Internetverbinding met desktop pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

jesse0404

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2012
Goedemiddag,

Enkele dagen geleden heb ik een nieuwe desktop pc gebouwd. Het plan was eerst om een kabel door te trekken vanuit de modem (2 verdiepingen omlaag), maar dit bleek onmogelijk te zijn (geen ruimte meer in de leidingen). Nu wil ik op een andere manier een internetverbinding verkrijgen. Ik heb tot nu toe een aantal opties overwogen:

- Een draadloze ontvanger of dongle halen. Minpunt is alleen dat de verbinding met de modem hierboven niet al te best is (op mijn laptop 2/3 van de 5 streepjes). Een mogelijkheid is om een versterker / repeater te kopen, al vraag ik me af welke het beste resultaat zal geven.

- Een powerline adapter kopen. Hierbij steek ik dus een kastje in het stopcontact (eentje bij de modem, eentje bij m'n pc) en vanuit het kastje een lan-kabel naar de modem (en aan de andere kant natuurlijk naar de pc). Ik neem aan dat de verbinding alsnog niet zo goed zal zijn als bij een directe kabelverbinding, maar het idee klonk interessant :P).

Mijn vraag in het kort: Wat zouden jullie me aanraden (en waarom)?

Handig om te weten: de modem die wij hebben is een Davolink DV-201AMR (provider is Tele2). Het is nogal een oud ding (2006 geloof ik) en hij ondersteunt 802.11b/g (wiki.openwrt.org/toh/davolink/dv-201amr). De verbinding gaat via een 2,4Ghz kanaal (5.0 is voor zover ik het weet niet mogelijk).
Ik zit 2 verdiepingen boven de modem. Ik hoop een verbinding te krijgen waarmee ik op een fatsoenlijk tempo kan downloaden (en een paar games online spelen zou ook fijn zijn).

Alvast bedankt voor de reacties!

Jesse

Hallo jesse0404,

Ik raad je aan voor de powerline adaptar. Om de volgende redenen :
- Powerline adapter gaat via lichtnetwerk en overige draadloze apparaten hinderen je snelheid dus niet.
- Powerline ondersteund 100 Mbit (draadloos maximaal 54 Mbit, hoe meer apparaten er zijn aangesloten hoe slomer het is).

Succes met je keuze!

Voordeel van een repeater is dat het overal in huis werkt voor alle wifi apparaten. Moeten er echt veel worden wil het merkbaar slomer worden. Geeft je wat meer flexibilteit.
Powerline is hetzelfde als het doortrekken van een kabel maar dan over lichtnet

Ron

Bedankt voor jullie snelle reacties! Als ik het zo lees, lijkt me de powerline inderdaad handiger. We hebben nogal wat apparaten op het netwerk aangesloten (4 laptops, een pc, en verder nog wat consoles en een iPad). Kan ik dan de repeater beter vergeten? Is de snelheid van 100 Mbit van de powerline hetzelfde als bij een verbinding met kabel? Zijn er verder nog merken / modellen die jullie me zouden aanraden? (sorry voor alle vragen, ik ben er niet erg bekend mee)

powerline is op zich wel handig als je ze niet van de aldi koopt ofzo... wel even een goeie!
veel gebruik van je lichtnet kan wel je verbinding iets vertragen maar imo is het stukken beter dan wifi

Zelf zou ik eerst een nieuwe router neerzetten (b.v Asus/dLink of lynksys) en dan vervolgens het draadloze gedeelte van de davolink uitzetten en vervolgens de nieuwe router als accespiont instellen.
Nog beter is om de davolink alleen als modem te gebruiken en het router gedeelte door de nieuwe router over te laten nemen. Meestal kan dat, ik weet echter niet of dat bij deze davolink ook kan.
Alle draadloze apparaten profiteren in beide gevallen van het betere bereik en de hogere snelheid van het draadloze N (of nog betere ac) netwerk. Hoezeer je dit merkt is wel afhankelijk van je internet abonnement.
Bij adsl merk je dat minder. Het bereik wordt ook dan beter. maar alleen de onderlinge snelheid tussen de apparaten wordt dan sneller.

Blijkt het bereik boven dan alsnog tegen te vallen, dan is genoemde powerline alsnog een optie. Een repeater versterkt het signaal, maar vertraagd het netwerk.
Mvg Leo

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan