• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Interpoleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordy1995

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 nov 2012
Goedemiddag,

Ik bezig met een tabel te interpoleren in excel. Ik bereken op een andere bladzijde een waarde die uitkomt op een waarde in kolom A, in cel A41. Bij die waarde hoort een getal uit kolom B, echter moeten deze waardes overeenkomen met elkaar. Hiervoor moeten de getallen worden geïnterpoleerd, ik heb al verschillende voorbeelden gevonden op internet, als ik die voorbeelden probeer komen ze uit echter als ik die probeer om te schrijven naar mijn eigen tabel dan kloppen de getallen niet meer.

In de bijlage heb ik de tabel ingevoegd.

Bekijk bijlage Interpoleren.xlsx

Alvast bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,

Jordy

De bovenstaande formule heb ik geprobeerd te gebruiken voor het interpoleren van 2 kolommen, maar ik krijg een foutmelding. Kan iemand eens kijken wat ik fout heb gedaan?
Ik wil dus de S1 waarde invullen en dan een factor er uit krijgen. Bijgevoegd is de werkmap met de formule en tabel op tabblad 2. Bekijk bijlage Interpolatie.xlsx

Twee punten:
1 Het is niet gebruikelijk (netjes) om een vraag van een ander te kapen en er op door te gaan. Je moet dan gewoon een nieuwe vraag stellen, waarin je eventueel kunt verwijzen naar die andere vraag.

2 Als je het voorbeeld van de oorspronkelijke vraag goed bekijkt zie je dat de A-kolom netjes in stapjes van 100 oploopt. In jouw geval is er geen regelmaat in de A-kolom. Daardoor kun je niet dezelfde formules gebruiken. Je moet dan in de A-kolom de eerst lagere waarde en de eerst hogere waarde ten opzichte van de S1 meting opzoeken, dan de verhouding bepalen van de S1 meting ten opzichte van die waardes, vervolgens die verhouding loslaten op het verschil op de waardes in de B-kolom, behorend bij de waardes uit de A-kolom. Dit betekent 4 maal de combinatie INDEX-VERGELIJKEN gebruiken.

Aanvulling:
Toch ook maar even de oplossing voor je uitgewerkt. Mijn eerste schatting van 4 moet uiteindelijk 7 zijn.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Twee punten:
1 Het is niet gebruikelijk (netjes) om een vraag van een ander te kapen en er op door te gaan. Je moet dan gewoon een nieuwe vraag stellen, waarin je eventueel kunt verwijzen naar die andere vraag.

2 Als je het voorbeeld van de oorspronkelijke vraag goed bekijkt zie je dat de A-kolom netjes in stapjes van 100 oploopt. In jouw geval is er geen regelmaat in de A-kolom. Daardoor kun je niet dezelfde formules gebruiken. Je moet dan in de A-kolom de eerst lagere waarde en de eerst hogere waarde ten opzichte van de S1 meting opzoeken, dan de verhouding bepalen van de S1 meting ten opzichte van die waardes, vervolgens die verhouding loslaten op het verschil op de waardes in de B-kolom, behorend bij de waardes uit de A-kolom. Dit betekent 4 maal de combinatie INDEX-VERGELIJKEN gebruiken.

Aanvulling:
Toch ook maar even de oplossing voor je uitgewerkt. Mijn eerste schatting van 4 moet uiteindelijk 7 zijn.

Vervolg in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan