invoer verplichten met macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

NX 74205

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2010
Goedemiddag allemaal,

In access 2007 heb ik een catalogus gemaakt die binnen ons bedrijf door iedereen kan worden gebruikt. Om een idee te krijgen wie en vooral ook hoeveel men hiervan gebruik maakt zou ik ieder gebruik willen laten registreren

Wanneer men de catalogus opent krijgt men dus een dialoogvenster waarbij men zijn/haar naam moet selecteren in een keuzeljst. Daarna kan men op de daarvoor voorziene knop klikken om verder te gaan. Dat werkt perfect en de gebruiker + het tijdstip worden inderdaad in een tabel genoteerd.

Helaas lukt het me niet om mits gebruik van een macro het selecteren van een naam te verplichten. De knop werkt dus altijd, ook indien er niets werd geselecteerd. Door interne werking van de database kan ik eigenlijk geen VBA gebruiken.

Is dit op één of andere manier mogelijk met een macro ?
Kunnen jullie me helpen misschien?

Hoezo kun je geen VBA gebruiken? En waarom laat je de gebruiker een naam kiezen? Je kunt de inlognaam van een gebruiker namelijk automatisch ophalen; zo doe ik dat tenminste. Dat werkt overigens niet als meerdere mensen één inlognaam gebruiken, maar dat is een situatie die je niet gebruikt, neem ik aan. Want daar kleven meer nadelen dan voordelen aan.

Hallo Octafish,

Bedankt voor je reactie.
De reden dat er best geen VBA wordt gebruikt is als volgt. Wanneer ik dit in het verleden wel deed werkte de delen met VBA niet. Bij het opstarten van de database krijg je een melding en wanneer de database is opgestart moet je bovenaan je scherm op een balk klikken om alle code in te schakelen. Aangezien vrijwel niemand dit deed werkte veel knoppen en functies niet, en nadat ik alles had omgezet naar macro’s was dit probleem volledig opgelost.
Met macro's kan ik trouwens véél beter overweg dan met VBA, hoewel ik tevens maar al te goed besef dat dit mijn opties en mogelijkheden danig beperkt.
:o

Momenteel zitten alle namen van de medewerkers binnen onze firma in een tabel. Wanneer men wil aanloggen is het de bedoeling dat men zijn/haar naam selecteert en verder gaat. Op zich is het niet eens belangrijk of men de juiste naam selecteert of die van een collega, het belangrijkste is om te kunnen zien OF en HOE VAAK de catalogus wordt gebruikt en geraadpleegd. Een wachtwoord bijvoorbeeld is daarom ook niet voorzien.
Het aanloggen automatisch registreren als een soort van teller op een website is me met behulp van macro’s ook niet gelukt. Dat is echter wel een aanvaardbaar alternatief.

Persoonlijk zou ik een programma niet baseren op basis van een aanname dat gebruikers te lui zijn om een beveiligingsoptie goed aan te klikken. Zoals je zelf constateert, dan doet het programma het niet (goed). Ze hebben zichzelf er dus mee als ze het programma niet goed gebruiken. Een simpele instructie kan dat probleem toch redelijk simpel verhelpen. Zelf maak ik programma's en sjablonen voor zo'n 1300 man, en ik heb er nog nooit een probleem mee gehad dat iemand niet in staat was om de beveiling netjes aan te zetten. Het komt uiteraard wel voor dat iemand vergeet om de juiste beveilingsoptie aan te klikken, en dan krijg je ze snel genoeg aan de lijn, en heb je het nog sneller uitgelegd... Dus voor mij is dat geen optie waar ik rekening mee houd.
Omdat ik macro's nooit gesnapt heb (ben daar blijkbaar toch te stom voor ;) ) en er met VBA veel meer kan, kan ik je alleen met een vba oplossing helpen...

Beste Octafish,

dat er andere mogelijkheden zijn, dat wist ik al voordat ik mijn vraag stelde en je opmerkingen worden overwogen. Echter, dit beantwoord nog steeds mijn vraag niet.
Kan het met macro's, en zo ja hoe pak ik dit aan?

Heb je al geprobeerd om een voorwaarde te koppelen aan de macro?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan