Interne HHD vervangen door SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.662
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Schijf D.jpg

Deze schijven wilde ik vervangen door

Kingston SA400S37/960G
960GB SSDNow A400 series (2.5", 7mm dik, SATA 6Gb/s, 500/450MBps)

Kan dat en komen de aansluitingen overeen of moet het anders? Samsung heeft de EVO maar is aanzienlijk duurder.
 
Zou gewoon moeten kunnen.
Let wel op hoe groot de partitie nu is op de HD, want als dat de volledige HD is zal dat niet passen op de ssd.
Verder is het mijn ervaring dat een rechtover kopieer actie van de ene HD/ssd naar de andere niet altijd een bootable HD/SSD oplevert.
Ik doe meestal het volgende:
- verklein de patitie(s) op de bestaande HD tot een formaat dat zeker op de nieuwe SSD past en geef daar de nodige speling bij (zo'n 10% niet gealloceerde ruimte.
- maak een system backup naar een externe HD, of 2e hd/ssd die in de pc zit.
- vervang de bestaande HD door de nieuwe SSD en doe een restore system. Dat gaat dan vanaf de emergency/start-cd die u eerder heeft gemaakt.
- restore eventueel andere partities
-herstart de PC vanaf de nieuwe ssd
NB. Voor het aanpassen van de partitie grootte en het maken van de system backup/restore gebruik ik altijd een andere tool dan die van Windows, want die van Windows ben ik niet kapot van. Ik gebruik de gratis versies van Easeus, maar elk andere tool waar u vertrouwd mee bent doet deze klus ook beter dan die van windows.
 
Ik zou voor de Crucial MX500 2,5" 1TB gaan, die is maar weinig duurder maar met betere reviews (ook mijn ervaring qua duurzaamheid).
https://tweakers.net/solid-state-dr...1h3rHWqNTYi_YP9YpWFWxNFBSfb9WG6CvkO1RnHArpXwA

De hd103sj en de SSD's hebben dezelfde compatibele SATA en voedingsaansluiting. De genoemde Crucial is SATA 600 en je oude schijf is SATA300 dus trager.

De oude schijf zou met Aomei Backupper zo gekloond kunnen worden, zet wel het SSD alignement vinkje aan.
ssd-alignment[1].png

Het kan zijn dat een verse installatie toch de voorkeur heeft, wat op een SSD normaliter vrij snel gaat.
 
Laatst bewerkt:
Oké, bedankt voor de uitleg. Zou gewoon kopiëren dan niet lukken? Ik zie wel en zal deze topic opslaan.

@Route99
Het is een oude pc en Crucial is 3 x 57,10 + 6,95 = 178,25
en Kington
3 x 43,95 en geen verzendkosten 131,85
?

Twee zijn dataschijven en 1 OS. Deze laatste is een Intel SSD 180 GB.
 
Laatst bewerkt:
Als het die oude schijf een pure data schijf is kan het wel, maar een systeemschijf moet je met andere tools doen, met gewoon copyen krijg je dat niet voor elkaar o.a. de bootsector lukt niet maar je hebt ook problemen met mappen waar alleen systeemrechten op zitten, dus nooit zo doen.
Gebruik of de Windows tools om een systeem over te zetten, zelf vind ik Aomei erg handig.
 
Bedankt route99.:thumb: Ik heb jouw raad opgevolgd en de Crucial MX500 2,5" 1TB besteld.
 
Bedankt voor de tip.:thumb:
 
Ja je zal moeten klonen voor een werkende systeemschijf maar daarmee krijg je ook minder fouten en nooit onmogelijkheden in grote hoeveelheden data. Gewoon één op één dus. Als nadeel heeft klonen dat je de stekkers van de schijven niet mag beroeren.

Na klonen zal de nieuwe Windows schijf niet bootbaar zijn. Je voert het installatiemedium in en start eenmalig op vanaf deze USB stick, via het bootmenu en voert Setup uit. Druk niet op "repareren" maar wacht geduldig tot na de landenkeuze en tot aan de vraag waar Windows moet worden geïnstalleerd. Het opstarten van de bestaande Windows installatie en eventueel keuzemenu is dan hersteld en de computer start automatisch opnieuw op.

Kloonsoftware is onder andere Minitool Partition Wizard shareware versie 10 en Foxclone.

Gebruik je Minitool Partition Manager shareware versie 10, daar heet klonen gewoon kopiëren, dat is dan een Windows programma (je hoeft geen stick te maken en kan het programma voor partitioneren gebruiken) wat na verloop van tijd toestemming vraagt om opnieuw op te starten. Let je er op dat je daarvoor nog een keer op Enter moet drukken, dan duurt het tussen de twee en drie uur voor een terabyte grote schijf. In jou geval wat langer vanwege de langzamere bron schijf.

Gebruik de twee schijven, na het kopieer proces, niet samen in Verkenner.
 
Laatst bewerkt:
Na klonen zal de nieuwe Windows schijf niet bootbaar zijn. Je voert het installatiemedium in en start eenmalig op vanaf deze USB stick, via het bootmenu en voert Setup uit. Druk niet op "repareren" maar wacht geduldig tot na de landenkeuze en tot aan de vraag waar Windows moet worden geïnstalleerd. Het opstarten van de bestaande Windows installatie en eventueel keuzemenu is dan hersteld en de computer start automatisch opnieuw op.
Met Aomei Backupper werkt de SSD na het klonen direct, er is absoluut geen herstel oid actie nodig.
Idem met Foxclone.

Wrs met de Crucial kloon tool ook niet, maar die heb ik nooit getest.

Imho : Er zijn opties genoeg om probleemloos deze kloon actie uit te voeren. Aan de TS om te kiezen.
 
Het ging ook alleen over de aansluitingen zag ik te laat.

Ik heb wel eens gelezen van een aparte optie, in zo een programma, om een schijf opstartbaar te maken. Je hebt verschillen maar de grootste gemene deler is dan, dat een één op één Windows kopie niet bootbaar zal zijn. In ieder geval niet schrikken als dat zo is en je weet hoe je dat kan aanpassen. Kijk daarna ook eens of de volgorde in de BIOS nog de meest wenselijke is. Prettig weekend
 
Alles overgezet en goed verlopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan