Internet (wifi) valt na verloop van tijd weg via router

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjmiegl

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 feb 2014
Hoi,

Ik heb al een 4 maanden geleden een nieuwe router aangeschaft, de TP-Link TL-WR1043ND.
In die tijd heb ik hem misschien een paar keer gereboot vanwege geen verbinding.

2 Maanden geleden heb ik de woonkamer opnieuw ingericht en daarbij de router verplaatst waardoor ik gedwongen een lange LAN-kabel tussen het modem en de router heb geplaatst.
Ook hierna geen problemen.

Tot een paar dagen geleden. Na verloop van tijd werd de verbinding op m'n PC steeds slechter tot hij niks meer deed. Op de overige apparaten viel de verbinding toen ook weg.
De router weer gereboot (stekker eruit) en toen deed alles het feilloos. Maar na verloop van tijd toch weer hetzelfde verhaal.

Het gebeurt nu onregelmatig (na een kwartier/half uur/uur) en na een reboot kan ik er altijd weer even tegen. Tot nu toe heb ik het idee dat het alleen gebeurt als ik de PC of laptop gebruik, want zolang ik wifi gebruik via smartphones is er niks aan de hand. Misschien omdat het dataverbruik dan lager is?
Ik heb de router geupdate met de beschikbare firmware die er is. En hem ook op een vast kanaal gezet (eerst 9, daarna op advies van inSSider op 6).
Maar het mag niet echt baten.

Via inSSider krijg ik de opmerking "strong co-channel networks", dit zijn er 2-3.
En de opmerking "excessive overlapping networks", dat zijn er zo rond de 6-7.
M'n Link Score is 83.
Tot hoever ik het nog begrijp hebben de overlappende netwerken een negatieve invloed. Maar ik kan nergens iets vinden over hoe ik dit kan verbeteren behalve het kanaal te veranderen.
Of kan er nog een andere oorzaak zijn?

Overige informatie voor het geval dit relevant kan zijn: M'n provider is Ziggo. Ubee modem. 2 Computers en 3 smartphones via Wifi aangesloten. Humax en PS4 via LAN aangesloten op router. Deze zitten er allen al een poosje op.

Overlappende kanalen verzorgen een verzwakking van elkaars signaal. inSSider adviseert dus om kanaal 2 of 3 te gebruiken en niet kanaal 6. En nee, je kunt enkel het kanaal veranderen, andere verbeteringen zijn er niet echt (behalve eventueel grotere antenne's erop zetten).

De Ubee modem staat wel in bridge modus? Anders kan dat ook conflicten geven omdat je twee DHCP servers achter elkaar hebt.

@K1pje: een score van 83 is meer dan goed genoeg (100 is de beste score die mogelijk is).

Verder: Er kan geen DHCP server probleem optreden (Ziggo gebruikt standaard 192.168.178.x, dus niet eens in de buurt van wat de TP-Link standaard heeft) maar dan moet de TP-Link wél via zijn ene WAN/Internet aansluiting bedraad op de Ubee routermodem zijn gekoppeld (dus niet via een van de 4 LAN aansluitingen van de TP-Link).

Als ik ervan uit mag gaan dat die smartphones óók draadloos verbinden met de TP-Link dan ligt het probleem dus wat mij betreft
a. Op de pc (overbelasting van de verbinding, vooral bij (Torrent) downloads het geval).
b. Op de pc (driver niet goed (meer))
c. In de netwerkkabel tussen TP-Link en Ubee. Dit is een theoretisch geval (gegeven het geschetste scenario in je startposting), maar ik zou zeker eens kijken met een nieuwe netwerkkabel of het probleem dan wegblijft.

Tijs.

Bedankt voor de snelle reactie's!

@ dnties: Ik hoop niet dat het de netwerkkabel is (heeft veel werk gekost om die weg te werken), maar natuurlijk simpel om even met een andere kabel te proberen of het dan aanhoudt.

M.b.t. pc: Ik had het probleem nu vanmorgen ook al met m'n mobiel terwijl er verder geen pc aanstond. Eenvoudige dingen zoals whatsapp berichten versturen en ontvangen ging nog wel, maar een foto laden of zo trok hij al niet meer. Dus dan kan ik de pc als oorzaak uitsluiten lijkt me toch?

@K1pje: Vind het wel vreemd dat inSSIDer een score geeft van 83 en dan zegt dat overmatige overlappende netwerken tot een probleem leiden. Ik zal in elk geval het kanaal eens op 2 of 3 zetten. Dat met die bridge, hoe moet ik dat controleren of instellen? Kan het altijd proberen om uit te sluiten lijkt me.

PC kan nog steeds de oorzaak zijn, maar dan alleen voor scenario a. (alhoewel het nooit verkeerd is om de wifi driver te updaten (b.)).

Als je de TP-Link herstart, de pc uit laat maar er toch (snel) weer problemen op smartphones ontstaan, dan blijft (qua snelle suggesties) alleen c. nog over.
Overigens, stel dat de netwerkkabel de schuldige blijkt (kun je, naast een andere kabel als alternatief inzetten, ook testen met een kabeltester) dan is het (hopelijk) genoeg om aan weerskanten een nieuwe RJ45 connector aan te knijpen en een kabeltester te gebruiken om te zien of je het goed gedaan hebt. In het slechtste geval is er een kabelbreuk, en dan moet de hele kabel vervangen worden.

Tijs.

Ik heb nog wat met de kanalen liggen klooien. InSSIDer adviseerde eerst 6, of in elk geval 1, 6 of 11 te kiezen. 2 Of 3 had ik al geprobeerd en daar was het ook puin. Uiteindelijk als laatste naar 11 gegaan, hier had ik de minste overlappende kanalen (wel een score van slechts 41).

De wifi drivers heb ik overigens proberen te updaten, maar hier was geen nieuwere versie van beschikbaar.
Ik heb ook nog een antimalwareprogramma op m'n laptop laten scannen, er stond aardig wat troep op. Normaal gebruik ik alleen AVG.

Of het toeval is weet ik niet, maar heb er al ruim 24 uur geen problemen meer gehad. Alles in gebruik gehad zonder problemen. We houden nog even de vinger aan de pols houden uiteraard.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan