Invloed magnetron op monitor

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelkok724

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2003
Berichten
117
Sinds kort staat mijn crt-monitor op een andere positie. Aan de andere kant van de muur waar de monitor nu tegen aan staat is de keuken en staat een magnetron.

Nu is het probleem dat als de magnetron aan staat het beeldscherm onwijs begint te trillen, naast dat het irritant is vraag ik me af of het schadelijk is voor je monitor. Het is geen optie om de monitor of magnetron ergens anders te zetten dus voor die paar keer per week dat beide apparaten aan staan vind ik het nog wel te doen maar ik maak me zorgen of het schadelijk is voor de monitor.

Wie kan hier iets zinnigs over ze

Alvast bedankt en groetjes,

Marcel
 
Schadelijk is een groot woord, het magnetisch veld kan niet zo heel veel kwaad. Erger is een grote magneet op je beeldbuis zetten, voordat de kleurzweem die dat veroorzaakt weg is, ben je een paar weken verder. Kun je geen metalen (of beter, loden) plaat achter je monitor plaatsen? Houdt veel straling en magnetisme tegen.
 
Geplaatst door erbicom
Schadelijk is een groot woord, het magnetisch veld kan niet zo heel veel kwaad. Erger is een grote magneet op je beeldbuis zetten, voordat de kleurzweem die dat veroorzaakt weg is, ben je een paar weken verder. Kun je geen metalen (of beter, loden) plaat achter je monitor plaatsen? Houdt veel straling en magnetisme tegen.

Dit is inderdaad zo. Het beste is eigenlijk een echte aluminium plaat achter zetten en deze aarden. Echte aluminium houd namelijk magnetische velden tegen. Je kan ook een kooi van Farady rondbouwen, maar ik denk dat alu gaat voldoende zijn.
 
Als ik jou was dan zou ik ook nog (voor je eigen bestwil) controleren of het om een gewoon magneetveld gaat of dat je magnetron andere (schadelijke) straling lekt!
 
Geplaatst door vanzwam


Je kan ook een kooi van Farady rondbouwen, maar ik denk dat alu gaat voldoende zijn.

dat van die platen snap ik wel, maar die kooi moet
je ff uitleggen.
(ben niet zo,n kei in natuurkunde)
 
hij is bang dat de bliksem in je monitor slaat :)
kijk een naar de frequenties van beide apperaten, magnetron is meestal 2.4ghz, en zelfs met een vuile stoort dit in een erg breede band door je huis
 
Geplaatst door Franz


dat van die platen snap ik wel, maar die kooi moet
je ff uitleggen.
(ben niet zo,n kei in natuurkunde)

Om het heel eenvoudig uit te leggen. Neem een ijzeren vogelkooi, aard deze, (aarding maximaal 8 ohm) en er komt geen straling door. dat is natuurlijk het basisprinciepe.

@ Jim-morisson, bij een rechtstreekse blikseminslag, zal dit ook niet helpen.
Je moet ook even de vraag van topic starter bekijken. Na verplaatsing van de monitor is dit fenomeen opgedoken. Dus.... wij trachten te helpen
 
en plaats je die geaarde kooi dan om de magnetron
of om de monitor;)
 
Geplaatst door Franz
en plaats je die geaarde kooi dan om de magnetron
of om de monitor;)
Maakt niet uit!:p
Om de magnetron houd je de straling binnen om de monitor houd je de straling buiten...het is een tweeweg principe....

Maar umz..blijft lastig werken hé! :thumb:
 
Geplaatst door Franz
en plaats je die geaarde kooi dan om de magnetron
of om de monitor;)

Nee, kijk. een goed ge-aarde magnetron zou op zich al een kooi moeten vormen. Kijk naar je stopcontacten,zijn deze ge-aard? dus maw kijk even naar je electrische installatie. Een goede aarding doet soms wonderen.

Zijn deze niet ge-aard, dan plaats dan je alu plaat, en sluit deze eventueel aan op de waterleiding. In Belgie mag het niet, maar....
 
van zwam, is me redelijk duidelijk nu,
gaat me boven me pet:)
en ff nagekeken, schijnt dat het hier wel mag)

nog geen indicaties dat het hier verboden is
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door leoneke
Pff wordt dus kooi van faagidee???¿¿¿¿:cool: :cool: :cool: :cool: :cool:

!!!!!! m.a.w. Als dus de magnarton en de Computer en Monitor op een geaard stopkontact zijn aangesloten moet je van dit probeem af zijn!

PS: het verdiend aanbeveling je computer en eventuele rand apparatuur altijd op een geaard Stopkontact aan te sluiten.
 
:( Misschien een te simpel idee om je magnetron ergens anders neer te zetten of je computer met beeldscherm.:rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan