Instellingen voor mail via SMTP Server

Status
Niet open voor verdere reacties.

LucHeyndrickx

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
23 dec 2003
Beste mensen,

Ik gebruik en SMTP Server (GMail) voor het verzenden van mails zonder gebruik te hoeven maken van Outlook.
Dat werkt bijna perfect... met maar één probleem: de mails worden onmiddellijk verzonden.

Dit gebeurt met volgende code (Ik heb hier het grootste deel uitgelaten om het niet nodeloos ingewikkeld te maken.)

Code:
Set iMsg = CreateObject("CDO.Message")

With iMsg 
.Send
End With

Nu zou ik graag hebben dat de mail eerst nog naar de concepten gaat, en niet onmiddellijk wordt verstuurd.
Daarvoor moet ik natuurlijk het woordje Send weglaten... maar dan???? Het bericht is dan ook niet in de concepten terug te vinden. Hoe kan ik dat oplossen?

CDO is geen mail client en kent geen concepten.
Deze kan alleen mails versturen.

Da's jammer :(.
Dan bedenk ik wel een andere oplossing alvorens de mail te versturen. Bijvoorbeeld via een dialoogvenster de vraag of ze het werkelijk naar volgende adressen : **** willen versturen, met de mogelijkheid te annuleren, of de adressen aan te passen bijvoorbeeld.
Ik wil het immers vermijden dat klanten per ongeluk bij het testen meerdere malen dezelfde mail krijgen.

Je hebt in je systeem vast wel de mogelijkheid om een logging van de verstuurde mails op te slaan, zodat je kunt controleren of een mail al is verstuurd. Of, als je op een formulier staat, de knop Verzenden disablen als er één keer op is geklikt. Dan voorkom je gelijk al dat er twee keer eenzelfde mail wordt verstuurd.

Ik wil het immers vermijden dat klanten per ongeluk bij het testen meerdere malen dezelfde mail krijgen.
Ik denk niet dat het jouw taak is om te voorkomen dat een gebruiker meerdere keren dezelfde handelingen uitvoert. Dat onder een stukje gebruikersverantwoordelijkheid. Een gebruiker die dat (ik neem aan per ongeluk) doet, mag best daar de consequentie van voelen (hooguit een boze klant). De volgende keer let hij/zij dan echt wel op. Het is dus een (wellicht beetje gevoelige) les voor die gebruiker. Je hoeft daar denk ik niet tussen te gaan zitten. Iedereen heeft tenslotte recht op eigen leermomenten :). Je moet ook de kans dat dit voorkomt (heb je al eens gepeild bij je gebruikers hoe vaak dit voorkomt?) afwegen tegen het extra ongemak (élke keer maar weer dat dialoogvenster nutteloos wegklikken) dat je de gebruiker aandoet. En daarbij meewegen dat je de acceptatiebereidheid op de werkvloer door allerlei (in het oog van de gebruiker nutteloze) extra handelingen toe te voegen bepaald niet verhoogt. Bedenk dus, áls je dit soort zaken wilt afvangen, een methode die alleen in werking treedt op het moment dat het ook daadwerkelijk nodig is. Bijvoorbeeld door eerst in de log file te kijken (mail al verstuurd). Ik gebruik zelf de methode om knoppen uit te schakelen na gebruik. Je voorkomt daarmee dat het überhaupt voor kán komen.

Bij testen merk ik wel dat de verzonden mails terug te vinden zijn in het postvak uit van GMail... dus dat is geen probleem dat ze niet zouden merken of het al dan niet verstuurd is.
Ik sla normaal ook de datum op wanneer de bestanden voor de laatste maal verstuurd zijn. Ik kan eveneens nog een verwittiging geven indien het al verstuurd is.
Bovendien heb ik het momenteel ingebouwd dat ze altijd de melding krijgen dat er een mail verstuurd zal worden naar volgende: xxx adressen, met de mogelijkheid het alsnog te annuleren of de mailadressen aan te passen.
Mijn grootste vrees was immers dat er bijvoorbeeld een factuur zou verzonden worden die nog niet volledig was... per ongeluk natuurlijk.
Al deze problemen zou ik niet hebben indien het eerst nog bij de concepten zou zitten... net zoals het gebeurd als ik via Outlook werk. Ook deze keuze hebben ze. Maar ja... helaas blijken heel wat mensen bijna allergisch te zijn aan alles wat naar Microsoft ruikt :).

Iedereen alvast bedankt voor het helpen meedenken. Opmerkingen hierover blijven uiteraard nog steeds van harte welkom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan