internet en wifi via modem 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

petersmith

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2012
Beste allen,

Ik heb probleem met de instelling van mijn nieuwe modem.

Momenteel heb ik een modem met wifi(noem: modem 1) in de meterkast. Daar worden 4 pc's erop aangesloten(zie bijlage "blad1.pdf"). Maar op de zolder heb ik geen ontvangst van wifi. Sinds kort heb ik een nieuwe modem met wifi(noem modem 2) van mijn provider gekregen. Deze wil ik als een access point gebruiken voor wifi op de zolder. Zoals de weergegven afbeelding(zie bijlage "blad2.pdf") wil ik het aansluiten.

ik heb de instelling van modem 2 de volgende items ingesteld

-zie bijlage "blad 3" en "blad4.pdf"
Ik heb het IP-adres van modem 2 op 192.168.1.3 veranderd, zodat deze niet op modem 1 in conflict komt.

De vraag is:
- Waarom kunnen de draadloze apparaten nog steeds niet erop aansluiten? Ze geven aan dat iets met IP-adres van modem 2 niet kunnen vinden e/o niet goed zijn ingesteld?
- heb ik de instellingen van modem 2 goed ingesteld (als access point) zie bijlage "blad3.pdf" en "blad4.pdf"?

Groeten,
peter smith

Bijlagen

de Wan verbinding van de Huawei uitschakelen, een Lan-poort van modem 1 op een Lan-poort van modem 2 koppelen (en niet op de WAN-poort van modem 2 zoals je nu waarschijnlijk gedaan hebt?). Het lan ip-adres (blad 3) stel je vast in op een adres buiten de DHCP-pool van modem 1. DHCP-relay inschakelen en laten verwijzen naar de default gateway (is dus gelijk aan het ip-adres van modem 1). Ik weet wel niet welke keuzes "Wan-interface" op blad 3 zal geven. Misschien toch eens opgeven welk type Huawei het precies is?

Op Wan-interface(op blad3.pdf) kan ik uit vier verschillende items kiezen (zie blad5.pdf). Momenteel staat die ingesteld op WAN2_internet_B_PTM3_0_1_0. (deze code zegt me niet veel).

- Moet ik de LAN 1, LAN 2 .... en SSID1 van "poortbinding" op blad3.pdf met rust laten?
- dit is een nieuwe modem die ik van mijn provider heb gekregen. dit is een Huawei, type HG655d, hardwareversie A (zie bijlage blad6.pdf). Dit heb ik ca. 1 week geleden ontvangen.
- wat is een WAN-poort eigenlijk?

Bijlagen

die WAN-poort staat op die Huawei aangeduidt als "DSL". WAN staat voor Wide Area Network en is dus de uitgang die naar het Internet gaat. Haal dat vinkje voor Wan verbinding ingeschakeld op blad 4 weg. Vergeet niet op toepassen te klikken. Ik verwacht dat hiermee de keuze mogelijkheden van blad 5 naast WAN interface ook zullen veranderen. Of als je dit veld blanco kan laten, zal dit wel geen probleem zijn, denk ik. Of DHCP-relay nu wel of niet moet ingeschakeld worden, zal je even moeten mee experimenteren. In feite maken we van je Huawei met deze ingrepen een gewone access point met ingebouwde switch.
Die poort-binding op blad 4 zal geen rol meer spelen als je de wan verbinding uitschakelt.
Voor het wifi-deel stel je op de Huawei dezelfde SSID in zoals op modem 1 maar zet hem wel op een ander kanaal. Eentje dat minstens 5 kanalen verwijderd is van dit van modem 1.

Ha, vaste lijn op de zolder doet het :thumb:

Wifi nog niet :(
Ik heb de kanaal op 12 in de modem 2 ingesteld (zie blad7.pdf), moden 1 staat nu nog op automatisch of kanaal 6.
1. Moet ik de SSID in modem 2 als modem 1 instellen of kan ik huidige naam (HG655D-10FADD) aanhouden? Klopt het dat ik de sleutel voor modem 2, exact dezelfde sleutel, moet invoeren als modem 1?

2. Doet de SSID-index eigenlijk nog iets?

Ik heb de instellingen van modem1 en 2 op de exact zelfde beveiliging(WPA2-PSK ed), SSID en sleutel geprobeerd. Maar de wifi-apparatuur kunnen geen verbinden maken met de modem 2.

3. Moet ik nog meer instellen?

Groeten,
peter smith

Bijlagen

hallo Peter
blij te horen dat er al een deel werkt. Ik weet niet wat die SSID index betekent of doet. Er zijn geen goede manuals te vinden op Internet. De SSID en beveiliging dienen gelijk te staan in beide toestellen. Ik zie dat je bij de Thomson channel selection op automatic hebt laten staan. Doe dit niet en stel het kanaal zelf in.
Haal modem 2 eens vd stroom af en daarna modem 1. Wacht een 30-tal seconden en zet dan modem 1 terug op, wacht 1 minuut en zet dan modem 2 terug op.
Krijgt de wifi-apparatuur ip-adressen toegewezen vanuit modem 1? Check dit even via een ipconfig/all

Ik heb modem 2 volgens de instelling van modem 1 overgenomen: het wachtwoord, de SSID (network name )en de beveiliging-mode(zie blad 8.pdf). Vervolgens heb ik de modem 2 en modem 1 laten opnieuw opstarten.

Maar ik weet niet of wifi-apparatuur een adres van modem 1 , via modem 2, heeft toebedeeld(zie blad 9.pdf). De wifi-apparatuur ligt pal naast modem 2. Het signaal is sterk, maar na het invullen van wachtwoord kan de wifi-apparatuur geen verbinding met modem 2 maken. Deze pakt vervolgens het zwakke signaal van modem 1, uit begane grond.

Heb ik hier iets verkeerd ingevoerd?

Bijlagen

is die ipconfig op blad 9 van een pc soms? Je hebt geen draadloze netwerk adapter volgens die screenshot.

O Ja, het moet van de wifi-apparatuur zijn, ipv een pc. :P De wifi-apparatuur zijn mijn twee mobiele telefoons.

Ik heb een screenshot van mijn mob. telefoon genomen(blad10.pdf). Uit de screenshot is goed te zien, dat mijn mobiel telefoon slechts modem 1 (zwak signaal) pakt. Mijn mob. kan geen verbinding maken met modem 2.

Om de verbinding van tussen modem 2 en mijn mob. goed te laten zien heb ik de naam van modem 2 veranderd. Mijn mobiel switcht anders constant tussen de modem 1 en 2 met genamige netwerknaam. Uit blad 11.pdf is het te zien dat het signaal van modem 2 zeer sterk is. Toch kan hij geen verbinden maken.

Hoe komt het?

Bijlagen

voor alle duidelijkheid, Peter, een pc die je met een kabel op de Huawei hangt, kan perfect het Internet op toch? Zoals je tekening van blad 2. De manuals die op Internet van je Thomson TG712 vindt zijn toch zo vervloekt summier. Kan je me zeggen wat de dhcp-reeks is die de Thomson uitdeelt? Wat is het merk en type van die mobiele telefoons?

Hoi contrazoom,

Ik was een tijdje weggeweest.
De pc is idd op de modem2(huawei) aangesloten. En het internet van deze pc gaat ook via modem2(huawei). De patchkabel van modem1(thomson) sluit eerst op LAN1 aan van modem2(huawei) en LAN4 van modem2(huawei) sluit weer aan op mijn pc (zie blad2-revisieA.pdf - zie downloadlink onder). Op blad 2-revisieA.pdf heb ik de IP-adressen bijgezet.

Voor de informatie over modem1(thomson) en modem2(huawei) heb ik de printscreens genomen (zie onderstaande link). De 2 mobiele telefoons zijn Samsung S2 en Samsung S3.

http://www.yousendit.com/download/UW16RE9pZ2dOMURsZThUQw

Groeten,
peter smith

Hallo Peter
Als het volgende niks geeft, zal ik het moeten opgeven. Pas op blad 8 bij de Hawei de WPA versleuteling even aan naar AES ipv TKIP+AES. Vergeet deze wijziging niet op te slaan. Afhankelijk vd draadloze toestellen zal je dit ook in de eigenschappen van de adapters ook moeten aanpassen. Ik zou de Huawai na deze wijziging ook even vd stroom halen voor een 20-tal seconden en hem daarna weer opzetten. Mocht AES geen resultaat geven probeer dan nog even het op enkel TKIP te zetten. Ik heb op een ander forum gelezen dat die Huawei nogal raar omgaat met die versleutelingen en in een gelijkaardig probleem met een ZTE router op dit forum heeft dit ook geholpen.
Mvg
Johan

Hoi contrazoom,

Het is mij helaas niet gelukt. Ik kan niets anders zeggen dat ik dit onderwerp ook maar ga stoppen. Toch bedankt voor de hulp.

Hallo Peter
spijtig dat ik je niet kon helpen. Misschien dat iemand anders op dit forum nog een gouden tip heeft?
Succes
Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan