Invalid Bootdisk, 2de keer perfect...?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin01

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
hey

ik heb al een aantal maanden een nieuwe computer en heb altijd het probleem dat als ik hem aan zet:

1. Computer gaat aan, (geen beep) als hij het "eerste" opstartscherm heeft gehad (memorytesting en zo) komt hij met de bekende melding "Invalid Bootdisk...blablabla...press a key to continue"
2. Ik zet dan de PC uit.
3. Ik zet hem dus voor de tweede keer aan en... die tweede keer altijd wel een beep en er word wel netjes opgestart...

klinkt raar... maar echt zonder uitzonderingen... altijd de tweede keer...

ik heb de hardware in me pc al doorgelopen, alles is netjes aangesloten en er is op het eerste gezicht nergens iets vreemds te zien...

kan iemand mij helpen??

Heb je een SATA harde schijf?
Probeer dan eens een andere poort.
In de bios wordt de harde schijf ook netjes herkent?

Wat ook mogelijk is, de pc is te snel voor de harddisk. Hiermee bedoel ik de harddisk komt te traag op gang, de bios herkent hem niet op het moment dat hij er naar zoekt.
Vaak heb je in de bios dan de mogelijkheid om een boot time out (BTO of IDE/SATA delay) in te stellen, waardoor de bios 1 á 2 seconden wacht om de harddisk de kans te geven op te starten en zodoende wel herkent te worden.

wow... dat zijn logisch klinkende oplossingen zeg... haha nog nooit over nagedacht :eek:

ik zit nu niet achter de betreffende pc (ik weet niet zeker of het een SATA schijf is maar ik dacht het wel... Ik weet wel dat de schijf netjes herkent word in de bios) maar ik zal het meteen uit gaan proberen als ik weer thuis ben...

alvast bedankt voor de wijze raad :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan