JoostKruis88
Gebruiker
- Lid geworden
- 26 aug 2010
- Berichten
- 11
Hallo hallo!
Ik ben nu bezig met een fabrieksplanning in Excel, tot nog toe komt ik er aardig uit; ik heb onderscheid kunnen maken in werkdagen, productie uren, vakantiedagen etc etc...
Alleen heb ik een nu een probleem met het invoegen van orders....
Het volgende is de situatie:
Ik heb verticale velden (rijen) waarin ik de ordernummers met aanvullende info kan invullen, en de horizontale velden (kolommen) bevatten formules waarin opvolgende data voor diverse afdelingen wordt berekent...
De fabriek heeft uiteraard diverse afdelingen, waardoor de einddatum van order A, niet de startdatum is van order B, maar een 'x' aantal dagen na de startdatum van order A...
Oftewel: Order B (bijv. rij 3) heeft een startdatum welke berekent wordt vanuit de startdatum van order A (bijv. rij 2). De formule van de startdatum van order B, haalt gegevens uit de rij daarboven, van order A.
Nu gaat dit prima totdat order B (bijv.) een administratieve vertraging heeft, en daardoor later de productie in kan... De ' loze' dagen tussen order A en B, worden opgevangen met order C, welke dus ingevoegd moet worden...
Als ik daarvoor een nieuwe rij invoeg (gewoon rechtermuisklik op de rij van order B, en klikken op invoegen) dan blijft de formule van de startdatum van order B, als broncel de startdatum van order A gebruiken.... Uiteraard moet de broncel dezelfde rij blijven, als voor het invoegen: de bovenstaande rij, het ingevoegde order C.
Kortom: Ik wil rijen kunnen invoegen, zonder dat de broncellen van formules mee veranderen.
Ik gebruik de ' nieuwe' 2007 Excel versie! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groetjes Joost:thumb:
Ik ben nu bezig met een fabrieksplanning in Excel, tot nog toe komt ik er aardig uit; ik heb onderscheid kunnen maken in werkdagen, productie uren, vakantiedagen etc etc...
Alleen heb ik een nu een probleem met het invoegen van orders....
Het volgende is de situatie:
Ik heb verticale velden (rijen) waarin ik de ordernummers met aanvullende info kan invullen, en de horizontale velden (kolommen) bevatten formules waarin opvolgende data voor diverse afdelingen wordt berekent...
De fabriek heeft uiteraard diverse afdelingen, waardoor de einddatum van order A, niet de startdatum is van order B, maar een 'x' aantal dagen na de startdatum van order A...
Oftewel: Order B (bijv. rij 3) heeft een startdatum welke berekent wordt vanuit de startdatum van order A (bijv. rij 2). De formule van de startdatum van order B, haalt gegevens uit de rij daarboven, van order A.
Nu gaat dit prima totdat order B (bijv.) een administratieve vertraging heeft, en daardoor later de productie in kan... De ' loze' dagen tussen order A en B, worden opgevangen met order C, welke dus ingevoegd moet worden...
Als ik daarvoor een nieuwe rij invoeg (gewoon rechtermuisklik op de rij van order B, en klikken op invoegen) dan blijft de formule van de startdatum van order B, als broncel de startdatum van order A gebruiken.... Uiteraard moet de broncel dezelfde rij blijven, als voor het invoegen: de bovenstaande rij, het ingevoegde order C.
Kortom: Ik wil rijen kunnen invoegen, zonder dat de broncellen van formules mee veranderen.
Ik gebruik de ' nieuwe' 2007 Excel versie! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groetjes Joost:thumb:
Laatst bewerkt: