internet onbereikbaar na vervangen rct-cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

franssoer

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2010
Hallo, na het vervangen van de uitgeputte real clock time cel in mijn compaq armada 700 notebook werkt internet niet meer. "kan geen verbinding maken" is de melding, zowel bij IE, Firefox als Outlook express. Bij netwerkverbindingen in configuratiescherm is geen inhoud meer, dus de netwerkkaart lijkt verdwenen. Probleemoplosser hiervoor geeft zelf problemen: een onveilig active-x besturingselement op de pagina belemmert de uitvoering, beveilingsgraad is te hoog (hoe kan ik dit verlagen?). Alle kabels zitten goed, modem en router doen het (2 andere pc�s op zelfde aansluiting doen het gewoon). Voor de cel wisseling deed internet het zonder mankeren. In de notebook heb ik alleen de cel vervangen, waarna bij de eerste start het wel anders ging dan normaal: geheugen werd gecheckt en ik kwam ongevraagd in een keuze menu, en daarna in de bios terecht. Daarna kon ik gewoon doorschakelen naar windows (XP).
Wie kan mij helpen?
Frans

Hoi,
ga naar apparaatbeheer en kijk daar bij je netwerkadapter of er een geel vraagteken bij staat of een uitroepteken.
Kijk ook in het Bios naar de instellingen want je bent niet voor niets naar het Bios doorgestuurd.
Kijk ook of de klok in het Bios nog goed staat.
Ik neem aan dat je met de "real clock time cel" de CMOS-batterij bedoelt?
Kan geen handleiding vinden maar wel alle drivers.

Laatst bewerkt:
hallo Mik,
Dank voor je snelle reactie en aanwijzingen.
De cel is inderdaad de CMOS-batterij.
In apparaatbeheer vind ik geen tab netwerkadapter en geen gele vraag- of uitroeptekens.
Ik zal de networkdrivers downloaden en installeren, mogelijk helpt dat.
De bios: niets over de klok. Ik kan kijken in systeeminformatie, beveiliging en geavanceerd: opstart- en apparaatopties. Ik laat opstarten via de HD.
Kun je nog iets zeggen over hoe ik de probleemoplosser aan de praat krijg?
Alvast bedankt voor je reactie. Ik heb vanavond weer tijd.
Hartelijke groeten, Frans

Staat er misschien ergens in je BIOS iets over het in- of uitschakelen van je LAN/WLAN ?

Groeten Marcel

Bij veel laptops is de Wireless netwerkkaart een losse component. Misschien is deze losgeraakt bij het vervangen van de CMOS batterij.

Het feit dat er geen netwerkkaart in apparaatbeheer is te zien wil zeggen dat er geen kaart wordt gevonden. Drivers installeren heeft dan geen zin, cq is zelfs niet eens mogelijk.

Bij veel laptops is de Wireless netwerkkaart een losse component. Misschien is deze losgeraakt bij het vervangen van de CMOS batterij.

Het feit dat er geen netwerkkaart in apparaatbeheer is te zien wil zeggen dat er geen kaart wordt gevonden. Drivers installeren heeft dan geen zin, cq is zelfs niet eens mogelijk.

Blijft wel vreemd dat er in zijn apparaatbeheer geen enkele netwerkadapter wordt weergegeven terwijl er toch zo-wie-zo een bedrade LAN in zit.

Zit er mischien op je notebook ergens een schuifschakelaartje waarmee je je netwerkkaart(en) aan of uit kunt zetten ?
(hoewel dit voor zover ik weet alleen invloed heeft op je WLAN)

Groeten Marcel

Hallo Marcel, RogerS en Mik,
Dank voor jullie aanwijzingen. Ik ben weer wat verder gekomen richting eindstreep.
Opnieuw batterijprocedure gevolgd en wat blijkt, ik vergat 1 van de 2 schroefjes van het deksel in de behuizing en die 2 hielden ook de modemkaart vast.
Nu is het ethernetapparaat herkend, plus bijbehorende pcipoort, maar wel beiden met geel vraagteken. De benodigde drivers zijn voor de wizard (driverinstallatie) niet te vinden op de pc, er wordt naar internet verwezen.....en dat gaat dus niet. Ook de aangereikte drivers van Mik (gedownload) worden niet herkend. En de probleemoplosser wordt nog steeds geblokt vanwege de beveiliging. Hoe kan ik dat oplossen? Gekeken bij internetinstellingen, geavanceerd, beveiliging, maar geen herkenbare opties althans voor mij. Of zoek ik verkeerd?
Groeten, Frans

Hoi,
omdat je niet verbonden bent met internet werkt de probleemoplosser niet, vandaar wss ook die melding.
Je hebt het nu over de vraagtekens, klik rechts en kijk bij eigenschappen welke foutmelding wordt weergegeven. Geen stuurprogramma of apparaat is gestopt o.i.d.
Op de website staan meerdere drivers, de juiste zijn afhankelijk van wat jij precies in je laptop hebt zitten.
Download PcWizard2010 en kijk wat er in je pc aanwezig is.

Hallo Mik,
Bedankt voor je aanwijzingen en tool.
De probleemoplosser: op een andere pc die wel online is krijg ik dezelfde melding over onveilige active-x waardoor er niet mee gewerkt kan worden. Is het toch iets anders?
De CMOScel: ik heb hem vervangen door een zelfde soort maar de pc reageert er niet op. De klok staat gewoon stil als de pc uit staat. Bij opstarten krijg ik de hele riedel weer: geheugencheck; melding 162 systemoptions not set; CMOS checksum invalid, defaultvalues loaded; keuze save changes, ignore changes of computer setup (bios). Ik kies save changes, dan gaat hij verder opstarten en komt de klok op 4 jan 1980. Er is dan nieuwe hardware gevonden: ethernetcontroller en pci seriele poort. Ga ik verder met installeren krijg ik steeds dat de benodigde bestanden niet gevonden kunnen worden en dat ik op internet moet.
Gecheckt met vergelijkbare pc, welke bestanden bij netwerkcontroller, onder windows\system32\drivers zit e100b325.sys, zit ook in mijn pc, maar als ik er naar verwijs blijkt het niet het juiste te zijn. De gedownloade drivers worden ook niet geaccepteerd. Systeem nog teruggezet naar datum voor cel vervanging. Leverde helaas geen netwerkdriver op. Wat kan ik nog doen?
Groeten, Frans

Hoi Frans,
het enige wat ik nog kan bedenken is dat je Bios op de een of andere manier corrupt is geraakt en de enige oplossing die ik nog kan bedenken is je Bios flashen. Je notebook is toch de M700 of zie ik dat verkeerd (dit is zeer belangrijk, geef anders het serienr. door)? Want de gewone 700 zonder die toevoeging is niet te vinden, althans niet door mij. Je hebt toevallig geen floppystation? Ik kan me voorstellen dat zo'n notebook van die leeftijd nog voorzien was v.e. floppydrive. Indien ja download dan het Biosbestand "System ROMPaq (Bios) via de link in #2. Heb je geen floppydrive dan moet je het andere bestand hebben. Klik op de site op de bestandsnaam (dus niet op "download") en dan in het opvolgend venster op de tab "Installation Instructions". Ik hoop dat je Engels voldoende is om die op te volgen. Kom je er niet uit of ben je niet zeker van je zaak laat het dan ff weten.

Laatst bewerkt:
hallo Mik,
Sorry voor de late reactie. Ik heb je aanwijzingen gevolgd en geprobeerd een flash programma te downloaden om de bios te kunnen installeren. Ik koos winflash 2012. Download en unzip gelukt maar starten ho maar. Opnieuw geprobeerd maar geen resultaat. Heb je een tip, wellicht een ander flash prog?. Overigens, de laptop is een m700 zonder floppystation, vandaar het flashen.
Groet, Frans

Hoi Frans,
wat je kunt doen is in IE (welke versie?) bij internetopties onder de tab beveiliging de optie "alle zones op standaardnivo zetten" gebruiken.
Je BIOS zou je wss helemaal opnieuw moeten instellen, maar dat kan ik van afstand niet beoordelen en ook geen advies over geven omdat ik niet weet hoe je Bios er uitziet en welke opties allemaal aanwezig zijn. Mss kun je wel de POST (Power-On-Self-Test) inschakelen in je Bios. De beste optie lijkt me dat je een kennis/vriend ernaar laat kijken die vertrouwd is met Bios-instellingen.
In bepaalde gevallen moet je een pc/laptop fysiek in handen kunnen hebben om een probleem te tackelen.

Bedankt Mik voor je snelle reactie. Ik zal je raad opvolgen en er iemand bij halen.
Dank voor je meedenken!
Groeten, Frans

Het probleem is nog niet opgelost, maar ik kom er later op terug.
Dank aan alle meedenkers, hartelijke groeten, Frans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan