• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"Interactieve" database mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alekseev

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jun 2010
Beste Redder in Nood,

Voor het opstellen van een berekeningen sheet wil ik een soort van interactieve database opzetten.
Het gaat om het volgende; stel, ik heb een kolom met posities; A,B,C,D,E,F etc. Ergens anders wil ik een kolom hebben met in elke cel een keuze lijst (de keuzelijst verkrijgen lukt mij, data, valideren etc.), maar ik loop nu tegen knelpunt op.
Stel in cel 1 kies ik A, dan mag ik in cel 2 geen A meer kunnen kiezen, dus dan kies ik bijvoorbeeld B, dan mag ik in cel 3 geen A of B meer kunnen kiezen etc. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan verkijgen, of dat het misschien niet mogelijk is?
Is het duidelijk wat ik bedoel?

Alvast bedankt !

Met vriendelijke groet,

Alekseev

Kies op het werkblad Start in de A-kolom een naam.
Deze naam zal vervolgens niet te zien zijn in de onderliggende datavalidaties.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

KONING!!!

Dat is precies wat ik zocht. Ik heb net geprobeerd om het te begrijpen, maar de achterliggende formule gaat mijn petje te boven. Hoe weet u dit soort dingen? WO studie excel gedaan ofzo?
Ik ga het nu ombreien naar hoe ik hem nodig heb. Dat moet wel lukken denk ik. Thanks!!

Alekseev

KONING!!!

Dat is precies wat ik zocht. Ik heb net geprobeerd om het te begrijpen, maar de achterliggende formule gaat mijn petje te boven. Hoe weet u dit soort dingen? WO studie excel gedaan ofzo?
Ik ga het nu ombreien naar hoe ik hem nodig heb. Dat moet wel lukken denk ik. Thanks!!

Alekseev

Try-and-error.
Ook de nodige ervaring opgedaan in de loop van jaren.

Gaarne nog even de vraag op opgelost zetten.
Bvd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Roncancio, respect voor de vele uren try-and-erroren. Ik ben inmiddels aan mijn try-and-error sessie voor het implementeren van jou stuk in mijn sheet begonnen.
Ik krijg echter de de keuzelijst gedeelte niet werkend verplaatst naar een andere positie.
Nou heb ik geprobeerd om het validatie bereik te begrijpen en daarna aan te passen. De variabele 'speler', die heeft ( als ik een gegeven cel '=speler' tik in elke cel een andere waarde? Ondanks dat ik de koppen verandert heb? En als ik speler wil veranderen in iets anders krijg ik een error. Ik snap er weinig van. Zou u mij kunnen uitleggen hoe ik het stuk met de keuzelijsten zou kunnen verplaatsen?

Alvast bedankt.

Alekseev

Beste Roncancio, respect voor de vele uren try-and-erroren. Ik ben inmiddels aan mijn try-and-error sessie voor het implementeren van jou stuk in mijn sheet begonnen.
Ik krijg echter de de keuzelijst gedeelte niet werkend verplaatst naar een andere positie.
Nou heb ik geprobeerd om het validatie bereik te begrijpen en daarna aan te passen. De variabele 'speler', die heeft ( als ik een gegeven cel '=speler' tik in elke cel een andere waarde? Ondanks dat ik de koppen verandert heb? En als ik speler wil veranderen in iets anders krijg ik een error. Ik snap er weinig van. Zou u mij kunnen uitleggen hoe ik het stuk met de keuzelijsten zou kunnen verplaatsen?

Alvast bedankt.

Alekseev

In de A-kolom van Spelerslijst kun je de namen van de spelers veranderen.
In de B-kolom wordt gekeken of de naam op dezelfde regel ook te vinden is in de A-kolom van START. Wordt de naam niet gevonden dan in de cel de nummer van de rij. Wordt de naam wel gevonden, dan wordt de cel leeg weergegeven.
In de C-kolom wordt eerst gecontroleerd of de rijnummer kleiner is dan het aantal te tonen namen. Alleen als de rijnummer kleiner of gelijk is aan het aantal namen, verschijnt in de C-kolom de naam. De lege cellen in de B-kolom worden overgeslagen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Met een userform of een combobox is het helemaal simpel

Code:
Sub voorbeeld()
   combobox1.list=split("Andrea|Els|Fieke|Anne|Michèle|Joan","|")
End Sub

Private sub Combobox1_Change()
  cells(rows.count,1).end(xlup).offset(1)=combobox1.value
  combobox1.list=filter(worksheetfunction.transpose(combobox1.list),combobox1.Value,false)
End sub

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan