Internetstoring pas donderdag verholpen
GRONINGEN - telegraaf.nl Het bedrijf Essent Kabelcom verwacht dat de grote storing bij het internetbedrijf @Home donderdag volledig is verholpen. De storing duurt nu een week.
Bij het ontstaan van de storing, vorige week donderdag, schatte Essent dat het enkele dagen zou kunnen duren, voordat alle klanten weer over kabelinternet konden beschikken. Bij enkele duizenden klanten in heel Nederland is de storing echter nog niet verholpen, zo heeft een woordvoerder woensdag in Groningen bekend gemaakt.
De storing ontstond afgelopen donderdag in een van de servers van het bedrijf. Volgens woordvoerder J. Bakker betreft het een storing in het servicesysteem dat IP-nummers uitgeeft. Daardoor hebben ongeveer 10.000 van de in totaal 400.000 klanten van @Home een verkeerd IP-nummer ontvangen. " Het vervelende is dat wij dat alleen handmatig kunnen rechtzetten. We zijn sinds donderdag met man en macht bezig geweest en we zijn er in geslaagd om het voor de meeste gedupeerden in orde te maken", aldus Bakker.
Hij schat dat nu nog enkele duizenden IP-nummers handmatig moeten worden vervangen en dat die klus woensdagavond of donderdag klaar is. Een ander probleem is dat bij gedupeerden de instellingen in het modem moeten worden gewijzigd. "Ook daar zijn we al dagenlang mee bezig. Gelukkig kunnen wij op afstand de modems on-line aanpassen. Maar dat moet wel in telefonisch overleg met de klant gebeuren. En bij de een gaat dat sneller dan bij de ander", aldus Bakker. In verband daarmee werkt een call-center momenteel met tweehonderd medewerkers op volle toeren.
Het bedrijf heeft besloten alle gedupeerden een schadevergoeding aan te bieden, in de vorm van restitutie op de abonnementskosten. Donderdag komt het bedrijf daartoe met een voorstel.
UPDATE
Storing @Home voorbij
GRONINGEN - De grote storing bij internetaanbieder @Home is donderdag verholpen. Vrijwel alle getroffen klanten zijn weer online, maakte kabelbedrijf Essent Kabelcom bekend.
Ongeveer 10.000 van de 400.000 klanten zaten een week lang zonder internetverbinding omdat ze geen of een verkeerd IP-nummer ontvingen. Gedupeerden ontvangen uiterlijk vrijdag bericht over een schadevergoeding, in de vorm van een korting op de abonnementskosten.
De storing ontstond zeven dagen geleden in het systeem dat de IP-adressen uitgeeft. De duizenden nummers werden handmatig vervangen en de modeminstellingen van de gedupeerden moesten met hun toestemming worden veranderd. Tweehonderd medewerkers zijn daar een week mee bezig geweest.
Aanvullende info van Automatisering Gids
GRONINGEN - telegraaf.nl Het bedrijf Essent Kabelcom verwacht dat de grote storing bij het internetbedrijf @Home donderdag volledig is verholpen. De storing duurt nu een week.
Bij het ontstaan van de storing, vorige week donderdag, schatte Essent dat het enkele dagen zou kunnen duren, voordat alle klanten weer over kabelinternet konden beschikken. Bij enkele duizenden klanten in heel Nederland is de storing echter nog niet verholpen, zo heeft een woordvoerder woensdag in Groningen bekend gemaakt.
De storing ontstond afgelopen donderdag in een van de servers van het bedrijf. Volgens woordvoerder J. Bakker betreft het een storing in het servicesysteem dat IP-nummers uitgeeft. Daardoor hebben ongeveer 10.000 van de in totaal 400.000 klanten van @Home een verkeerd IP-nummer ontvangen. " Het vervelende is dat wij dat alleen handmatig kunnen rechtzetten. We zijn sinds donderdag met man en macht bezig geweest en we zijn er in geslaagd om het voor de meeste gedupeerden in orde te maken", aldus Bakker.
Hij schat dat nu nog enkele duizenden IP-nummers handmatig moeten worden vervangen en dat die klus woensdagavond of donderdag klaar is. Een ander probleem is dat bij gedupeerden de instellingen in het modem moeten worden gewijzigd. "Ook daar zijn we al dagenlang mee bezig. Gelukkig kunnen wij op afstand de modems on-line aanpassen. Maar dat moet wel in telefonisch overleg met de klant gebeuren. En bij de een gaat dat sneller dan bij de ander", aldus Bakker. In verband daarmee werkt een call-center momenteel met tweehonderd medewerkers op volle toeren.
Het bedrijf heeft besloten alle gedupeerden een schadevergoeding aan te bieden, in de vorm van restitutie op de abonnementskosten. Donderdag komt het bedrijf daartoe met een voorstel.
UPDATE
Storing @Home voorbij
GRONINGEN - De grote storing bij internetaanbieder @Home is donderdag verholpen. Vrijwel alle getroffen klanten zijn weer online, maakte kabelbedrijf Essent Kabelcom bekend.
Ongeveer 10.000 van de 400.000 klanten zaten een week lang zonder internetverbinding omdat ze geen of een verkeerd IP-nummer ontvingen. Gedupeerden ontvangen uiterlijk vrijdag bericht over een schadevergoeding, in de vorm van een korting op de abonnementskosten.
De storing ontstond zeven dagen geleden in het systeem dat de IP-adressen uitgeeft. De duizenden nummers werden handmatig vervangen en de modeminstellingen van de gedupeerden moesten met hun toestemming worden veranderd. Tweehonderd medewerkers zijn daar een week mee bezig geweest.
Aanvullende info van Automatisering Gids
Bij het toekennen van de restitutie worden de algemene voorwaarden van @Home ruim geïnterpreteerd. Getroffen abonnees kunnen via een speciaal formulier op de portal van @Home (www.home.nl) hun restitutiemelding doen.
De enkele klanten die nog niet online zijn, krijgen het advies om al hun appartuur uit en weer aan te zetten. Mocht de verbinding dan nog niet tot stand worden gerbacht, dan is een telefoontje naar de helpdesk van Essent aangeraden.
Laatst bewerkt: