Intel Core i5-2500k overclocken naar 4,5-5GHz

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thiemo

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2011
Hoi,

Ik heb al een tijdje op internet gezocht, maar kwam er niet helemaal uit. Ik wil graag mijn CPU (Intel Core i5-2500k) van 3,3GHZ naar 4,5-5GHz overclocken.

Ik heb al een extra cooler, ipv de standaard meegeleverde Intel cooler.
Hier een link naar de afbeelding: http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/00000050hxlm29/T/340x340/C/FFFFFF/url/hyper-212-plus.jpg
Ik geloof een Hyper 212 Plus.

Ik heb een ASRock H61DE/S3 moederbord met een klikBIOS.
Voeding = Corsair CX500 500W.
Videokaart = MSi Radeon HD6870 (Dual fan)

Vooral met de voltages en wattages ben ik nogal onzeker over overklokken.

Ik hoop genoeg informatie te hebben gegeven. Ik hoop ook dat jullie me kunnen helpen in mijn overklokking proces.

Mvg Thiemo

het is vooral een principe van trial and error... gewoon eens een beetje sleutelen met de fsb ratio (te vinden in je bios bij je processor settings), verhoog die eens met honderd, kijk of je pc nog goed loopt, run wat stresstesten houd de temperatuur goed in de gaten, gaat dat goed verhoog het weer wat... loopt ie na wat verhogingen instabiel kan je de voltages lichtelijk verhogen etc etc...

het is niet geheel risicoloos dus lees je vantevoren wel goed in, zorg dat je goed snapt wat de fsb en de multipliers doen, verhoog niks te snel, en blijf goed opletten of je temperatuur in orde blijft.

Wat is het volledige van fsb? Want wat wordt daarmee bedoeld?
Ik dacht hier al aan.
Is het zo, dat mijn computer sneller zal opstarten als de CPU-speed hoger ligt?
Of zal ik daar toch echt een dure SSD voor nodig gaan hebben? Worden die binnenkort nog goedkoper?

Opstarten belast ongeveer 10% van je CPU daar helpt het niet veel voor. Let ook op dat de H61 moederborden niet de meest stabiele overclockers zijn. Indien je echt het onderste uit de kan wil heb je vaak een P67/Z68 chipset nodig.

Laatst bewerkt:
Hoe weet ik wanneer ik te weinig stroom doorvoer naar de processor? Naar welke dingen moet ik nog meer kijken?

Maar daar moet ik toch een van deze moederbord-BIOS'en hebben?

Ik heb een ASRock BIOS

De termen zijn hetzelfde, alleen de plaatjes zijn iets anders. Overigens vind je mogelijk dus niet alle opties op je H61 bord, maar ASROCK heeft vaak veel opties als ze beschikbaar zijn.

ik denk dat als ik een beetje lees wat je allemaal typt je helemaal niks heb aan een overclock. je wilt volgens mij gewoon puur dat dingen sneller opstarten, maar dan heb je aan overklokken niet veel. koop inderdaad maar eens een ssd, zal een wereld van verschil maken.

allemaal leuk en aardig met dat fsb gebeuren maar het is met 1 vakje invullen gebeurd
echter heb ik slecht nieuws je kan helaas niet overklocken met dit moederbord dit is namelijk een H61 mobo
en overklocken kan alleen met P67 en Z68
dus je zult eerst een ander moederbord moeten aanschaffen

alleen de H67 moederborden kunnen "SOMS" een overklock van 5 a 10% halen maar das niks anders dan de turbo boost aan zetten

H61 is een no go kwa overklocken

quote van een andere topic
you can only OC the on-die GPU on the H61/H67 chipsets.

Laatst bewerkt:
H61 is een no go kwa overklocken

Dat is niet helemaal waar. de H61 borden kunnen de multiplier tot x37 brengen. Dat betekend dat je een i5 van x34 naar x37 kan zetten. Ja ik weet het, nauwelijks overclocken te noemen, maar het gaat om het principe :P

Maar ik had in mijn posts dus ook al opgemerkt dat overclocken niet echt mogelijk is op de H61.

ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar de H61 borden kun je alleen underclocken multiplier x31 en lager

Officiele moederbord handleidingen en reviews. Ik was ook verbaasd, maar sommige h61 borden zijn dus losser ingesteld dan de h67 counterparts

Dus het overclocken van de H61 wordt niets.
Wat is het standaard geheugen van de GPU op de H61 dan? Ik heb trouwens ook een aparte videokaart: R6870 HD, 1GB (Twin Frozr III), deze staat nu op 1GB, de standaardwaarde.

1GB is het werkgeugen van de videokaart die kan je niet hoger zetten lol..
je kan alleen de frequentie omhoog gooien en dat is GHz(gigahertz) niet GB(Gigabyte)

Laatst bewerkt:
oc

Het is erg jammer dat je bij deze cpu een h61 moederbord heb gekocht want op h61 kan je niet oc omdat de chipset er niet op is afgesteld. Voor de goede snelheden heb je eigenlijk een moederbord nodig met p67 of z68x chipset want deze moederborden zijn daarop gemaakt. maar de onderstaande beschrijving is denk ik wel handig voor andere mensen die nieuw zijn met oc.

Ok om deze processor lekker te oc naar 4.5 ghz moet je de volgende dingen in de gaten houden. je cpu pll, cpu vcore,multiplyer,fanspeed opties. voor een oc die 24/7 stabiel moet zijn geldt bij deze chip dat je vcore niet hoger mag dan 1.35v je pll voltage niet hoger mag dan 1.85(zeker bij een goede lucht koeler) want anders kan je je chip en je processor lelijk beschadigen en dat wil niemand. Wat is ook zeker aan raad is om de baseclock frequentie te behouden op 100 mhz of auto want sb is gebazeerd op hogesnelheden met de multiplyer. om je temps in de gaten te houden raad ik hw monitor aan of realtemp 3.7 die geven allebij de meest acurate temperaturen aan van je cores.
vervolgens moet je je cpu letterlijk stressen de meest gebruikte programmas zijn intelburntest v2.51 of prime 95 of lynxpack. persoonlijk raad ik de intelburntest aan want die strest je cpu echt letterlijk en is veel zwaarder dan prime 95(verschil is tussende 8 en 10 graden per core). lynxpack is ook even zwaar als burntest maar is iets onhandiger omdat sommige mensen denken wat moet ik met al deze verschillende resultaten terwijl de burntest alleen maar gflops geeft. daarna wordt ook nog soms cpu-z gebruikt maar daar wordt het voltage van je processor niet goed weergegeven bij sandy bridge. en bij elke oc is een cpu pas stabiel als hij bijvoorbeeld met de burntest of lynxpack minimaal 1 uur en 30 minuten maximale stress doorkomt.
(sorry voor mijn fouten maar ik ben een kleinbeetje dislecties)
Hopelijk heb je wat aan deze reply

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan