"Internet Explorer werkt niet meer"

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mol
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mol

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2000
Beste lezers,

Sinds enkele dagen is het op mijn PC (Vista Ultimate met IE8) niet op de gebruikelijke manier mogelijk om via Internet Explorer op Internet te komen.
Iedere keer als ik dat probeer krijg ik de volgende melding:
"Internet Explorer werkt niet meer"
met daarbij de mededeling dat ik online een oplossing kan zoeken of het programma sluiten.

Dat online zoeken naar een oplossing brengt de volgende melding:
"Internet Explorer is gesloten.
Preventie van gegevensuitvoering (DEP) heeft Internet Explorer gesloten om uw computer beter te beveiligen. Klik hier voor meerdere informatie."

Als ik op die mededeling klik krijg ik Windows Help met een uitleg over DEP.

Hoe kom ik aan deze blokkering of nog beter hoe kom ik hieraf, want deze blokkering komt ineens zonder dat er de laatste tijd ook maar iets is geinstalleerd of een andere verandering heeft plaats gevonden.
Na een aantal runs met allerlei Anti-Virusprogramma's of Anti Spamprogramma's wijst niets erop dat het hier gaat om een besmetting van een virus o.i.d., niet in het besturingsysteem en/of niet in het geheugen.

Tijdelijke oplossingen ken ik, zoals:
1. Uitschakelen van IE op DEP: Systeemeigenschappen>geavanceerd>prestaties>preventie van gegevensuitvoering (DEP), of
2. IE opstarten met: Rechtsklikken op het icoon en "als administrator uitvoeren".

De eerste werkt bij mij niet, de tweede wel. Verder is er natuurlijk de optie om IE8 opnieuw te installeren, maar voordat ik daaraan begin zoek ik naar een minder ingrijpende oplossing en het lijkt dat het ook dan nog niet zeker is dat ik deze DEP-melding kwijt ben.

Oplossingen zoals "andere browser .." of "schijf schoon maken en alles nieuw installeren .."
komen even niet in aanmerking.

Een echte oplossing met behoud van programma's stel ik zeer op prijs, bij voorbaat dank, Mol.

Kijk even hier, en start (als test) Internet Explorer op zónder add-ons.

Als dat wel werkt (zal wel enigszins gekreupeld zijn, maar het gaat om de test), dan zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je alle add-ons uitschakelt, en dan 1 voor 1 inschakelt (opschrijven wat je ingeschakeld had en testen) totdat het weer misgaat. Natuurlijk moet je dit dan gaan testen mét het gebruik van add-ons, anders heeft uitschakelen en selectief inschakelen geen zin, natuurlijk.

Natuurlijk kun je ook eerst via Configuratiescherm -> Software (ook nu weer opschrijven wat je verwijderd hebt) alle bekende programma's die iets installeren in/voor IE deïnstalleren en kijken of dat het probleem oplost. Als dat het probleem oplost, 1 voor 1 die programma's (nieuwste versies ervan) weer installeren om te kijken of en wanneer het probleem (weer) terugkomt. Ook noteren natuurlijk waar je gebleven wat met het herinstalleren, zodat je weet welk 'programma' de schuldige zou kunnen zijn.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ja Dnties of Tijs, ik begrijp dat natuurlijk, maar het totaal uitschakelen en stuk voor stuk weer inschakelen van Invoegtoepassingen en/of IE-gerelateerde software was een bekende, zelfs zo bekend dat ik vergat deze handelingen op het lijstje van de mij reeds bekende tijdelijke oplossingen te vermelden.
Deze beide helpen niet.

Tevens hadden wij gelezen dat ik in mijn eerste post schreef:

Quote:Hoe kom ik aan deze blokkering of nog beter hoe kom ik hieraf, want deze blokkering komt ineens, zonder dat er de laatste tijd ook maar iets is geinstalleerd of een andere verandering heeft plaats gevonden. Unquote
Waarbij dient te worden opgemerkt dat met "de laatste tijd" wordt bedoeld: enkele weken.

Dus Tijs of D'n Ties, evengoed bedankt voor jouw reactie, maar hopen dat er een oplossing komt, want die moet er zijn zoals mijn handtekening doet vermoeden.

m.gr. Mol

Omdat het er naar uitzag dat er verder geen "to the point"-oplossing zou worden aangebracht, heb ik (je weet maar nooit) toch maar weer eens een cleaning-programma gedownload; het mij onbekende programma nCleaner sec.ed.

Dit programma heb ik een volledige run laten doen terwijl ik heel veel mogelijkheden had aangevinkt.

Eigenlijk had ik de hoop al opgegeven, maar je raadt het al .. IE8 werkt weer als vanouds.

Wat er nu precies aan de hand was weet ik niet en ook niet wat dit programma nCleaner heeft hersteld of verwijderd, jammer, maar IE8 doet 't weer en daar ging het om.

m.gr. Mol

Zeer bijzonder dat die cleanup-programma's een oplossing geboden hebben: Meestal maken ze juist zaken kapot, omdat de detectie-functie van dergelijke programma's wel in orde is, maar de reparatie-functie niet: Meestal halen ze gewoon verwijzingen weg, in de hoop dat het allemaal maar blijft werken of dat het programma waar de problemen mee zijn dan automatisch maar de verwijzingen weer goed zet bij de volgende start ervan.

Jammer dat je niet wat meer kunt vertellen over wat nCleaner blijkbaar gerepareerd heeft, maar fijn dat het opgelost is en bedankt voor de terugmelding.

Tijs.

pc start niet meer op na gebruik nCleaner

Ook ik had hetzelfde probleem met IE en DEP. Na het lezen van dit item heb ik nCleaner gedownload en uitgevoerd. Alleen nu heb ik het probleem dat mijn PC (met Vista) niet meer opstart!

Wat nu? Hoe kom ik weer in mijn PC (veilige modus, hoe werkt dat ook al weer)? En kan ik dan terug naar een herstelpunt?

Hij doet het weer. Het lag aan mijn externe HD. Deze moet ik altijd even uitzetten bij het opnieuw opstarten...

Ook ik had hetzelfde probleem met IE en DEP. Na het lezen van dit item heb ik nCleaner gedownload en uitgevoerd. Alleen nu heb ik het probleem dat mijn PC (met Vista) niet meer opstart!

Wat nu? Hoe kom ik weer in mijn PC (veilige modus, hoe werkt dat ook al weer)? En kan ik dan terug naar een herstelpunt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan