Invoer uitschakelen bij keuzelijst met invoervak

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarchingHome

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2008
Een goedenacht dames en heren,

Ik ben nieuw op het forum en ik kom gelijk hulpbehoevend over. Ik heb gezocht en gezocht op the internets (waaronder via de zoekfunctie van dit forum trouwens), maar ik heb mijn antwoord nog niet gevonden, terwijl mijn vraagstuk niet zo moeilijk op te lossen moet zijn. Komtie dan hè:

Ik heb in een formulier (in het 'details'-gedeelte) een keuzelijst met invoervak met daarin gegevens van verschillende records. Als je op een item uit de lijst klikt dan springt het formulier naar het aangeklikte record. Nu is het prachtig en wel dat je in het invoervak kan typen, maar zodra het getypte niet gelijk is aan een item uit de lijst en de focus gaat verloren, krijg je een foutmelding! Nu, dat is jammer en dan schakel ik liever volledig de invoer uit. Nu weet ik dat ik ook voor een keuzelijst zou kunnen kiezen, maar dat biedt niet hetzelfde gemak als een dropdownlist zoals die bij de combobox. Ben jíj degene die ik zoek? Ben jíj degene die mij kan vertellen hoe ik de mogelijkheid tot typen vollédig uitschakel bij de bewuste keuzelijst met (het dan niet meer zo nuttige) invoervak? Ik ben via google heel wat keren de vb term 'DropDownStyle' tegengekomen, maar ik zou niet weten hoe ik dat moet verwerken in mijn vba-code. Mijn simpele oefendatabase uploaden lijkt me niet nodig?

Jullie hebben hoe dan ook mijn hartelijke dank.

Kusje,
MarchingHome

Edit:
Pardon, vergeten te vertellen: ik werk met MS Access 2003

Laatst bewerkt:
Jammer van dat kusje, maar voor de rest lijk je wel sympatiek.

Je moet de invoer van je combobox instellen op "limit-to-list". Ik weet niet hoe die property in het nederlands heet.

Enjoy!

Dat is de eigenschap 'alleen lijst' en die heb ik op 'ja' gezet. Hierdoor wordt er geen getypte invoer geaccepteerd die niet in de lijst voorkomt, maar het probleem is dat je nog wel andere invoer kunt typen, maar je krijgt dan een foutmelding als ie niet in de lijst voorkomt. Ook van dat laatste zou ik graag afwillen.

BVD

er is een event: "On Not In List" die je kan programmeren

Ik heb wat dingetjes geprobeerd met VBA in de event NotInList, maar ik kom er niet echt uit. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik op die manier de eerder beschreven gewenste situatie krijg?
BVD!

Het blijkt met de On KeyPress event te kunnen

Als je KeyAscii = 0 neerzet, dan is de door mij hierboven beschreven situatie bereikt.

MVG
MarchingHome

Dat wist ik niet. Ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor je terugkoppeling!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan