internet + netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pepper

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2003
vraagje van een volkomen netwerk leek,
( of een link naar oplossing ? )
ik heb met veel moeite een werkend netwerk tussen 2 xp pc met crosscable tot stand gekregen, wil nu op 2e pc ook internet , het 1e pc ingesteld op internet delen maar heb geen idee wat ik op de tweede pc bij internetoptie,s verbindingen etc moet instellen. ?
van alles geprobeert niets werkt.

bedankt

vraagje van een volkomen netwerk leek,
( of een link naar oplossing ? )
ik heb met veel moeite een werkend netwerk tussen 2 xp pc met crosscable tot stand gekregen, wil nu op 2e pc ook internet , het 1e pc ingesteld op internet delen maar heb geen idee wat ik op de tweede pc bij internetoptie,s verbindingen etc moet instellen. ?
van alles geprobeert niets werkt.

bedankt

Je hoeft op de andere pc niets in te stellen, alleen dat er gebruik gemaakt moet worden van automatische instellingen.

(op de computer die nu geen internet heeft) Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl
Rechtsklikken op de juiste netwerkkaart (Zal wel iets van LAN-adapter heten) en Eigenschappen kiezen.
Dan in het vakje dubbelklikken op Internet Protocol (TCP/IP)
Ervoor zorgen dat "Automatisch een ip-adres toewijzen" en "Automatisch een Dns-serveradres laten toewijzen" aanstaan.

EDIT: Kijk ook na op de andere (=de Internet delende) computer, in het tabblad Geavanceerd dat daar de 2de netwerkkaart staat aangegeven, dat daar de Internet mee gedeeld moet worden. Dit dus uitvoeren via het rechtsklikken van de netwerkkaart die verbinding heeft met Internet, dus niet de netwerkkaart waar nu de crosskabel inzit. Je moet daar dan in dat tabblad aangeven dat je Internet wilt delen met de netwerkkaart waar de crosskabel inzit.

Tijs.

Laatst bewerkt:
"Dit dus uitvoeren via het rechtsklikken van de netwerkkaart die verbinding heeft met Internet, dus niet de netwerkkaart waar nu de crosskabel inzit. Je moet daar dan in dat tabblad aangeven dat je Internet wilt delen met de netwerkkaart waar de crosskabel inzit."

de eigenschappen van de adsl speed touch verbinding-- geavanceerd-- hier staan de firewall intellingen, en het intenet delen, verder instellingen en hier kan ik services aanvinken en hier is UPnP(tcp) aangevinkt, een netwerkkaart zie ik niet.

Dan begrijp ik niet hoe je alles nu gekoppeld hebt: Je moet 2 werkende netwerkkaarten gebruiken om via een crosskabel internet te delen: 1tje die verbinding heeft met internet, en 1tje die verbinding heeft met de andere computer (dus verbonden met de pc die ook van internet gebruik wil maken)...

Tijs.

Laatst bewerkt:
2 kaarten

ik het op elke pc een netwerk kaart ( alhoewel ik op de tweede nog een netwerkkaart heb staan ( uitgeschakeld want ik weet niet wat ik ermee moet )
de pc verbinding heen en weer werkt goed, op de tweede pc zie ik nu een verbinding met het modem en internet "alcatel speed touch connection op thuis internet gateway" maar geen verbinding met internet in browser, moet ik ook geen wachtwoorden etc invullen op de 2 e pc /

heb ik nog een derde kaart nodig ?

Nee, je hebt geen derde kaart nodig. Doe eens in de tweede computer:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k nslookup www.quantum.com

Dan weten we in ieder geval zeker dat het DNS gedeelte werkt.

Edit: En nee, je hebt geen wachtwoorden nodig.

Tijs.

Laatst bewerkt:
cmd

ik krijg server adress dns timout 2 sec en dos prompt

Dan lijkt het niet te werken nu :(

Firewall die dingen blokkeert misschien op de 1ste of 2de computer??? Schakel anders de firewall op beide computers anders even uit (als je achter een Internet-router zit tenminste, anders niet uitschakelen op de computer die nu Internet aanbiedt).

Tijs.

Laatst bewerkt:
firewall

Had firewall op ontvangende pc al uitgeschakeld, zit niet achter router maar heb Zone Alarm op internet aanbiedende pc uitgeschakeld en heb nu ook verbinding internetverbinding op 2e pc, bij het weer inschakelen van zonealarn liep alles vast , moest opnieuw opstarten.
Boosdoener is firewall op aanbiedende pc, hoe los ik dat op /:D 'k ga even zoeken:o

Kijk eerst even na welke ip-adressen er nu gebruikt worden, als je tijdelijk ZoneAlarm even uitzet (dit dus op de delende computer):

Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
ipconfig /all > ipconfig.txt
notepad ipconfig.txt

Post dan even de inhoud van wat nu in Kladblok getoond wordt.

Tijs.

ip

Sorry de uit te voeren regel lukt niet.

op de internet delende pc is ip 192.168.0.1, su 255 255 255 0, gateway niets
op de ontvangende 192.168.177, 255 255 255 0 gateway 192 68 0 1

maar op de ontvangende pc staat de bovengenoemde verbinding met het alcatel modem nu niet meer, inplaats daarvan staat bij de lanverbinding nu "LAN of snelle internet verbinding" ?

Graag toch nog een poging doen met mijn commando's, maar dan even iets anders opgezet. Uitvoeren op de delende computer, als het internetten op de ontvangende computer ook werkt:

Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all > ipconfig.txt
Start -> Uitvoeren -> notepad.exe %userprofile%\ipconfig.txt

In het dan geopende Kladblok:
Bewerken -> Alles selecteren
Bewerken -> Kopieren

en dan de informatie plakken in je volgende posting.

Tijs.

kladblok

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: esschen

Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:

Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend

IP-routering ingeschakeld. . . . .: ja

WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding 3:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:

Beschrijving . . . . . . . . . . .:

SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter

Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0C-6E-BB-86-06

DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee

IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standaardgateway. . . . . . . . . :

PPP-adapter Alcatel Speedtouch Connection:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:

Beschrijving . . . . . . . . . . .:

WAN (PPP/SLIP) Interface

Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00

DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee

IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 86.81.87.95

Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.255

Standaardgateway. . . . . . . . . : 86.81.87.95

DNS-servers . . . . . . . . . . . : 195.121.1.34

195.121.1.66

Probeer eerst in ZoneAlarm in het tabblad Firewall -> Main de beveiliging voor de Trusted zone op Medium of Off te zetten.
Is dat niet voldoende, dan de volgende instructies volgen:

Open het control-panel van ZoneAlarm Free door op het ZA icoontje te dubbelklikken rechtsonder in je scherm (in de Systray).
Ga naar Firewall -> tabblad Zones
Kies Add -> Ip-range
Zet als Zone: Trusted
Vul in als ip-adres1: 192.168.0.1
Vul in als ip-adres2: 192.168.254.254
Vul in als beschrijving: Het lokale netwerk
Druk Ok

Druk op Apply

Je hebt nu alle lokale ip-adressen Trusted gemaakt.

Volg deze instructie op alle lokale pc's waar Zone Alarm Free geïnstalleerd staat.

Edit: Als je ooit een router gaat nemen, moeten de instructies aangepast worden, want dan moet het internetverkeer (als bijv. de router 192.168.0.1 als intern adres heeft) in de Internet zone geplaatst worden (omdat daar mogelijke hackpogingen vandaan komen).

Tijs.

Laatst bewerkt:
aanwijzingen gevolgd

Heb zone alarm ingesteld, trusted zone later ook op off gezet maar met firewall geen internetverbinding op pc 2.
bijkomend probleem is dat de beide pc mekaar niet meer zien, waarschijnlijk omdat de ip adressen niet worden toegedeeld maar automatisch gaan ?

??

als het te lang gaat duren laat het eff weten ,heeft geen haast

Ik heb geen directe tips meer voor je, helaas. Eventueel pas je de Trusted zone aan naar 192.168.0.1 t/m 192.168.0.254

(Niet vergeten na verandering op Apply te drukken, anders werkt het niet!)

Kijk anders voor de zekerheid even naar deze link, de stukken over "Windows 2000/XP Server" (=servergedeelte) en "Windows 2000/XP ckients" (=clientgedeelte).

PS: Als op de client de DNS server hard moet worden ingesteld (in het client-gedeelte), dan vind je die tabbladen via het knopje Geavanceerd in de eigenschappen van van Internet protocol (TCP/IP). Dit dus alleen op de client, niet op de server.

Tijs.

Laatst bewerkt:
afsluitend bedankje

ik heb het geheel zover werkend, tcp/ip op zender vast op ontvanger automatisch ( op pc is DHCP server voorgeinstaleerd ) enmet vast tcp wel netwerk maar geen internet.
netwerk werk goed internet iets trager maar werkt.
grote boosdoener was firewall Zonealarm free welke o.a. ineternet delen niet accepteerd (ZA pro wel)
nu nog de overbodige verbindingsonderdelen zien op te ruimen.

bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan