• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

invoerblok

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfar22

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2005
Hallo.
Vraagje
Hoe kan ik via een invoerblok met datums gegevens halen uit een lijst met datums en cijfers.
En dan zonder dat het invoerblok vol staat met dezelfde datums.
Ik heb er ff een voorbeeldje bijgedaan.

Bijlagen

Hoi Alfar,

Alweer een matrix-formule gebruiken:
Zet in K6 de formule:
=99-grootste((E$1:E$99=H$4)*(99-RIJ(E$1:E$99)))
(Ctrl & Shift & Enter)

Wat verschijnt is het rijnummer van de eerste , tweede enz rij waarin de juiste datum staat.

In G6 zet je vervolgens de formule:
=als($K6=99;"";index(A$1:A$99;$K6))

Jeroen

Hoi Jeroen.
Het zal wel weer aan mij liggen ,maar ik krijg de melding "u heeft voor deze funktie te weinig argumenten ingevoerd"

Hoi Alfar,

Deze keer ligt het echt aan mij :o :o

Bij grootste hoort naast een bereik natuurlijk ook een nummer. Dat krijg je als je het uit je hoofd doet en de trein wilt halen.

=99-grootste((E$1:E$99=H$4)*(99-RIJ(E$1:E$99));Rijen(K$6:K6))

De andere formule werkt wel.

Jeroen

Hoi Jeroen.
Wederom bedankt!
Ik heb het voormekaar gekregen .
Ik had eerst wat problemen omdat ik de datums met een tijdsnotatie had en dus kreeg ik ook maar één rij in de cellen.
Maar nu heb ik zeer veel dezelfde datums in mijn invoerblok ,hoe "vertel" ik hem om datums die er dubbel zijn niet te laten zien?.
Ik heb het invoerblok nu via validatie.

Hoi Alfar,

Een lijst valideren op een ander werkblad kan niet binnen excel, dus je zult een nieuwe lijst op blad2 moeten maken. Dan kun je ook gelijk de dubbels er uithalen.

Ik heb de formule even in cel L6 gezet (verwijst naar de cel boven de cel waarin je de formule zet).
L6: =ALS(AANTAL.ALS($E$1:$E$99;">"&MAX($L$5:$L5))=0;"";KLEINSTE($E$1:$E$99;AANTAL.ALS($E$1:$E$99;"<="&MAX($L$5:$L5))+1))

Deze lijst kun je wel op blad2 zetten en Valideren naar deze lijst laten verwijzen.

Jeroen

N.a.v. het antwoord van Jeroen:
je kan in Excel wel op een ander blad valideren, als je het bereik maar een naam geeft.
Bij > data > valideren > lijst > bron =bereiknaam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan