Intimidatie na chat - via IP profielen gevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maarten101

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jul 2010
Hallo allemaal,

Mijn vriendin was gisteravond zoals ze wel vaker doet aan het chatten op een chatsite. Zoals ook wel vaker gebeurt kreeg ze de gebruikelijke oneerbare voorstellen. Echter was er nu een individu die niet van ophouden wist en haar probeerde bang te maken. Hij had klaarblijkelijk haar IP adres gevonden en kwam op die manier op haar profielensites zoals LinkedIn, Hyves en nog enkele. Hij maakte ongepaste opmerkingen over foto's. Ze is hierdoor enigsinds overstuut en durft nu niet meer te chatten.

Kunnen jullie me vertellen hoe iemand a; via een chatsite haar IP kan vinden en b; via dat IP adres op profielen kan komen?

Alvast hartelijk dank!

Maarten

Lijkt mij dat dat alleen kan als
a. óf het chatten rechtstreeks tussen chatters plaatsvindt en de website zelf daar (op dat moment) geen rol in speelt. In de lijst met actieve verbindingen op de spammer's computer (maar omgekeerd ook ook op de computer van je vriendin) kan dan gekeken worden met welke ip-adressen er verbinding is.
b. óf de chatsite gehackt is danwel dat de spammer de eigenaar/beheerder ervan is. In (bijv.) de log-bestanden of de lijst met actieve verbindingen kan dan het ip-adres worden achterhaald.

Tijs.

Wat een vervelende vent.
Misbruik zou ik in ieder geval melden bij de chatsite zelf.
Weet je zeker dat hij haar ip adres had?
Mogelijk heeft hij haar gebruikers naam gegoogled
Soms kom je dan al een hoop te weten
Dat kun je eventueel zelf even proberen.

mvg Leo

Ik realiseer me dat ik alleen een technisch antwoord gaf op vraag a.
Wat de spammer met dat ip-adres kan: Het ip-adres alleen geeft geen informatie welke Linkedin (etc.) gebruikersnaam je hebt (tenzij de spammer ook de beheerder is van Linkedin (etc.), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk). Wél kan uit het ip-adres gehaald worden waar iemand (ongeveer) woont (minstens het land en soms zelfs de regio of plaatsnaam).
Als aanvulling/bevestiging op wat leofact al schreef (jouw vraag b.)
Het kan zijn dat de (schuil-)naam die in de chat werd gebruikt een hint geeft die (met Google) etc. leidt naar een Linkedin (etc.) profiel. Ook kan het zijn dat je vriendin andere informatie heeft geregistreerd op de website danwel gemeld in de chat die leiden naar haar Linkedin (etc.) profiel. Denk hierbij aan e-mail adres, woonplaats, echte naam, beroep etc.

Succes,

Tijs.

Is er niet gewoon een vraag gesteld va goh wat is je naam?
Of misschien is er op die chatsite een profiel, maar data in kan staan.

Zoals gezegt langleve Google, hyves ect.
Je kan tegenwoordig alles vinden.

Dus houd er rekening mee wat je allemaal op internet zet..
Dit zijn gewoon mensen die niets te doen hebben op een avond en dan gaan lopen k loten. ;)

Helaas ben ik zelf zo ooit ook geweest

Laatst bewerkt:
Er is nog een mogelijkheid die we over het hoofd hebben gezien: Het kan ook zijn dat de pc van je vriendin momenteel besmet is met virussen/trojans. Stel dat die de pc helemaal bestuurbaar/benaderbaar maken voor hackers en de spammer is zelf zo'n hacker, dan kan het zijn dat op díe manier de informatie over Linkedin (etc.) bij de spammer terecht is gekomen.

Een startpunt met het checken en verhelpen van malware: hier

Verder kan het zijn dat er (Windows-)beveiligingsgaten zitten in de pc van je vriendin. Het is bittere noodzaak om alle Windows updates en alle anti-virus updates op de pc uit te voeren.

Succes,

Tijs.

Het zal allemaal wel meevallen kwa virusjes enzo,

Zo heb je met 1 zoekactie in google ook al de linkedin van dnties.
Foto's van soetec ect.

Hoe meer je op internet hebt staan, deste makkelijker het is om dingen te vinden

@mukkel: Geen probleem in dit geval, ben toch op zoek naar een baan! :)

On topic: Mukkel heeft hier wel een punt: Het zou zomaar kunnen zijn dat er (te)veel gegevens alleen al aan een schuilnaam zijn af te leiden via Google. Daar kan zeker een probleem liggen waar die chatsite (of de spammer) niets aan kan doen. Feitelijk hintte leofact daar ook al naar als mogelijk oorzaak van de problemen.
Dit neemt niet weg dat ik die malware-scan wel degelijk zou uitvoeren op vriendin's computer.

Tijs.

@mukkel: Geen probleem in dit geval, ben toch op zoek naar een baan! :)

hehe ja die kwam ik net ook tegen, ookal had ik die link nog niet gezien.
Het is tegenwoordig zo makkelijk om iemand te volgen: Hyves, facebook, twitter, msn, en noem maar op.

Een ander voorbeeld
Twitter/tweet of iets dergelijk : we gaan nu op vakantie!!

Mooi dan weet gelijk iedereen dat er niemand thuis is, kun je mooi de boel op je gemak leeg halen.

[off-topic]
@mukkel: Ach, ik kom 'slechts' 70.300 keer voor op Nederlandstalige links, dus zo knap vind ik het niet van je! :p
Geschoond voor dubbeltellingen zou het ong. 22.000 keer moeten zijn. Dat daar wel wat informatie uit te halen is verbaast me niet :D, maar hoeft niet te gelden voor de vriendin van de topic-starter.
[/off-topic]

Tijs.

heheh het gaat meer op de manier waarop he.

Je zoekt op dnties. Dan kom je gelijk op de advertentie van werkgezocht
Hierop staat je voledige naam, met die naam kun je weer verder zoeken.
ect, ect ect.

Het is maar waar je zin en tijd voor hebt, maar stiekem is er veel op inet te vinden terwijl de persoon in kwestie daar niet echt op de hoogte van is.
Beetje "onbenulligheid"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan