Instellingen Norton antivirus voor automatisch deleten en automatisch scannen gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirandaonline

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Hallo all,

Ik gebruik Norton antivirus 2002 naar voole tevredenheid, de automatische updates werken prima dus dat is het probleem niet.

Ik ben eigenlijk opzoek naar de instelling dat als er een virus gevonden is, die niet in quarantine gezet wordt, maar meteen gedeleted wordt zodat ik er geen omkijken naar heb.

Een andere vraag die hier mee te maken heeft:

Waar staan de instellingen voor het automisch scannen dat een paar/aantal maal per week om 20 uur 's avond gebeurd?

Volgens mij krijg je altijd de keuze wat te doen bij een gevonden virus/trojan. Wat betreft de scanplanning, uit mijn help:

U kunt de planning van geplande scans altijd wijzigen, ook de wekelijkse volledige systeemscan.

Een geplande scan bewerken
Start Norton AntiVirus.
Klik op Scannen op virussen in het hoofdvenster van Norton AntiVirus.
Klik in het deelvenster Scannen op virussen op de scan die u wilt plannen.
Als u op de knop naast de naam klikt, wordt de scan uitgevoerd.

Klik onder Taak plannen op Planning.
Wijzig de planning.
Klik op OK.

Ik heb zelf 2003 dus weet niet of het bij jou ook zo werkt, maar kijk eens bij de opties daar kan ik namelijk instellen wat er moet gebeuren als een virus wordt gevonden.

Gezina,

Ik heb het gevonden, maar nu zit ik nog met het probleem hoe ik automatisch de gevonden virussen kan laten verwijderen. Het liefst ook zonder melding, want daar snap de betreffende gebruiker die ik help helemaal niks van.

Helemaal geen melding geven en automatisch verwijderen zou mooi zijn, maar ik denk dat dat er niet in zit, maar een melding geven en automatisch verwijderen is hopelijk wel een mogelijkheid.

Ik wil hem dus meteen van de harde schijf hebben en niet eerst in quarantine, want anders moet die daar weer verwijdert worden en dat is alleen maar lastig als je toch van die virus af wil.

Ik weet het niet zeker meer, heb zelf inmiddels NIS 2003, maar als er een virus wordt gevonden krijg je volgens mij eerst zo'n schermpje met wat te doen, herstellen, quarantaine of gelijk verwijderen, nogmaals dat weet ik niet zeker. Ik weet bovendien niet of dat wel zo verstandig is om gelijk zoiets te verwijderen. Kan zijn dat een belangrijk bestand is besmet en dat deze eerst gerepareerd moet worden. Die paar keer dat ik zo'n schermpje kreeg zette ik deze in quarantaine. Heb wel een link gevonden hoe een virus gelijk wordt 'gedelete' wat betreft besmette emails: *klik* En soms kan Norton de besmetting niet verwijderen, lees dit: *klik* Ik heb een vermoeden dat Saldos misschien nog een briljante tip weet en meer uitleg kan geven. :)

Niet groter dan 100 kb, mogelijk dat ook anderen dat dan kunnen analyseren.

Ik hoop dat het lukt, want het zijn '11 screenshots.

hier de eerste:

Bijlagen

• 1. auto-protect.jpg
    1. auto-protect.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 59
Ik kan de tweede screenshot plaatsen, maar bij de derde wordt de tweede vervangen door de derde enz. enz.

Laatst bewerkt:
Heb de 5e screenshot gaplaatst, want dat is volgens mij ook een belangrijke.

Bijlagen

• 5. manual scan.jpg
    5. manual scan.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 50
Doe maar niet Mirandaonline, teveel gedoe en mede Helpmij-ers snappen jouw vraag echt wel. :)

Heb shot 5 gezien, mijn regel, als Norton aanbeveelt dit zo in te stellen (recommended) dan is dat ook het beste dat te doen.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Mirandaonline
Hallo all,
Ik gebruik Norton antivirus 2002 naar voole tevredenheid, de automatische updates werken prima dus dat is het probleem niet.
Ik ben eigenlijk opzoek naar de instelling dat als er een virus gevonden is, die niet in quarantine gezet wordt, maar meteen gedeleted wordt zodat ik er geen omkijken naar heb.
Een andere vraag die hier mee te maken heeft:
Waar staan de instellingen voor het automisch scannen dat een paar/aantal maal per week om 20 uur 's avond gebeurd?

Mirandaonline,
Wat betreft je eerste vraag:
Dat was vroeger mogelijk met de oude versies van Norton (ton en met 2001) maar daarna is deze fuctie eruit gehaad om de reden dat een windows bestand soms met een virus besmet is die niet schoongemaakt kan worden.
Soms was is er ook een vast-positief d.w.z. dat is als virus gezien wordt terwijl dat helemaal niet zo is.
Deze dingen mogen soms dus niet verwijderd worden omdat dan windows misschien niet meer werkt.
Daarom hebben ze het zekere voor het onzekere genomen en gezegd dat het dan in qurarantaine moet. Het virus is daar niet meer actief en kan geen scade meer aanrichten. Maar het is dan wel mogelijk om het bestand terug te zetten als windows niet meer werkt bijvoorbeeld.
Daarnaast kun je zelf ook in later quarantaine gaan en het virus zelf verwijderen uit de quarantaine.

Wat betreft je tweede vraag:
Die instelling zit in c-windows-tasks (win 98/me/xp) of c-winnt-tasks (win 2000).
in die directory heb je het icoontje om de symantec scan te veranderen hoelaat hij scand en hoevaak etc.

Dit lost je probleem op.

Hij zit trouwens in de nieuwe versies van Norton (2003/2004) ook in Norton zelf onder antivirus-scan for virusses-en daar staat icoontje icoontje achter scan my computer die tasks staat (zie bijlage).

Het wordt ook trouwens tijd dat je een wat nieuwere versie neemt van Norton (2003/2004), want de technogie in NAV 2002 is nu al verouderd.

Bijlagen

• nav.gif
    nav.gif
    20,8 KB · Weergaven: 56
En hier is de tweede bijlage hoe het eruit ziet in tasks:

Bijlagen

• nav2.gif
    nav2.gif
    19,1 KB · Weergaven: 50
Nog even iets:
Je kunt voor de script blocking wel aangeven dat hij alle scripts blokt zonder het te vragen. Zie bijlage:

Bijlagen

• nav 3.gif
    nav 3.gif
    16,7 KB · Weergaven: 53
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan