• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invoegen van een lecentiesleutel in excl mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knalmatics

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2008
Hoi allen,

In ben een excl tabel aan het maken voor subsidie berekeningen uit te voeren. Deze subsidies zijn maar telkens 1 jaar geldig. Ik zou er graag een lecentiesleutel aan toe voegen. En dit onder de vorm van
username: 08D_loginnaam 08 staat voor het jaar, de D voor december
dan met een formule een code regenereren van 10 cijfer en letters. en deze invoegen als lecentiesleutel.
Elke keer men deze file opent zou hij eerst naar de lecentieformule moeten uitvoeren en alle velden in excl opnieuw laden. Is dit mogelijk?

Kan echt niemand mij helpen ik denk wel dat hier enkele knappe bollen rond surfen.

Knalmatics, Je zal aan't programmeren moeten slaan.Dat 'laden van velden' lijkt mij een probleem. Ik zou eerder zeggen dat je ALLE sheets in je workbook op xlVeryHidden zet bij het openen. Dan geef je gelijk de inputbox om het wachtwoord (licentiecode) in te laten voeren. Deze licentiecode heb je de 1e keer bij opgave dan trouwens óók al weggeschreven op een xlVeryHidden sheet. Hierdoor is het dus mogelijk de code een vergelijking te laten uitvoeren. Als de licentiecode goed is én nog niet verlopen dan zet de VBA-code de benodigde sheet op visible. Ik vraag me dan alleen af wat je wilt doen als de gebruiker zijn licentie wil 'verlengen' en al z'n oude data dus moet overnemen....

Groet, Leo

hoy Leo,

Het is een berekeningstabel voor de Belgische subsidies er worden geen data's opgeslagen. Het progje kan je in 5minuten een berekening maken van wat een fotovoltaïsch systeem kan opleveren en wat de installatie kosten zijn min de eventuele subsidies. Neto prijs en kosten/baten simulatie/ afschrijven enz alles is voorzien.

Als de code vervallen is wordt een cel 1 in plaats van 0 en dan moet enkel een gevalideerd veld verandert worden naar spatie of nul. normaal kiest men daar de taal. Door niks te kunnen kiezen vallen alle teksten weg en is het prog zo goed als onbruikbaar.
Door de login 09D xxxxxxxxx te veranderen en de lecentiesleutel wordt het progje terug geactvieerd. en kunnen wij dan ook de nieuwe subsidies mee leveren zodat het prog up to date blijft.

Groetjes
Kristof

Weet wel dat geen enkel Excel document echt "veilig" is, zelfs met beveiliging erop. Alles is (simpel :) )te kraken.
Ik ben ooit eens een link rond encryptie bij Excel documenten tegengekomen, was wel een betalende service maar dan is er weer een extra drempel om de beveiliging te breken.

Zoals je je vraagt stelt kan je dat vermoedelijk allemaal oplossen met VBA, maar een VBA wachtwoord is ook niet onkraakbaar. Het behouden van een werkende sleutel in een cel is ook niet het meest veilige. Een alternatief is dit (geencrypteerd) wegschrijven naar het register van Windows.

Kristof, Als ik zo je antwoord lees, ga ik er vanuit dat je HELE sheet dus al compleet is. Dus inclusief het 'validatie gedeelte'? Het enige dat je nog wilt hebben is een gegenereerde code die op z'n beurt ook nog 'ns op echtheid geverifieerd moet kunnen worden?
Dan zou je 'ns op internet moeten zoeken op 'elf-proef'. Hierbij moet de som van alle getallen opgeteld (en per stuk nog 'ns vermenigvuldigd met het positienummer) deelbaar zijn door elf. Is dit niet het geval, dan heb je een ongeldige code. Doe dit samen met de check op de datum en alles zou goed moeten komen.

Groet, Leo

Je maakt een loginnaam waar het jaartal is verwerkt.

in mijn geval is dat "AD08 TEST" de login mag max 20 karakters tellen.

Dan splitst je de naam op in karakters en bepaalje elke waarde van de karakers. (zie bijlage)

in je excel tabel moeten dan gewoon een formule opbouwen als volgt:

=ALS(EN('lecentiesleutel=berekende sleutel;jaar=DEEL(JAAR(NU());3;2));0;1)
deze formule zet dan in een cel 0 of 1 afhankelijk van de juiste code en het juiste jaartal.

dan kunt je in VBA bij het wijzigen van deze cel automatisch een macro laten uitvoeren. bij mij is dit de taal instelling verwijderen daar door zijn alle teksten weg. en is het excel onbruikbaar.
Hoe het juist moet in VBA ben ik nog niet uit, VBA is niet mijn strekst vak.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Target.Address = "$D$57" Then

If Range("D57") = 1 Then

Sheets("Instellingen").Range("F12").Value = ""

End If
End If

End Sub

Ik weet dat je kunt kraken, maar zo'n groot belang geeft deze code voor ons nu ook weer niet.

groetjes
Kristof

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan