• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invoer vakje voor het oproepen van tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuinparkdemolen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 nov 2010
Ik heb een vraag over het maken van een vakje op een tabblad, zodra je daar dan een nummer ingeeft, dat dan het gevraagde tabblad in beeld komt.
Ik probeer een ledenbestand (een soort kaarten bak) op te zetten voor ons tuinvereniging.
Nou heb ik daar misschien iets te simpel over gedacht, vandaar mijn roep om hulp.
Is er iemand die mijn daar verder mee kan helpen.

Bijlagen

Eenmalig een formulier maken en vervolgens alle pertinente informatie in kolommen naast elkaar plaatsen.

Overigens is een database hier de aangewezen oplossing natuurlijk.

Niet direct ontopic, maar misschien toch even melden: gezien de informatie die opgeslagen wordt valt de informatie in deze lijst onder de database wetgeving, en vereist daarom speciale en zorgvuldige behandeling van de informatie.

een vakje op een tabblad, zodra je daar dan een nummer ingeeft, dat dan het gevraagde tabblad in beeld komt.
Je kunt van E2 een validatiecel maken waarin je uit alle tuinen een tuinnummer kunt kiezen. Door het kiezen daarvan zorg je dat je een macro in werking stelt waarmee meteen naar het betreffende blad (=tuin) wordt gesprongen. Nu kun je best die keuzecel op een afzonderlijk blad (het eerste bv.) plaatsen, want als je die op elk blad plaatst (zoals nu het geval is), dan moet je ook achter elk blad opdracht tot uitvoering van die macro geven, dat is nogal onpraktisch. Het invoeren van 153 tuinnamen voor de validatie kun je omzeilen door daar deze macro voor te gebruiken:
Code:
Sub macro1()
Dim x As Integer, tuinen As String
tuinen = ""
For x = 1 To Sheets.Count
tuinen = tuinen & Sheets(x).Name & ","
Next x
With Sheets(1).Range("E2").Validation
.Delete
.Add Type:=xlValidateList, Formula1:=tuinen
End With
End Sub
De macro om naar een bepaalde tuin (=blad) te 'springen' kan er zo uitzien:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Range("E2"), Target) Is Nothing Then
Sheets(Range("E2").Value).Select
End If
End Sub
Vreemd genoeg heb je als letterkleur voor E2 wit gekozen; dat moet je wijzigen anders valt er niks te lezen in die cel.
Ik kan nu geen bestand meesturen, anders had ik je laten zien dat het werkt, maar met de hier gegeven uitleg zou het jou ook moeten lukken. Als je, zoals ik aanbeveel, het eerste blad voor de keuze gebruikt en de tuinen dan bij blad2 beginnen, dan moet je de macro voor het maken van de validering uiteraard daarop aanpassen, maar dat is een kleinigheid.

Laatst bewerkt:
Overigens kun je zonder macro's en validatie ook altijd naar een bepaald blad springen door links-onderaan (links van het eerste blad) met de rechtermuisknop op 1 van de pijltjes te klikken en daarna met de linkermuisknop de gewenste bladkeuze te maken.

ik heb ze uitgevoerd, maar er is iets fout.
Ik denk zelf dat ik te veel kolommen in gebruik neem. Ik krijg een foutcode 28
Maar als ik thuis ben ga ik er weer mee aan de gang

Met die macro's is echt niets mis hoor.
De tweede macro moet je uiteraard wel 'achter' blad1 (Tuin 1) plaatsen.
Ik kan nu geen bijlage meesturen, maar ik zal kijken of ik dat vanavond kan doen.

Nee dat geloof ik ook wel hoor, het is meer onkunde denk ik.
Maar zo lang je het niet probeert leer je ook niets.

Tuinparkdemolen,
hierbij een voorbeeldbestand waarbij ik toch ben uitgegaan van zoals jij het zou willen.
Als bij openen een gele balk verschijnt met een waarschuwing, dan klikken op "Bewerken inschakelen" (uitvoering van macro's moet worden toegestaan). Omdat een bijlage via een forumbericht slechts 100 kB groot mag zijn (althans als ik een bijlage post, want ik zie dat die van jou meer dan 400 KB is), is het aantal bladen beperkt tot 10 i.p.v. 153.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan