• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invoegen met verticaal verwante formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoostKruis88

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2010
Hallo hallo!

Ik ben nu bezig met een fabrieksplanning in Excel, tot nog toe komt ik er aardig uit; ik heb onderscheid kunnen maken in werkdagen, productie uren, vakantiedagen etc etc...
Alleen heb ik een nu een probleem met het invoegen van orders....

Het volgende is de situatie:
Ik heb verticale velden (rijen) waarin ik de ordernummers met aanvullende info kan invullen, en de horizontale velden (kolommen) bevatten formules waarin opvolgende data voor diverse afdelingen wordt berekent...
De fabriek heeft uiteraard diverse afdelingen, waardoor de einddatum van order A, niet de startdatum is van order B, maar een 'x' aantal dagen na de startdatum van order A...
Oftewel: Order B (bijv. rij 3) heeft een startdatum welke berekent wordt vanuit de startdatum van order A (bijv. rij 2). De formule van de startdatum van order B, haalt gegevens uit de rij daarboven, van order A.

Nu gaat dit prima totdat order B (bijv.) een administratieve vertraging heeft, en daardoor later de productie in kan... De ' loze' dagen tussen order A en B, worden opgevangen met order C, welke dus ingevoegd moet worden...
Als ik daarvoor een nieuwe rij invoeg (gewoon rechtermuisklik op de rij van order B, en klikken op invoegen) dan blijft de formule van de startdatum van order B, als broncel de startdatum van order A gebruiken.... Uiteraard moet de broncel dezelfde rij blijven, als voor het invoegen: de bovenstaande rij, het ingevoegde order C.

Kortom: Ik wil rijen kunnen invoegen, zonder dat de broncellen van formules mee veranderen.

Ik gebruik de ' nieuwe' 2007 Excel versie! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes Joost:thumb:

Laatst bewerkt:
Een collega zei dat het oplosbaar was met F4, welke dollartekens toevoegt, afhankelijk van het aantal keer dat je er op drukt, maar dit werkt niet, geen idee wat deze functie doet...

Ik hoop dat ik het allemaal duidelijk verwoord!

Groetjes Joost:thumb:

F4 klopt om de bereiken absoluut/relatief of een mix te maken, maar dan moet je het bereik of celverwijzing wel selecteren in de formulebalk, en dan druk je sneltoets F4.
Succes.

F4 klopt om de bereiken absoluut/relatief of een mix te maken, maar dan moet je het bereik of celverwijzing wel selecteren in de formulebalk, en dan druk je sneltoets F4.
Succes.

Hey Harry, bedankt voor jouw snelle reactie!:thumb:

Dit moet dus echt handmatig per invoeging gebeuren? Want ik wil eigenlijk dat deze formules gewoon de regel daarboven aanhouden, ook als ik invoeg.
Ik ga de sheet niet zelf gebruiken namelijk, ik wil de gebruikers het zo makkelijk mogelijk maken om een order in te voegen.

Maaruhm, absoluut/relatieve mix cellen?!? ik d8 dat ik wel wat verstand had van excel maar ik heb geen FLAUW idee wat dat betekent :P
:thumb:

Edit:
Moet ik anders de planning opmaken als tabel?

Excel heeft ook een HELP Joost (zoek eens op 'relatief', en dan 'Schakelen tussen.....')

En een voorbeeldje doet vaak wonderen.

Excel heeft ook een HELP Joost (zoek eens op 'relatief', en dan 'Schakelen tussen.....')

En een voorbeeldje doet vaak wonderen.

Harry,

Je mag er van uit gaan dat de HELP van Excel al om advies is gevraagd... die mooie F1 mij niet helpt bij dit soort zaken, zoek zelf maar eens op relatief*** of schakel tussen... Excel help verklaart haar eigen begrippen niet, ik weet wat de wiskundige betekenis is van begrippen als absoluut en relatief, maar die blijken NIET hetzelfde te zijn als de betekenis voor Excel....

*** die hele functie met dollartekens werkt niet... Invoegen met iedere mogelijke versie van de functie blijft bronverwijzingen veranderen.

Het is een simpele vraag, ik weet dat er een simpel antwoord is...

Dus nogmaals, ik moet rijen invoegen zonder broncel-verandering....
:thumb:

Laatst bewerkt:
Zoek eens in Excel Help naar

relatieve verwijzing

daar staat eea prima uitgelegd.
En kom anders even tegemoet aan een eerder verzoek van HSV, namelijk.......

voorbeeldje ;)

Tardis

Zoek eens in Excel Help naar

relatieve verwijzing

daar staat eea prima uitgelegd.
En kom anders even tegemoet aan een eerder verzoek van HSV, namelijk.......

voorbeeldje ;)

Tardis

Hey Tardis,

Bekijk bijlage Werkplanning Proto.xlsx
Ik had de hint niet begrepen :P

Hierbij dus een snel in elkaar geflanst sheetsetje, volgens mij is het duidelijk wat ik wil :love:

Ben nog gefrustreerd dat het niet lukt, volgens mij wil ik iets wat best te doen is namelijk :p

Maargoed, ik wil dus bijvoorbeeld nu (in het voorbeeldje) een order B1 toevoegen, met het gevolg dat de resterende orders gegevens putten uit het ingevoegde order
De bronverwijzing moet de bovenstaande regel blijven...

Bedankt voor de snelle reacties!:thumb:

Probeer het eens zo:
Code:
=WERKDAG(INDIRECT(ADRES(RIJ()-1;KOLOM()));2)

Probeer het eens zo:
Code:
=WERKDAG(INDIRECT(ADRES(RIJ()-1;KOLOM()));2)

Het ziet er perfect uit! Ik moet eerlijk zijn, ik begrijp geen SNARS van deze formule op het moment, ik zal er morgen eens een studie van maken!

Onwijs bedankt!:thumb: Helemaal goed!

Graag gedaan,

Voorbeeldbestandje doet toch vaak weer wonderen. :p

Dat kan met Menu Extra → Formule controleren → Formule evalueren.
Of door: Met de muis te klikken op de formule in de formulebalk en dan op de ƒx te klikken links van de formulebalk, en dan met de cursor de formule doorlopen in de formulebalk.

Succes.

Ps. dan niet vergeten de vraag als opgelost te zetten.

Graag gedaan,

Voorbeeldbestandje doet toch vaak weer wonderen. :p

Dat kan met Menu Extra → Formule controleren → Formule evalueren.
Of door: Met de muis te klikken op de formule in de formulebalk en dan op de ƒx te klikken links van de formulebalk, en dan met de cursor de formule doorlopen in de formulebalk.

Succes.

Ps. dan niet vergeten de vraag als opgelost te zetten.

Top!:thumb:

Ik ga morgen toch eens kijken welk onderdeel ik van die formule niet snap :love:

Thanks voor de snelle reacties!:thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan