• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invoerbericht (gegevensvalidatie)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sveng

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2015
Hallo lezers,

Over de functie invoerbericht (onder gegevensvalidatie) kan ik weinig informatie op het internet vinden. Ik heb een tweetal vragen en ik hoop dat hier iemand mij verder kan helpen.

1. Vak invoerbericht fixeren
Wanneer je voor verschillende cellen, verschillende invoerberichten invoert, wordt dit invoerbericht steeds op verschillende plaatsen weergegeven. Namelijk steeds onder de cel waar het invoerbericht aan gekoppeld zit. Nou zou ik graag zien dat het vak met daarin het invoerbericht, voor alle invoerberichten op dezelfde plaats blijft staan (als een soort van gefixeerd vak).

Je kunt het invoerbericht als je het document hebt geopend naar een andere plaats schuiven, hier blijft hij op dat moment dan ook gefixeert staan en alle berichten verschijnen op die plek. Echter, wanneer je het document opslaat en weer opent, komt het vak gewoon weer op de oude plek te staan, steeds onder iedere regel. Het is dus ook van belang dat het vak op die plaats blijft staan als het document opnieuw geopend wordt. In het voorbeeldje zul je zien dat het vak steeds verplaatst, de cellen met een invoerbericht zijn C3 t/m C6.

2. Afmetingen van het vak aanpassen
De afmetingen van het vak vind ik vrij minimaal, zeker wanneer je er meer informatie in het vak plaatst en het heel veel korte regels worden. Zijn de afmetingen van dit vak aan te passen?

Bedankt voor de hulp!
Sven

Bekijk bijlage 234793

Ja dat lijkt er al een heel eind op. Leuke oplossing!

Helaas werkt het niet helemaal bij mij en wel om het volgende:
In de cellen, waar bij de selectie van de cel het invoerbericht verschijnt, wordt in dit geval een keuze lijst aangemaakt. De invoer van deze cellen wordt dus beperkt. In mijn geval moet de invoer in deze cellen (in het voorbeeld document de cellen C3 en C4) vrij zijn en dient het blok puur als informatie voorziening (over hoe de cel het beste kan worden ingevuld). Er moeten dus geen restricties zijn bij het invullen van de cellen C3 en C4.

Is er iemand die enig idee heeft, of snapt hoe je de invoer van de cellen waarbij het invoerbericht verschijnt (cellen C3 en C4), vrij kunt houden van voorwaarden (in dit geval dus zonder lijst).

Bekijk bijlage test2.xlsm

Ah, na door puzzelen is het mij gelukt.

Een gegevensvalidatie is verplicht maar het hoeft geen keuzelijst te zijn. Ik heb de 'lengte tekst' gewoon tussen 0 en 100 gezet! Bedankt voor de hulp rebmog! Erg handige oplossing!

Graag gedaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan