Opgelost Invoer masker gebruiken in een query

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Stubbe57

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2012
Goede dag allen

Ik heb een vraag

Voor mij to-do lijst gebruik ik een begin en een einddatum.

Om de data te kunnen invoeren krijg ik 2 schermpjes welke ingevuld moeten worden.

Nu moet ik nog steeds het tussen streepje invoeren vb. 10-10-2023

In de formulieren ect gebruik ik als invoermasker 99-99-00;0;_

Is zoiets ook mogelijk via een query

Ik heb een screenshot van de query bijgevoegd.

Hrb inmiddels het e.e.a. uitgeprobeerd maar helaas geen succes

Is dit uberhaubt wel mogelijk??

Groet

Jan

Bijlagen

• Vraag.png
    Vraag.png
    173,6 KB · Weergaven: 19
Hoi Stubbe, het is wel mogelijk als je een formulier gebruikt. Zet op je formulier een (ongebonden) veld met datumopmaak en dan kan je daar een invoermasker gebruiken. Verwijs in je query naar het formulierveld.

Is zoiets ook mogelijk via een query
Gelukkig een simpel antwoord:"nee, dat is niet mogelijk. Overigens vind ik het érg lui dat je wél bereid bent om de cijfers te typen, maar níet het streepje :). Je kunt uiteraard de query gebruiken als output van een formulier, waarin je dat invoermasker wél gebruikt, of je kiest de datums met een DatePicker. Zelf heb ik een gruwelijke hekel aan dit soort invoermaskers, want je maakt het de gebruikers er meestal niet makkelijker mee, maar moeilijker.

Zeker als het gaat om de invoerkant, want bij jou moeten ze dus altijd 6 cijfers invoeren, terwijl je voor een hoop datums genoeg hebt aan 3, 4 of maximaal 5 tekens. Omdat Access (Excel trouwens ook) er standaard vanuit gaat dat je bij het invoeren van een datum doorgaans het huidige jaar wilt gebruiken, hoef je het jaar niet in te vullen. Een datum als 6 september moet bij jou dus worden ingevoerd als 060923, en bij mij als 6-9. Drie keer raden met welke methode de gebruiker blijer is :).

En nog iets: als je iets in het Engels maakt, doe het dan wel goed. Geen énkele Engelsman zou "Give begin date" schrijven. Dat is op zijn minst "Give Start date". Of, want ook dit zouden Engelsen niet doen: "Type Start date".

Het heeft niets met luiheid te maken maar ik de 6 cijfers achterelkaar typen gaat sneller maar dat terzijde

Wat betreft de tekst, ja start date klinkt beter.

Ik ga eens stoeien met een formulier..

Als ik er niet uitkom dan meld ik me weer

Groet

Niemand kan sneller 6 cijfers typen dan dat dezelfde persoon 3 of 4 cijfers typt. Als dat zo zou zijn, dan zou je 60000 tekens sneller typen dan pak 'm beet 4000, en dan ben je dus een mirakel. Niet dat jij dat niet bent, maar op dit punt geloof ik jou dus niet. Bovendien zit het - teken op je numerieke toetsenbord alsmede naast de 0, en derhalve kun je ook niet de smoes gebruiken dat je hemel en aarde moet bewegen om bij de - te komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan