• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Investeringstabel in VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marky76

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2002
Beste,
In bijlage een stukje van een investeringstabel die 6500 lijnen bedraagt, dus een megafile.
De Omschrijvingen heb ik gewist en de bedragen zijn wat veranderd.
In het voorbeeldje zie je een afdeling :
a) Gebouwen
b) Machines
C) Overige uitrusting

In de kolom N bevind zich de residuwaarde. Nu word er regelmatig gevraagd:
"Wat bedraagt bijvoorbeeld de residuwaarde van het station Groenendael voor
Gebouwen, machines en overige uitrusting." Dan moeten we elke keer manueel
gaan zoeken in de file, wat veel tijd in beslag neemt in dat megabestand.

De residuwaarde voor het station Groenendael bedraagt:

Gebouwen : 203.738,86 (kolom N)
Machines: 35.321,49
Uitrusting: 123.451,49
Totaal: 362.511,84 EUR

Maar in de sheet worden de afschrijvingen reeds berekent voor het ganse jaar. Dus stel dat bovenstaande vraag gesteld word in augustus en ze willen de afschrijvingen weten tot eind juli of van dag tot dag tot vandaag dan moet het bedrag van de afschrijven aangepast worden "het aantal verlopen dagen / 365" en dan krijgen we een nieuwe residuwaarde en het is die residuwaarde die dan moet weergegeven worden.

zou dit onder de vorm van een Userform (interface) kunnen weergegeven worden in VBA.
Een Userform waarin je kan kiezen om de residuwaarde te zien van station x, voor de gebouwen of de machines of de uitrusting of allemaal te samen.
Dan zou je ergens het aantal verlopen dagen moeten kunnen plaatsen waardoor het afschrijvingsbedrag word aangepast en de exacte residuwaarde word weergegeven.

Dit zou een prachtig tooltje zijn moest dit doenbaar zijn.

Groeten, Mark

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Watchdog vraagt of vraag opgelost is. Dat is ze nog niet ben nog bezig met het maken van een Userform en zal dan terug hulp nodig hebben om verder te kunnen. Heb nog niet zoveel tijd gehad met het werk.

Groeten, Mark

Hey,

Bedankt Wigi voor het vorige advies. Heb nu een Userform kunnen maken en een idee kunnen uitwerken. Heb het wil nog heel moeilijk met de code maar heb toch al mijn
Combo boxen "Kies station" en "Maanden" kunnen initialiseren om er mijn gegevens in
te krijgen. (lijstje)

Als je nu het bestandje opent en kijkt naar de Userform word het duidelijk wat ik wil bereiken, maar weet niet goed hoe te beginnen. Heb een idee, maar de code die ik
daarvoor moet gebruiken, daarvoor zal ik nog advies van hier op het forum nodig
hebben.

Stappen:

1. Dus eerst kies je het station waarvan je de gegevens wil zien met de combobox "Kies
station".

2. Dan zijn er 3 checkboxen die ik ieder apart of samen kan aanvinken al naargelang de
de cijfergegevens die ik wil zien enkel gebouw, materiaal of alles.

3. Dan zou de code denk ik als volgt moeten gaan om de cijfergegevens in de juiste
boxen te krijgen. (dit is wat ik denk, misschien is er iemand met een betere en
snellere manier)

a) Stel dat ik het station "Groenendael" kies met de combobox en dan de checkbox
Gebouwen aanklik, dan zou de code in het tabblad "Rekeningnummers" opzoek
moeten gaan naar de de naam Groenendael, vervolgens naar gebouwen en dan
het rekeningnummer onthouden dat zich daar net naast bevind, zijnde het nummer
"220160". Indien er geen gebouw zou zijn zou er een Message box moeten komen
die zegt "Geen gebouwen voor dit station".
Dat nummer moet dan in het tabblad "Investeringen" gezocht worden en dat zich
dan ook naast het woordje Totaal of Total bevind, want dat is de rij met de cijfer-
gegevens (de totalen dus) die moeten overgebracht worden naar de Userform.

b) In de Userform moeten voor dit voorbeeld dan volgende cijfers komen onder Gebouwen

Aw begin boekjaar = kolom F = 250.620,77
Investeringen = kolom G = 0,00
Deïnvesteringen = kolom H = 0,00
Totaal AW = Kolom I = 250.620,77
Afschr. vorig bj = Kolom J = 33.517,99
Bijkomende afschr. = kolom K = 13.363,92
Afboeking afschr. = kolom L = 0,00
Totaal afschr. = kolom M = 46.881,91
Nettowaarde = kolom N = 203.738,86

c) Dan is er nog een combobox "Maanden" stel dat ik 6/12 kies dan wil dit zeggen
dat het bedrag van de afschrijvingen daarmee moet vermenigvuldigd worden.
Als men dan de situatie wil hebben op juni dan wil je maar 6 maanden afschrijving
hebben, want in de sheet is er een formule die de afschrijving onmiddelijk voor het
ganse jaar berekent. Deze combobox heeft enkel betrekking op de bijkomende
afschrijvingen.

Zo dit is wat ik graag zou bereiken, maar zal wel een beetje hulp nodig hebben van jullie.

Groeten, Mark.

Bijlagen

Beste,

Heeft iemand enig idee. Als het te complex is, haal ik de vraag eraf en zal ik ergens anders proberen ten rade te gaan.

Groeten,
Mark

Beste,

Heeft iemand enig idee. Als het te complex is, haal ik de vraag eraf en zal ik ergens anders proberen ten rade te gaan.

Groeten,
Mark

Niet al te simpel, en ook veel te lang als vraag.

Spijtig,

Maar dit zijn zaken die ze in het bedrijfsleven van de mensen verlangen.
Als jullie het al moeilijk vinden.

Ik zal wel een oplossing vinden.

Vraag is niet opgelost, maar zal ze op onopgelost zetten om ze te annuleren.

Groeten,
Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan