 1 moet iemand een formulier wel kunnen invullen maar in sheet 2 mag totaal niets veranderd kunnen worden.
Hoe doe ik dit?

bazzdaciple, Je zal het zo moeten programmeren dat het workbook bij openen die zaken aanpast die nodig zijn. Denk er dan wel aan dat alle oude instellingen WEL weer moeten worden teruggezet bij sluiten van het workbook óf bij het tijdelijk omschakelen naar een ander open workbook.
Ik zou daarom NOOIT beginnen aan het verwijderen van werkbalken. Gebruikers zijn daar absoluut niet van gediend en de kans op een enome chaos in Excel bij de gebruiker is heel groot.
Als je trouwens je workbook beveiligt, kan je ook aangeven dat een cel niet mag worden bewerkt.

Groet, Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan