• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

interval functie en duplicaten verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronsom

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2012
Hallo allemaal,

Ik ben aan het stoeien met de interval functie. Ik probeer het aantal unieke waarden in een reeks te tellen met deze functie.
Als ik in de kolom met waarden de duplicaten verwijder dan kom ik op een ander aantal als met de interval functie.
Ik begrijp niet waar dit door komt.
In de bijlage het bestand met daarin in de groene kolom de telling met de interval functie, in de blauwe kolom het aantal waarden zonder dat de duplicaten verwijderd zijn, en in de rode kolom zijn de duplicaten verwijderd.
Kan iemand mij daar mee helpen.

Vriendelijke groet,

Ronsom

Bijlagen

Test hem zo eens:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(A1:A500;A1:A500)>0;1))
Matrixformule Ctrl shft enter

Een kleine aanvulling: de formule van Cobbe kan ook als gewone formule worden ingevoerd.

Ik zou hem zelf als volgt schrijven:
Code:
=SOM(--(INTERVAL(A1:A500;A1:A500)>0))

Uitleg: als je INTERVAL op deze manier gebruikt, dan gebruik je de waarden zowel als waarden als als intervalreeks.
Het aantal malen dat een getal voorkomt, wordt geretourneerd bij de eerste keer dat die waarde voorkomt en 0 bij de volgende keren.
Stel dat je een reeks hebt: 1, 1, 2, 1, 2
Dan is de uitkomst 3, 0, 2, 0, 0
Vandaar dat je het aantal getallen > 0 moet tellen om het aantal unieke waarden te verkrijgen.

Hallo Cobbe,

Bedankt voor je reactie, begrijp ik het goed als ik zeg dat mijn interval functie naar het aantal waarden zoekt dat gelijk is en daar een 1 voor telt.
Jouw formule zoekt naar alle unieke waarden. Heb ik het zo goed begrepen.
Met jouw formule kan ik weer verder.

Vriendelijke groet,

Ronsom

Hallo Marcel,

Ook jij hartelijk bedankt voor je reactie. De uitleg die je erbij geeft bevestigt dat ik het goed begrepen heb.

Vriendelijke groet,

Ronsom.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan