intel 3495 draadloos netwerkadapter en kanalen 12/13

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lutz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lutz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 jan 2001
Terwijl mijn oude laptop op ieder kanaal tussen 1 en 13 mijn access point kan vinden, lukt dat met mijn nieuw laptop alleen tussen kanalen 1 t/m 11.

Ik heb al gelezen, dat het soms door een implementatiefout tot problemen met WLAN op kanalen 12 en 13 kan komen.

Is dat een Windows Vista probleem of een probleem met mijn intel drivers?

Is er een patch voor?

Bedankt voor het meedenken!

12 13 en 14 zijn in amerika gereserveerde kanalen en mogen niet gebruikt worden. In de firmware van het kaartje staan dus de betreffende kanalen uitgeschakeld.

nu is dat wel te wijzigen maar het zal niet zonder gevaar zijn. de procedure heb ik nooit uitgevoerd dus de werkzaamheid durf ik niet te zeggen
http://www.fx.cz/sklad/intel/

Laatst bewerkt:
12 13 en 14 zijn in amerika gereserveerde kanalen en mogen niet gebruikt worden. In de firmware van het kaartje staan dus de betreffende kanalen uitgeschakeld.

Hoi Ellasar,

is het niet zo, omdat in Amerika alleen de kanalen 1-11 gebruikt mogen worden, moeten wij in Europa het ook ermee doen, ongeacht dat in Europa de kanalen 1-13 zijn toegestaan?

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

In europa mogen we 1 tot 13 gebruiken (mits je hardware het toestaat natuurlijk)
In amerika mag je 1 tot 11 gebruiken.

Bij verschillende fabrikanten is het dus zo dat ze producten voor de europees/aziatische markt hebben die dus alle kanalen tot 13 open hebben. maar er zijn ook fabrikanten die producten voor de vs markt (kanalen 1-11 open) op de europese markt uitbrengen.

Je mag dus wel naar 13 toe in europa maar of het kan ligt aan je hardware (al dan niet " gehacked" )

Ik gebruik bij de aanleg van een wifi netwerk altijd onderstaande layout om het meest optimale (minst overlappende) kanaal te selecteren als je hardware maar tot 11 kan is het een idee om een ander kanaal te selecteren

80211-frequency-channel-map.JPG

Laatst bewerkt:
Wat er blijft is de vraag waar de beperking vandaan komt. Is het Windows, is het Intel, of is het Acer? Je wil natuurlijk geen extra software hoeven te gebruiken, dus een driverpatch zou het mooiste zijn. Maar die ben ik voor de intel 3495 chipset not niet tegen gekomen.

Dat vreesde ik al. Ze gaan liever voor een werelddriver, dan voor gelocaliseerde drivers. Vreemd is, dat bij mijn oude laptop wel alle 13 kanalen ondersteunt worden, en dat het ook een intel wlan chip is.

Die heeft gewoon een serie die voor de europese markt bestamd was, jou andere intel zal in eerste instantie voor de amerikaanse markt bestemd zijn geweest. Je zou kunnen proberen hem nog te ruilen voor een europees exemplaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan