internet via powerline vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Example5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2008
Beste,

Binnenkort verhuis ik naar een locatie die wat betreft netwerk mogelijkheden niet helemaal past bij mijn hardware. De locatie heeft namelijk een router op de beneden etage terwijl ikzelf 2 verdiepingen hoger kom te zitten. Internet is er wel toegankelijk maar het probleem is dat ik een NAS heb die ik bekabeld aan wil koppelen.

Een kabel naar boven leggen is helaas niet mogelijk, dus ik zat te denken aan een andere oplossing, namelijk door middel via internet via powerline (ik sluit een powerline aan op de router en duw deze in het stopcontact, vervolgens stop ik boven nog een powerline connector in het stopcontact welke in verbind met een switch waar ik mijn pc's en NAS op aansluit).

Mijn voornaamste vraag is of dit mogelijk is? Moet de powerline adapter bijvoorbeeld op dezelfde stroomkring aangesloten zijn? is er veel snelheidverlies bij een powerline verbinding? kan je gewoon een switch achter een powerline adapter hangen? en tot slot: kan je vervolgens via een laptop draadloos verbinding maken met de router beneden, en vervolgens via die powerline en via de switch verbinding maken met de nas?

Is dit een goede/de beste oplossing?

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

alvast dank

-edit: een andere oplossing die misschien zou kunnen werken; vanaf de modem een kabel in de powerline adapter, andere powerline adapter boven in het stopcontact en hier de router op aansluiten. Zal dit werken?-

Laatst bewerkt:
Moet de powerline adapter bijvoorbeeld op dezelfde stroomkring aangesloten zijn? JA

is er veel snelheidverlies bij een powerline verbinding? Erg afhankelijk van de SNR op de lijn die je haalt

kan je gewoon een switch achter een powerline adapter hangen? Ja

en tot slot: kan je vervolgens via een laptop draadloos verbinding maken met de router beneden, en vervolgens via die powerline en via de switch verbinding maken met de nas? Ja, maar dan is je edit oplossing beter, wifi over twee verdiepingen is namelijk net zo slecht

Mijn verzamelde kennis over powerline: het werkt het beste in oude huizen met dikke koperlijnen en directe verbindingen tussen stopcontacten. Het werkt eigenlijk alleen in dezelfde stroomkring. Behaalde snelheden in lussen met een aardlekschakelaar zijn eigenlijk altijd lager dan 20mbit. (de meeste aardlekschakelaars fungeren door hun ontwerp als filters).

Ik heb voor mijn eigen huis (relatief nieuw) ook naar een dergelijke oplossing gekeken en geconcludeerd dat het onbegonnen werk was met powerline. Uiteindelijk maar een kabel getrokken door het ventilatiekanaal naar zolder en op zolder mijn router met wifi neergezet.

ik had mijn antwoord eigenlijk al gevonden, en met stroomkring bedoelde ik eigenlijk groep. ben erachter gekomen dat een maatje deze dingen ook had, en zijn ruimte zit op een andere groep dan waar de modem zit, en dat werkt gewoon allemaal prima.

ik heb overigens juist ook gelezen dat oude huizen het juist minder goed doen, vooral als ze voor de jaren 50 gebouwd zijn...

maargoed, ik ga mijn edit optie denk ik proberen, mocht het niks zijn breng ik ze terug.

bedankt ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan