Invoegen van illustraties en 'wijzigingen bijhouden' in een beveiligd document

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frankvw

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jun 2015
Hallo beste leden,

Ik ben bezig met het opstellen van een standaard document dat door meerdere gebruikers gebruikt gaat worden.

Het is de bedoeling dat een deel van het document beveiligd wordt tegen bewerking.
Bij een deel kan de gebruiker alleen de invulvelden invullen.
Bij het andere deel moet de gebruiker vrij.
De delen heb ik gescheiden door secties, voor de beeldvorming:

-----------------------------------------------------------------------------------
Sectie 1, beveiligd tegen bewerken, met invulvelden
-----------------------------------------------------------------------------------
Sectie 2, in deze sectie kan de gebruiker 'vrij' gebruikmaken van word.
Dat betekent dat de gebruiker ook 'vormen' en 'smart-art-elementen'
moet kunnen invoegen. Dit geldt ook voor de optie 'Wijzigingen bijhouden'

Ik krijg het voor elkaar om sectie 1 te beveiligen en sectie 2 niet.
Echter. Als ik word beveilig via 'bewerking beperken', dan vervalt de optie om 'vormen' en smart-art-elementen' in te voegen. Ook wijzigingen bijhouden lukt niet.

Ik heb hier op het forum gezocht, maar ik kom er niet uit.
Overigens, als ik bij bewerkingsbeperkingen 'opmerkingen' of 'wijzigingen bijhouden' aanklik, krijg ik niet het gewenste resultaat.

Ik ben benieuwd hoe ik dit kan oplossen, misschien moet ik een macro opstellen.

Je moet wel voor Formulieren invullen kiezen, anders kun je geen secties selecteren. En het klopt wat je schrijft, en zoeken op forums heeft in dit geval ook weinig zin, want er is geen oplossing voor een probleem dat bij Microsoft ligt. OK, je kunt Bill bellen en hopen dat je hem tijdens het poedelen in één van zijn zwembaden aan de lijn krijgt :). De enige oplossing is dus om (tijdelijk) de beveiliging van het document uit te zetten. Ik doe dat zelf met een knop, zodat de gebruiker zich niet hoeft te bemoeien met wachtwoorden. Want die zul je doorgaans geheim willen houden.

He Octafish,

Dank voor je snelle reactie.
Het is inderdaad zo dat ik voor 'formulieren invullen' kies.

Met het groeperen van onderdelen (via de Ontwikkelaars tab) kom ik wel een eind. Dan kun je niks wijzigingen, alleen kan een slimme gebruiker de groepen 'opheffen'.
Zou je zo'n groep niet kunnen beveiligen met een VBA?

Wat bedoel je met 'groeperen'?

Groeperen is te vinden onder ontwikkelaars -> groeperen.

Zo'n groep kun je niet bewerken, behalve als je het opheft.
Een groot aantal gebruikers zal niet weten hoe dat moet, maar je hebt er een aantal slimmeriken bij.
Misschien is zo;n groep met een VBA met wachtwoord te vergrendelen?

Groeperen.jpg

Je groepeert daarmee een aantal objecten, maar dat heeft verder geen enkele invloed op je beveiliging.

Klopt.

Als je het document niet zou beveiligen via de gebruikelijke manier, maar de betreffende documentdelen zou 'groeperen', dan kan de gebruiker die documentdelen ook niet aanpassen. Hij kan dan alleen gebruikmaken van de invulvelden. Hij kan bijvoorbeeld moeilijk een tekst invoegen en wat mij betreft is dat beveiliging genoeg tegen het aanpassen van de layout.
Als hij de groep opheft, kan hij alles weer bewerken.

Als je het opheffen van een bepaalde groep onmogelijk kan maken door bijvoorbeeld gebruik te maken van een wachtwoord (met een vba o.i.d.), dan ben je er al. Maar hoe?

Dat kan dus niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan