Invoer verschillende jaartallen met unieke data

Status
Niet open voor verdere reacties.

sebas

Verenigingslid
Lid geworden
29 apr 2002
Als beginnend Access gebruiker loop ik tegen een probleem aan. Voor een vriend probeer ik een database te maken die de historie van voetballers weergeeft. Behalve een invoerscherm voor voetballers kent mijn poging een invoerscherm voor trainers, clubs e.d.
Nu geeft het invoerscherm voor de spelers een probleem want niet alleen worden hier de personalia weergegeven maar moet er ook een soort historie getoond worden waar en in welk seizoen de speler heeft gespeeld en het aantal wedstrijden en doelpunten per seizoen. Bijvoorbeeld zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Louis_van_Gaal

Deze man heeft als voetballer 15 seizoenen gespeeld met diverse resultaten en clubs. Dus ik zou dan 15 rijen en kolommen hebben (sorry Excel term) maar niet iedere speler heeft een dergelijk aantal.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Je moet je database normaliseren. Kijk eens op wikipedia bij Databasenormalisatie

Je krijgt dan ongeveer de volgende tabellen
Personen (id, naam, gebdate, wpl, ...) tabel met spelers, trainers, ...
Clubs(id, naam, plaats, ...)
SoortPersoon(id, soort) tabel met de soort persoon "speler", "trainer", ...
PersoonClub(PersoonID, ClubID, SoortID...) tabel met relatie persoon en club en wat deed die persoon bij die club: speler of trainer of ...

enzovoort.

Met een eenvoudige query kan je vervolgens alle relaties laten zien die je wilt. Dit is het grote voordeel van Access boven Excel.

Enjoy!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan