Internetverbinding valt weg bij downen via grabit

Status
Niet open voor verdere reacties.

eefje28

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2008
Goedenavond,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want de moed zakt me langzaam in de schoenen:

Ik download al een paar jaar van alles via nieuwgroepen. Via FTD zoek ik NZB bestandjes op, die ik binnenhaal via Grabit... Dat ging altijd super... Tot enige tijd geleden.

Als ik ga downloaden via Grabit valt mijn internetverbinding na korte tijd weg!! Als ik de stekker van mijn modem er even uithaal, weer in het stopcontact stop en weer verbinding maak, gaat het weer even goed, maar binnen de kortste keren is de verbinding weer weg.
De gehele verbinding valt dan weg... ik kan het net niet meer op en mailen lukt ook niet!

Ik heb inmiddels al contact gehad met Ziggo, maar die zagen niets vreemds. Of ik niet per ongeluk een virus of spyware had ofzo?? Nu heb ik alles gescand, mijn logfiles laten nakijken (via Bluemedicine) enz. maar geen rariteiten gevonden.
Waar kan het dan aan liggen?? :shocked:

Ik heb inmiddels Grabit verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dat gaf geen verschil. Ook heb ik NNTP Grab geïnstalleerd, maar die geeft hetzelfde probleem: na een paar minuten valt mijn internetverbinding weg!!
Ook heb ik voor 3 dagen een payserver genomen om te kijken of dit beter ging, maar ook hierbij geen verschil. Wederom viel de verbinding binnen een mum van tijd weg...

Als ik langere tijd op het net aan het surfen ben, heb ik totaal geen problemen met de verbinding. Ik kan uren online blijven...

Ik werk met Windows XP en Internet Explorer...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik weet het echt niet meer en Ziggo stuurt me van het kastje naar de muur... :evil:

Thanks alvast!

Eef

Hoe zit het precies: Is je pc rechtstreeks aan de Ziggo modem aangesloten, of zit daar nog een apparaat tussen, zoals een bedrade/draadloze router?

Tijs.

Tja... sorry... dat is mij nog steeds niet helemaal duidelijk:
Er staan twee modems, waarvan de lichtjes ook branden/knipperen... Ik weet dat we ooit geprobeerd hebben een router ertussen te zetten om boven ook draadloos te kunnen internetten, maar dat werkte niet... Nu weet ik dus niet of die er nog tussen zit.
Sorry als dat een beetje verwarrend klinkt... Ik kan me namelijk prima redden met de pc, maar hoe de verbinding tot stand komt... geen idee....!

Ok, doe dan het volgende:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig

Staat er bij ip-adres een adres in de sfeer van 192.168.X.X danwel 10.0.X.X (dus een private ip-adres), dan moet er een apparaat tussen staan: een breedband router, al dan niet draadloos.
Staat er een ander ip-adres (dus een publiek ip-adres), dan is je pc rechtstreeks aan de modem van Ziggo aangesloten.

Andere manier om te testen: Ga naar http://www.watismijnip.nl
Is het daar getoonde ip-adres hetzelfde als je met ipconfig boven water hebt gehaald, dan zit er geen router tussen jouw pc en Internet. Komen ze niet overeen, dan zit er een router tussen jouw pc en Internet.

Probeer verder eens, zodra de verbinding weer 'weg' is, om ipv. de Ziggo-modem te resetten eens de netwerkverbinding op je pc uit- en weer in te schakelen (via Netwerkverbindingen: Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl). Is de verbinding daarna (tijdelijk) weer ok, dan lijkt mij dat het probleem op je pc is ipv. in de Ziggo modem.

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Duidelijk.... er zit dus een apparaat tussen!!!
Maar volgens mij wordt die niet gebruikt?! Moet het ook zonder werken...lijkt mij?!?! :confused:

Beste (je moet dan wél een goed firewall-programma op je pc hebben!) is je pc rechtstreeks aan de Ziggo modem hangen. Je krijgt dan dus een publiek ip-adres, en je bent direct 'aan te vallen' door Internet-grapjassen, vandaar de opmerking over de firewall.
Zet wel even enkele minuten de Ziggo modem uit, sluit je pc aan, en zet dan de Ziggo modem weer aan.

Krijg je dan weer Grabit problemen, dan heb je m.i. weer een verhaal richting Ziggo. Heb je dan geen problemen, dan heb je geen verhaal richting Ziggo, want dan ligt het zeker in je eigen netwerk (blijkbaar de tussenliggende router).

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Is die router makkelijk er tussenuit te halen?? Ben wat dat betreft echt een beginner hoor.

Ben echt blij met je hulp en meedenken!
Enne.. noem me maar gewoon Eef hoor... ;)

Eef, het ertussen uit halen van de router is eigenlijk een kwestie van het volgen van netwerkkabeltjes:
1. Volg jouw netwerkkabel naar welk apparaat de kabel ingestoken is (=router).
2. Volg vanaf dat apparaat waar die weer op is aangesloten (=kabelmodem).
3. Vervang de kabel die vanuit de kabelmodem gaat naar de router door jouw netwerkkabel.
Zet wel even enkele minuten de kabelmodem af (10 minuten lijkt me zeker genoeg) vóór de omzetactie. Dit om de kans dat je inderdaad het publieke ip-adres van Ziggo op je pc krijgt te vergroten.
En natuurlijk blijft het verhaal over goede firewall ook van toepassing.

Tijs.

Tijs, ik ben ondertussen weer gaan downloaden en binnen korte tijd lag de verbinding er weer uit. Via start - verbinding maken, heb ik geprobeerd de verbinding weer tot stand te krijgen (had jouw prompt opdracht niet opgeschreven...). In eerste instantie lukte dat niet, maar op een gegeven moment, na een paar keer uit- en inschakelen, deed hij het wel weer!

Wat me wel opviel, was de verbindingen die onder "netwerkverbindingen" staan:
* 1394-verbinding
* LAN-verbinding
* Draadloze netwerk-verbinding

Deze laatste staat echter constant uitgeschakeld!!!

Het wordt steeds meer abacadabra voor mij hoor....

Je gebruikt alleen de LAN-verbinding, die moet dus ingeschakeld zijn.

[De andere 2 zijn niet in gebruik: De 1394-verbinding is voor het geval je via je Firewire aansluiting een netwerk zou willen opzetten. De Draadloze netwerkverbinding komt alleen in het spel als je draadloos zou verbinden, maar je hebt geen draadloos netwerk.]

Over de rest van het verhaal: Laten we even kijken of we je laatste experiment goed in beeld hebben.
Je was rechtstreeks met het Ziggo modem verbonden (geen router er meer tussen), en met downloaden ging het op een gegeven moment weer mis. Je hebt toen niet de Ziggo modem geherstart, maar wel je LAN-verbinding. Hierna werkte downloaden (tijdelijk) wel weer.
Als dit klopt, mag je wat mij betreft de router nu weer tussen je pc en de kabelmodem zetten.

Hoeveel verbindingen zet je op met die nieuwsserver? En welke nieuwsserver is dat?
Ik moet eerlijk zeggen dat (gegeven dat met nieuwsservers normaal niet meer dan 3 tot 5 verbindingen worden opgezet) ik me erover verbaas dat je problemen hebt. Wél is het "goed nieuws" dat het blijkbaar voldoende is om je eigen LAN-verbinding te resetten om weer verder te kunnen.
Je zou in mijn ogen maar 1 ding zinvol kunnen doen nu:
De driver van je bedrade netwerkkaart-component vernieuwen/updaten.
Ga dus bij de maker van je moederbord op zoek naar nieuwere drivers voor je chipset danwel specifiek voor de bedrade netwerkkaart-component.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Was net van plan af te sluiten, maar zag je reaktie binnenkomen. Nog maar ff reageren dus :)

Ik had de router er nog niet tussenuit gehaald... Maar bij de netwerkverbindingen staat hij dus wel uitgeschakeld... Kan 'm ook niet inschakelen of herstarten ofzo... Krijg dan de melding "Kan geen verbinding met draadloos netwerk maken"....

Dus:
router zat er nog tussen, maar staat zo te zien niet ingeschakeld... Downloaden ging even goed, maar verbinding viel toen weer weg. Ik heb de LAN verbinding uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld. Had redelijk snel weer (tijdelijk) verbinding.

Ik gebruik de nieuwsserver van ziggo met 3 verbindingen. Dat ging voorheen met Multikabel altijd prima...
Ik heb vorige maand ook een payserver geprobeerd voor 3 dagen (hitnews.eu), maar ook dat ging niet goed. Zelfde probleem...

Is het nog zinvol om de router er even tussenuit te halen en het nogmaals te proberen? Of is het duidelijk dat het niet aan de tussenliggende router ligt? Wil dat anders morgen nog wel even proberen.
Verder zal ik idd proberen nieuwere drivers te vinden... Zal wel weer ff googlen worden?! :rolleyes:

Mijn pjuter gaat nu uit, morgen weer een dag. Hoop dat je me dan nog wilt helpen?
Bedankt in ieder geval... super zo'n snelle reaktie!!
:thumb:

Eef

Als je enige zekerheid wilt hebben of Ziggo een rol speelt in je probleem zul je toch echt (tijdelijk) die router ertussen uit moeten halen.

Natuurlijk kun je dat ook uitstellen totdat je je netwerkkaart-driver hebt geupdate en het probleem daarmee niet blijkt te zijn opgelost.

Succes,

Tijs.

Tijs (of ieder ander die mij wil en kan helpen ;)!!)

Ik heb de router er tussenuit gehaald en ben de hele middag aan het downen geweest... zonder problemen!!

Inmiddels heb ik 'm er weer tussen gehangen en via Grabit geprobeerd eea binnen te halen... Tevergeefs: binnen 5 min. werd de verbinding weer verbroken. Herstellen ging dit keer ook met wat meer problemen. Moest de stekker van de router én van het modem eruit halen om weer online te kunnen komen.

Ligt het dan toch aan de router?? Het is dus onverstandig om 'm er helemaal tussenuit te laten ivm het publieke ip-adres en eventuele aanvallen?? Hoe nu dan verder?

Overigens heb ik me rot gegoogled naar updates voor mijn netwerkkaart driver, maar kan hier niets over vinden bij Realtek...

Hoop dat deze info wat meer duidelijkheid schept in mijn probleem en er langzaam een eind komt aan deze "toestand"?!

Ok, het probleem ligt niet bij Ziggo, dat staat nu vast. Ben wel verbaasd dat zij via de telefoon niet dezelfde instructies hebben gegeven als ik, maar ja...

Er zijn nu dus nog 2 plekken die in aanmerking komen voor een aanpak:
1. De router.
2. De netwerkkaart (alhoewel die het prima deed rechtstreeks aangesloten; wel kan het zijn dat de netwerkkaart niet 100% fijn samenwerkt met de router).

Wat we dus moeten weten is:
1. Merk + type router. Dit voor een evt. beschikbare firmware update die mogelijk je probleem verhelpt.
2. Merk + type netwerkkaart. Je kunt in ieder geval eens gaan kijken op de website van de fabrikant van het moederbord en/of de fabrikant van je hele pc voor updates hieromtrent.

We horen het wel.

Tijs.

Je reageert snel Tijs.... dank je wel daarvoor!

Ben weer flink aan het googlen en zoeken geweest... Kwam daarbij op andere forums, oa deze: http://www.pchelper.nl/forum/lofiversion/index.php/t45742.html...
Exact hetzelfde probleem als ik heb (van alweer een tijdje geleden), alleen voor mij nog geen oplossing te lezen!!

Goed, ik heb de volgende gegevens gevonden:

Modem: Motorola, type SBV 5121E (is dit voldoende??)
Router: Asus, WL 500G

Wat ik zelf kan vinden is firmware voor de router op : http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us
Maar volgens mij is dit Chinees?? En als dit de juiste update is: hoe moet dit geïnstalleerd worden?

Vraag het maar even, voor ik iets verkeerd doe en ik nog verder van huis beland.... Lastig persoontje ben ik hè?!

(Wat ik wel heel raar blijf vinden, is dat ik eigenlijk nooit problemen heb gehad met deze combi modem/router... Werkte altijd als een trein. Het probleem stamt vanaf het moment dat Multikabel overgenomen werd door Ziggo...)

Thnx again!!
Eef

dit is een engelstalige firmware update, wel beta-versie, maar van 2005 (:p), ik ga er dus niet vanuit dat deze 'gevaarlijk' zou kunnen zijn.
Deze firmware is voor de 'kale' WL-500g
Er bestaat blijkbaar ook WL-500g Deluxe, WL-500g-C, WL-500gP, WL-500gP V2 en WL-500g-X
Kijk dus wel even uit of je niet toevallig een van die hebt, want daar hoort weer andere firmware bij.

Vlgs. deze handleiding (pagina 75) moet je in de 'website' van de WL-500g klikken op de sectie System setup, en daarin weer Firmware upgrade.
Je kunt daar het uitgepakte firmware bestand uploaden.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan