• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Interactieve grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0559

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2017
Berichten
11
Beste,

Om de waterwaardes van mijn aquarium op te volgen, heb ik reeds 21 meetingen in Excel gezet. Graag zou ik deze waardes onderling met elkaar vergelijken met behulp van een interactieve grafiek en filter. Daarom ben ik gaan kijken naar een draaigrafiek met slicers. Echter lijkt dat niet direct op de oplossing. Vandaar dat ik via deze weg op zoek ben naar een geschiktere mogelijkheid.

Het bijgevoegde bestand is als volgt opgebouwd: Op de rijen 1 tm 6 staan de titels van de data en in kolommen A en B staan twee datums (dag en week). Deze rijen en kolommen zijn zo geblokkeerd, dat ze altijd zichtbaar zijn. Rij 7 is verborgen, omdat daarin opnieuw de titels staan van elke kolom. In het tabelveld C8:AD9999 is het tabelveld waarin de gemeten data wordt genoteerd. Graag wil ik dus de onderlingen waterelementen, etc. met elkaar op datum met elkaar vergelijken, om de veranderingen te zien. Dus kolommen C:AD onderling vergelijken, over de periode A8:B9999. Hiervoor werkt inderdaad een simpele grafiek, maar dan zie ik 28 verschillende lijnen. Om dat dus gemakkelijker te maken, zou ik in de grafiek een selectie van elementen willen maken, die ik onderling met elkaar kan vergelijken.

Daarom kwam ik al snel uit bij een draaigrafiek met slicers. Echter kan ik daarin (nog) enkel selecteren op waardes uit C8:AD9999, ipv de elementen uit C2:AD2 (cf. C7:AD7).

Om het anders te verwoorden, in een grafiek wil ik kunnen selecteren op reeksen, ipv data en/of categorieën. Dat lijkt mij mogelijk, maar ik vraag mij dan af hoe?...
Bekijk bijlage 333244

Hoewel dit ook in acces kan, verkies ik het om deze database in excel te bouwen. Zo kunnen andere aquarianen makkelijker gebruikmaken van dit logboek.
 

Bijlagen

  • Aquarium logboek - spoed.xlsx
    73,1 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
Ik zie nergens een draaitabel, slicers of grafiek? Wat wil je tegen elkaar uitzetten?
 
Whoeps, bijdeze dan wél de juiste versie meegestuurd. Omdat ik mijn gewenste weg niet kon vinden met het draai gebeuren, heb ik tot geen werk gestoken in de layout.


Wat wil je tegen elkaar uitzetten?
Op het eerste blad van de bijlage zie je 28 verschillende waterelementen. Mijn wens is om in de grafiek aan te geven welke elementen ik tegen elkaar wil uitzetten. Dus bijv. hoe No3 en Po4 reageren op een waterwissel over een bepaalde tijd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net als velen maak je een denkfout. Een draaitabel heeft als basis een een tabel. Een slicer werkt obv data die onder kolomkoppen staat. Jij gaat uit van een getransponeerde tabel en dan heb je een beetje VBA nodig om er eerst een tabel van te maken. Daarna kan wel een draaitabel en slicers gebruiken.

Blijkbaar is er spoed bij dus alleen de code.

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
  ar = Sheets("Tabelinvoer").ListObjects(1).Range
  ReDim ar1((UBound(ar) - 1) * (UBound(ar, 2) - 2), 3)
  For j = 2 To UBound(ar)
    For jj = 3 To UBound(ar, 2)
      ar1(t, 0) = ar(j, 1)
      ar1(t, 1) = ar(j, 2)
      ar1(t, 2) = ar(1, jj)
      ar1(t, 3) = ar(j, jj)
      t = t + 1
    Next jj
  Next j
  Sheets("Data").ListObjects(1).DataBodyRange.Resize(UBound(ar1), 4) = ar1
  ThisWorkbook.RefreshAll
End Sub
 
even iets snel in elkaar gebotst, het kan nog beter ... .
In rij 7 van blad1 vul je een 1 of een 2 in als je die serie in de grafiek wenst te zien, 1 = 1e Y-as, 2 = 2e Y-as
Dan ga je naar het grafiekblad

Volgens mij is een draaigrafiek niet geschikt, de x-as is niet echt als datum weergegeven
 

Bijlagen

  • Aquarium logboek - spoed.xlsm
    46,5 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
@cow18, bij mij werkt het wisselen tussen Blad1 en Grafiek1 niet lekker. De grafiek blijft leeg. Pas als ik klik op °C Aqua dan worden de lijnen wel zichtbaar. Ik kan even niet vinden waardoor het misgaat.
Knipsel.PNG


Blijkbaar is de spoed niet zo groot dus een alternatief met een draaitabel en slicers.
 

Bijlagen

  • Aquarium logboek - spoed .xlsb
    154,3 KB · Weergaven: 27
@VenA, ik heb er ook geen verklaring voor.
Als je plotarea.select toevoegt, dan werkt het wel, toch bij mij.
Hoe zit het aan die kant ?
 

Bijlagen

  • Aquarium logboek - spoed.xlsm
    44,3 KB · Weergaven: 24
@cow18, aan deze kant werkt de tweede versie wel in XL-2010 maar nog steeds niet in XL-2016. De eerste versie geeft in XL-2010 de melding 'excel found unreadable content' na een klik op yes ben ik het grafiekblad kwijt 'Removed Part: /xl/drawings/drawing1.xml part. (Drawing shape)'

Steek er vooral niet teveel tijd in want het kan net zo goed mijn Office-installaties liggen.
 
toch nog een laatste poging, een andere insteek.
Alle reeksen blijven aanwezig, alleen worden die eventueel afgefilterd.
Nu staat alles in blad2 en moet je een 1 of 2 intikken in de 2e kolom
 

Bijlagen

  • Aquarium logboek - spoed.xlsm
    51,6 KB · Weergaven: 45
Amai, wat een reacties en meedenken ondertussen. Erg bedankt daarvoor. Door omstandigheden kon ik niet eerder reageren, mijn excuses.

Blijkbaar is de spoed niet zo groot dus een alternatief met een draaitabel en slicers.
Dat klopt inderdaad. De term spoed verwijst namelijk naar het aquarium zelve, welke met spoed is opgezet.

Hoewel ik zeker geen ICT-er ben, lees ik graag in deze technische info. Verstrek gerust enkele links, zodat ik er zelf wegwijs in kan vinden.

Ondertussen zal ik de reeds verstrekte versies verwerken.

EDIT: Kennelijk zijn er meerdere manieren mogelijk, dus ga ik voor de eenvoud. Zo kan dit logboek gebruikt worden in verschillende Excel edities. Daarmee verkies ik de insteek van @Cow18. Verder vroeg ik mij het volgende af: Zodra ik op een grafiek klik, zie ik rechts drie mogelijkheden, waaronder de filter. Is het mogelijk om deze filter 'vast te zetten'?
 
Laatst bewerkt:
Zodra ik op een grafiek klik, zie ik rechts drie mogelijkheden, waaronder de filter. Is het mogelijk om deze filter 'vast te zetten'?
Over welke grafiek heb je het nu, van welke reactie ?
 
Sorry, het betreft de grafiek in beide bestanden van jou, Cow18.

In een al bewerkt eigen bestand, zie ik dan dit:
Logboek - grafiek.jpg

Is het mogelijk om die popup standaard in een blad te hebben. Bij voorkeur om deze 'keuzelijst' ook zelf te beheren?

Mocht er teveel werk in zitten om het als gewenst te krijgen, dan laat ik het gerust zoals het nu is. Het is toch maar bedoeld voor een kleine doelgroep...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat het gevraagde aanwezig is in #9, maar de kans bestaat dat dit niet 100% ondersteund wordt in de oudere versies van excel.
Dat kan ik helaas niet zelf testen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan